Samochody dostawcze. Volkswagen LT 28 furgon (1996-2006)
Volkswagen LT to ścisła czołówka rynku wtórnego samochodów użytkowych. Obok typowych, 3,5-tonowych wersji ostatnio na giełdach i w komisach spotkać można coraz więcej aut mniejszych, o DMC 2,8 t. Plusy Volkswagena LT to rzadko zawodzące, ekonomiczne silniki wysokoprężne, solidne wykonanie i duża dostępność części. Opisywane Vw ma też swoje mankamenty. Należą do nich: szwankujący system wtrysku paliwa, niezbyt długa żywotność fabrycznych elementów układu zawieszenia i dość wysokie ceny.
Furgon w wersji 2,8-tonowej oferowano w niewielkiej gamie rozmiarowej. W wariancie bazowym (oznaczony S) samochód zbudowano na podwoziu o rozstawie osi 3.000 mm. Ładowność, w zależności od zastosowanego motoru i wyposażenia, wynosi 900-1.000 kg. Nie mają też większego wyboru (chyba że zdecydują się na zakup LT w wersji podwozie plus kabina i zbudują na niej kontener) amatorzy LT w wersji wydłużonej (M), z rozstawem osi wynoszącym 3.550 mm. LT 28 mierzy wówczas 5.585 mm przy szerokości i wysokości identycznej jak w aucie krótkim. Ładownia ma jednak wewnątrz 3.265 mm długości (kubatura wynosi 9,1 m sześc.). Pozwala to na transport towarów o większych gabarytach, ale nie mogą one być ciężkie. Wydłużenie auta bez zmian konstrukcyjnych podnosi masę własną, co powoduje zmniejszenie ładowności. LT 28 M dźwiga 800-900 kg, a zatem średnio o 100 kg mniej niż samochód w wersji krótkiej.
Dostępu do ładowni LT strzegą skrzydłowe drzwi tylne (bez szyb) o maksymalnym kącie otwarcia 270 st. W niektórych egzemplarzach (szczególnie w wersji 5,6-metrowej) spotykamy również suwane drzwi boczne. Użytkownicy chwalą zabezpieczenie antykorozyjne blaszaka, a także jakość fabrycznych zamków i zawiasów.
W każdym LT 28 wybierać można spośród czterech wersji silnikowych: benzyniaka 2.3 (143 KM) oraz diesli: wolnossącego 2.5 (75 KM), a także turbodoładowanych (2.5 - 102 KM i 2.8 - 125 KM). W egzemplarzach giełdowych i komisowych spotykamy wyłącznie motory wysokoprężne. Wszystkie diesle charakteryzują się umiarkowanym apetytem na paliwo, użytkownicy utyskują tylko na usterkowy system wtryskowy.
Bez względu na wersję standardowym ogumieniem w VW LT 28 są opony w rozmiarze 195/70 na obręczach 15-calowych. Wiele samochodów na rynku wtórnym posiada jednak opony w innym rozmiarze, co może skutkować np. większym od normatywnego zużyciem paliwa bądź szybszym zużyciem elementów zawieszenia (łożyska, amortyzatory, resory).
Plusy
Rzadko zawodzące, ekonomiczne silniki wysokoprężne. Solidne wykonanie. Duża dostępność części.
Minusy
Szwankujący system wtrysku paliwa. Niezbyt długa żywotność fabrycznych elementów układu zawieszenia. Relatywnie wysokie ceny.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Pomimo doskonałej kondycji zewnętrznej aut stan techniczny wielu z nich pozostawia nieco do życzenia. Niektóre są wyeksploatowane, a kupno takiego auta może narazić nabywcę na koszty. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na szczelność silnika, układu chłodzenia i rozrządu. Zdarzają się auta z wyrobionymi elementami układu kierowniczego, a także mocno zużytymi detalami zawieszenia.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.800 kg |
2.830 kg |
Ładowność |
1.000 kg |
1.100 kg |
Długość |
4.835 mm |
4.616 mm |
Szerokość |
1.933 mm |
1.972 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.350 mm |
2.217 mm |
Pojemność silnika |
2.459 ccm |
2.496 ccm |
Moc maksymalna |
75 KM |
76 KM |
przy obr/min |
3.800 |
4.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
160 Nm |
168 Nm |
przy obr/min |
2.200 |
2.150 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
138 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
2.515 mm |
2.427 mm |
szerokość |
1.736 mm |
1.719 mm |
wysokość |
1.633 mm |
1.514 mm |
Chłodnica |
1.470 zł |
1.240 zł |
Sprzęgło |
1.220 zł |
1.150 zł |
Amortyzator |
370 zł |
410 zł |
Reflektor |
295 zł |
390 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
50 zł |
Reflektor |
160 zł |
120 zł |
Zderzak (przód) |
160 zł |
180 zł |
Lampa tylna |
90 zł |
80 zł |
Chłodnica |
200 zł |
200 zł |
|
silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
1997 |
2.5 D / 358 - 19,2 tys. zł |
2.5 D / 267 - 16,0 tys. zł |
1998 |
2.5 TD / 249 - 26,8 tys. zł |
2.5 D / 311 - 17,9 tys. zł |
2000 |
2.8 TD / 232 - 30,0 tys. zł |
2.5 TD / 175 - 25,5 tys. zł |
2001 |
2.5 D / 187 - 39,0 tys. zł |
2.0 TD / 202 - 27,5 tys. zł |
2003 |
2.5 TD / 214 - 48,0 tys. zł |
2.4 TD / 145 - 40,0 tys. zł |
2004 |
2.5 TD / 148 - 53,5 tys. zł |
2.0 TD / 119 - 45,5 tys. zł |