Samochody dostawcze. Fiat Fiorino
Czy można na dostawczaka podrywać dziewczyny? Na Fiata Fiorino tak, bo urodę ma taką, że oglądają się za nim na ulicy. To jednak nie wystarczy, by wystawić mu bardzo dobrą notę. W naszym teście pokazał swoje zalety i wady. Do plusów zaliczyliśmy: porządne odgrodzenie kabiny od ładowni, szczędny silnik, stabilność na zakrętach, zwrotność, ciekawy design, dużo schowków i impulsowo sterowane szyby.
Minusy Fiata to nie dość mocne wspomaganie kierownicy, podskoki na poprzecznych nierównościach, niezbyt precyzyjne spasowanie elementów plastikowych kokpitu i małe daszki przeciwsłoneczne.
Dostawczy maluch Fiata jest poręczny w mieście, na paliwo niezachłanny, ale nie zawsze dobrze się prowadzi.
Kabina odseparowana
Kierowca i pasażer mają sporo powodów do zadowolenia. Duża przednia szyba zapewnia dobrą widoczność i dużą ilość światła we wnętrzu. Opływowe linie auta to niezła aerodynamika. Wspomaganie kierownicy mogłoby być nieco mocniejsze, a spasowanie elementów plastikowych kokpitu staranniejsze (np. odstająca klapka schowka). Nie spodobały się nam też małe daszki przeciwsłoneczne: podczas jazdy pod słońce schodzące nisko nad widnokrąg okazują się nieprzydatne.
Siedzenie kierowcy ma regulowaną wysokość, ale w najniższym położeniu i tak siedzi się dość wysoko. Niskie osoby mogą mieć trochę kłopotu z wyciskaniem sprzęgła, tym bardziej że zbyt lekko ten pedał nie chodzi. Poza tym oba fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, trzymają na zakrętach. Kierownica w testowanym aucie miała dwupłaszczyznową regulację (w standardzie tylko na wysokość), ale zakres tej regulacji też mógłby być nieco większy.
Elektrycznie, impulsowo sterowane szyby z przyciskami na podłokietnikach. Spore kieszenie na drzwiach. W ogóle schowków jest w Fiorino dużo, więcej niż np. w Citroenie Berlingo. Między fotelami są głębokie korytka, z których nic nie wyleci.
Na pochwałę zasługuje metalowa ścianka z szybą, oddzielająca kabinę pasażerską od ładowni. Jest wgląd do części ładunkowej, a z tyłu nie dobiegają odgłosy i ruch zimnego powietrza, tak jak to było w testowanym Peugeocie Bipperze, który miał okienko z kratką. Zwłaszcza że w Fiacie ściankę pokryto tekstylnym materiałem tłumiącym. Projektanci mogli jeszcze pomyśleć o wieszaku na ubranie na tej ściance.
Na poprzecznych nierównościach zdarzają się nieprzyjemne "kangurki", co jest chyba efektem małego rozstawu osi. Natomiast auto zachowuje się stabilnie na zakrętach, można sobie pozwolić na pośpiech na serpentynach. Znakomicie też tłumi kocie łby.
Sprytny do miasta, ma małą średnicę zawracania (9,95 m), testowany egzemplarz wyposażony był też w czujniki cofania. Niby małe auto, ale w furgonie zawsze widoczność do tyłu jest kiepska.
Bez dźwigania w górę
Przestrzeń ładunkowa (2,5 m sześc.) ma sześcienny kształt dla zapewnienia optymalnej pojemności. Dostęp do ładowni przez tylne drzwi dwuskrzydłowe, asymetryczne i drzwi przesuwne z prawej strony. Próg załadunku, jak w Bipperze, znajduje się na wysokości zaledwie 527 mm. W podłodze części ładunkowej sześć uchwytów do mocowania ładunku. Podłoga wyłożona tworzywem sztucznym, chroniącym ją przed porysowaniem. Mogą się czasem przydać, umieszczone na bocznej ścianie ładowni, małe kieszonki na drobne przedmioty.
Umiarkowany apetyt
Silnik. Pospieszna jazda z małym ładunkiem (ok. 200 kg) przez całą Warszawę, korki na trasie do Torunia i po przyjeździe do Słupska komputer pokazał średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km, o 0,6 l więcej niż podaje wytwórnia. Spalanie nieduże, podobne jak u bliźniaka spod znaku lwa z silnikiem 1.4 HDi.
Podsumujmy. Dostawczy maluch Fiata sprawdza się w miejskiej ciasnocie. W porównaniu ze swoim bliźniakiem Peugeotem Bipperem ma większą ładowność, dłuższą gwarancję antykorozyjną (8 lat wobec 6), ale częściej przeglądy w przypadku małych przebiegów (co roku, a Bipper co dwa lata).
Plusy
Porządne odgrodzenie kabiny od ładowni. Oszczędny silnik. Stabilny na zakrętach. Dobrze tłumi kocie łby. Zwrotny. Ciekawy design. Dużo schowków. Impulsowo sterowane szyby.
Minusy
Nie dość mocne wspomaganie kierownicy. Podskoki na poprzecznych nierównościach. Niezbyt precyzyjne spasowanie elementów plastikowych kokpitu. Małe daszki przeciwsłoneczne.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.700 kg |
Ładowność |
610 kg |
Objętość ładowni |
2,5 m sześc. |
Wymiary ładowni: długość / szerokość / wysokość |
1.523 / 1.473 (między nadkolami 1.046) / 1.181 mm |
Wymiary pojazdu: długość / szerokość / wysokość |
3.864 / 1.716 / 1.721 mm |
Rozstaw osi |
2.513 mm |
Silnik |
turbodiesel common rail Multijet, intercooler, Euro 4 |
Pojemność skokowa silnika |
1.248 ccm |
Moc maksymalna |
75 KM przy 4.000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
190 Nm przy 1.750 obr/min |
Prędkość maksymalna |
157 km/h |
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. |
4,5 l/100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 5-przełożeniowa |
Napęd |
4x2, na oś przednią |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu, bębny z tyłu |
Wyposażenie pojazdu (Elegant), m.in.: ABS + EBD, poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kolumny kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektryczne, atermiczne szyby, elektryczne lusterka, regulacja wysokości i części lędźwiowej fotela kierowcy, boczne drzwi przesuwne prawe, przegroda z szybą. |
Cena netto |
43.115 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna |
2 lata bez limitu km/8 lat |
Przeglądy techniczne |
co 30 tys. km, nie rzadziej niż co roku |