Ciągniki siodłowe. Scania 114 380 4x2 (1995-2004)
Scania "czwórka" z 10,6-litrową, mocniejszą rzędową szóstką (380 KM) to jeden z bardziej cenionych ciągników w klasie. Chwalona jest za niskie spalanie i wytrzymałość jednostki napędowej. Inne plusy ciągników siodłowych rodem ze Scanii to skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne, niedrogie zamienniki części, wydajne ogrzewanie i skuteczne hamulce. Najczęstsze wady to z kolei: defekty pneumatyki tylnej osi, nieszczelności pompowtryskiwaczy Boscha i awarie łożyskowania kabiny. Mankamentem Scanii 114 380 są też wysokie ceny na rynku wtórnym.
Średniodystansowa Scania produkowana była w konfiguracjach 4x2 i 4x4 (rozstaw osi 3.500 lub 3.700 mm). Poza opisywaną 380-konną odmianą rzędowa szóstka występowała w słabszej, 340-konnej wersji. Dostępne były dwa typy 12-przełożeniowych skrzyń biegów: GRS890 i GRS900. Podobnie jak w przypadku mocniejszych "czwórek" przekładnie to słaby punkt opisywanego wozu. Psują się w nich łożyska zespolone, szwankują synchronizatory. Naprawy nie są jednak drogie, np. zamiennik cięgła drążka zmiany biegów to wydatek ok. 150 zł.
Silniki nie są paliwożerne, należą też do trwałych. Średnio wytrzymują 1,5-2 mln km do naprawy głównej. Niezawodności motorów nie dorównują elementy osprzętu, zwłaszcza układu paliwowego. Przy zasilaniu kiepskim ON szwankują pompowtryskiwacze Boscha. Koszt zamiennika: ok. 1,5-2 tys. zł.
Pochwały wśród użytkowników zbiera skuteczny i niezawodny układ hamulcowy. Mocnym punktem jest zabezpieczenie przed korozją.
W przednim zawieszeniu 114 przyspieszonemu zużyciu ulegają tuleje resorów. Przeciętnie trwałe jest pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z dwiema poduszkami, ale zdarzają się kłopotliwe awarie elektronicznych czujników regulujących ciśnienie i elektrycznych wiązek sterowania zawieszeniem z kabiny.
Słabym punktem jest zawieszenie kabiny, w którym zdarzają się awarie łożyskowania, pękają łapy mocujące, często dochodzi do zatarcia tulei osi wywrotu kabiny. W Scanii 114 najczęściej spotykane są dwa typy szoferki: dzienna i podwyższona sypialna. Wnętrze jest ergonomiczne. Kierownica dobrze leży w dłoniach, fotel kierowcy jest wygodny, a podstawowe przyciski i przełączniki są pod ręką; nie trzeba odrywać pleców od oparcia. Po 700-800 tys. km przebiegu plastiki nadal prezentują się estetycznie. Do plusów: wydajna wentylacja i ogrzewanie.
114 to często oferowany, ceniony ciągnik w klasie. Za egzemplarz z końca lat 90. sprzedający żądają średnio ok. 55-60 tys. zł netto.
Plusy
Niskie spalanie. Skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne. Niedrogie zamienniki części. Wydajne ogrzewanie. Skuteczne hamulce.
Minusy
Defekty pneumatyki tylnej osi. Nieszczelności pompowtryskiwaczy Boscha. Awarie łożyskowania kabiny. Wysokie ceny na rynku wtórnym.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Dzięki małej ilości elektroniki i dostępności zamienników części koszty użytkowania 114 są niewielkie. Przy regularnym serwisie przebiegi ok. 1,5 mln km osiągane są bez konieczności przeprowadzania naprawy głównej. Układ paliwowy wymaga dobrej jakości ON. Mineralny olej silnikowy należy zmieniać nawet co 30 tys. km. Płyn hamulcowy wytrzymuje przebieg 200 tys. km.
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.540 kg |
7.200 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
3.700 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
10,6 l / R6 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
380 KM |
380 KM |
przy obr/min |
1.900 |
1.700-1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm |
1.850 Nm |
przy obr/min |
1.050-1.200 |
1.100-1.300 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12+1 |
ręczna 12+1 |
Chłodnica |
2.981 zł |
3.673 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.107 zł |
3.560 zł |
Reflektor |
709 zł |
600 zł |
Klocki hamulcowe |
656 zł / oś |
622 zł / oś |
Filtr oleju |
119 zł |
131 zł |
Filtr powietrza |
140 zł |
233 zł |
Reflektor |
400 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
800 zł |
Chłodnica |
1.100 zł |
1.000 zł |
1998 |
1.100 - 50,0 tys. zł |
1.100 - 54,0 tys. zł |
1998 |
950 - 52,0 tys. zł |
1.000 - 59,0 tys. zł |
1999 |
900 - 55,0 tys. zł |
940 - 63,0 tys. zł |
1999 |
860 - 63,0 tys. zł |
880 - 67,0 tys. zł |
2000 |
810 - 70,0 tys. zł |
850 - 70,0 tys. zł |
2000 |
730 - 79,0 tys. zł |
780 - 78,0 tys. zł |
2001 |
680 - 86,0 tys. zł |
690 - 85,0 tys. zł |