Rynek - 23-procentowy wzrost sprzedaży w 2008 r.
W 2008 roku nabywców znalazło w naszym kraju 1.605 autobusów, a zatem o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Prym wiedzie Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa, który dostarczył 473 sztuki Urbino. Na kolejnych miejscach znalazły się Polskie Autobusy (Jelcz i Autosan) oraz słupska Kapena (Irisbus).
Jak wynika z danych firmy JMK Analizy Rynku Transportowego, ubiegłoroczny wynik jest najlepszy od siedmiu lat. Wzrost sprzedaży zanotowano we wszystkich grupach pojazdów. "Lokomotywą" jest segment autobusów miejskich. Nigdy wcześniej polscy komunalnicy nie kupili ich tak dużo (892, więcej o 300 niż w 2007 r.). Prym w tej grupie wiedzie Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa, który dostarczył 473 sztuki Urbino.
Zwiększyła się też sprzedaż gimbusów (96 sztuk wobec 68 w 2007 r.). Po raz pierwszy oprócz spółki Polskie Autobusy (Autosan i Jelcz) na liście beneficjentów rządowych zamówień znalazła się inna firma, słupska Kapena (wygrała przetarg na 21 gimbusów).
Spory przyrost (182 w stosunku do 150 rok wcześniej) nastąpił też w segmencie autobusów turystycznych. Analitycy twierdzą, że to rezultat taniego przez kilka miesięcy euro, co skłoniło przewoźników do zakupów (w tej grupie dominują autobusy importowane). Liderem jest Mercedes-Benz (39 autokarów).
1. Solaris Bus & Coach (Solaris) |
477 |
29,72 |
299 |
22,91 |
2. Polskie Autobusy (Jelcz i Autosan) |
358 |
22,21 |
384 |
29,43 |
3. Kapena S.A. (Irisbus) |
225 |
14,02 |
136 |
10,42 |
4. EvoBus Polska (Mercedes-Benz) |
183 |
11,4 |
69 |
5,29 |
5. Scania Polska (Scania) |
98 |
6,11 |
98 |
7,51 |
6. FA Solbus (Solbus) |
89 |
5,55 |
106 |
8,12 |
7. Pozostali (m.in. MAN, Bova, Volvo) |
175 |
10,89 |
213 |
16,32 |
źródło: JMK Analizy Rynku Transportowego |