Samochody dostawcze. Dacia Logan Pick-up już w Polsce
Dacia rozpoczyna właśnie sprzedaż w całej Europie, w tym w Polsce, dwóch nowych samochodów dostawczych: Logan Pick-up i Logan Van. Vana prezentowaliśmy 23 stycznia, dziś Pick-up, który, jak twierdzi producent, pozostaje wierny wartościom marki Dacia: prostota, solidność i przestronność w bardzo konkurencyjnej cenie. Nowy model, tak jak pozostałe z gamy Logana, produkowany jest w zakładzie Dacii w Pitesti (Rumunia) i jest objęty gwarancją na 3 lata lub do 100 tys. km. Oferowany jest w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia. Jak poinformowano nas w jednym z salonów, tańsza, wyposażona w ABS, poduszkę powietrzną kierowcy i immobilizer, kosztuje 25.246 zł netto, a droższa, dodatkowo ze wspomaganiem kierownicy, centralnym zamkiem i bocznymi listwami ochronnymi - 27.705 zł netto.
W tym małym, lekkim pikapie wykorzystano doświadczenie Renault w zakresie produkcji samochodów dostawczych. Większość części produkowanego już wcześniej Logana MCV i Logana Pick-up jest wspólna.
Trzy silniki
Samochód oferowany jest z silnikiem benzynowym 1.6 MPI oraz z wysokoprężnym 1.5 dCi w dwóch wariantach mocy. Jednostki te zostały zbudowane na bazie podzespołów grupy Renault. Jednostka 1.5 dCi jest wyposażona w układ bezpośredniego wtrysku paliwa common rail drugiej generacji. Motor 1.5 dCi 68 KM, oprócz kompaktowej budowy, wyróżnia się niewielką masą (127 kg z olejem). Każdy z silników współpracuje z mechaniczną, 5-przełożeniową, bezobsługową skrzynią biegów. Napęd przenoszony jest na przednie koła, nie przewidziano wersji 4x4. Niskie zużycie paliwa w połączeniu ze zbiornikiem o pojemności 50 litrów mają zapewniać Pick-upowi 1.5 dCi niemal 1.000-kilometrowy zasięg.
Kabina jak w MCV
Kabina Pick-upa wywodzi się bezpośrednio z modelu Logan MCV. Za fotelami znajduje się przestrzeń o pojemności 300 litrów, która może pełnić funkcję schowka. Dostęp do niej jest ułatwiony dzięki odchylanemu oparciu fotela kierowcy i/lub pasażera (w zależności od poziomu wyposażenia). Na tylnej ścianie kabiny zamontowane zostały dwa wieszaki na ubrania oraz siatka, która może służyć jako schowek na drobne przedmioty.
Tylna przeszklona ściana kabiny została zabezpieczona specjalną kratą, posiadającą homologację spełniającą europejskie normy dla samochodów dostawczych.
800 kg na skrzyni
Skrzynia ładunkowa jest przystosowana do przewozu ładunków o masie do 800 kg i wyposażona seryjnie w osłony wzmacniające na górnych krawędziach burt (na bokach i z tyłu), które chronią nadwozie podczas załadunku/rozładunku i wytrzymują obciążenia ok. 100 kg.
Uchylna tylna klapa skrzyni po opuszczeniu wytrzymuje obciążenie do 300 kg. Skrzynia jest wykonana z elementów z blachy stalowej, z zabezpieczeniem antykorozyjnym podłogi, tylnej ściany kabiny i uchylnej tylnej klapy. Dwa kanały odpływowe odprowadzają wodę przez przednią część skrzyni.
Po opuszczeniu uchylnej tylnej klapy próg załadunku nie przekracza wysokości 64 cm. Umieszczony z tyłu pojazdu stopień ułatwia dostęp do skrzyni ładunkowej. Posiada ona w sumie 16 punktów umożliwiających zamocowanie różnego rodzaju ładunku.
Na gorsze drogi
Cała gama modeli Dacii została zaprojektowana z wykorzystaniem płyty podłogowej B0 Aliansu, opracowanej na bazie płyty podłogowej B, na której zbudowane zostały modele Modus, Clio II, Clio III, jak również Nissan Micra. Przednie zawieszenie wywodzące się z zawieszenia Clio II to McPhersony z trójkątnymi wahaczami i ramą podsilnikową bez układu amortyzacji drgań. We wzmocnionym tylnym zawieszeniu zastosowano oś sprężystą typu H o programowanej charakterystyce. Jest ono wyposażone w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku, co umożliwia poruszanie się po drogach złej jakości. Ponadto zawieszenie to zostało zaopatrzone w standardzie w stabilizator poprzeczny.
Hamulce - wentylowane tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Wszystkie auta mają w standardzie układ ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji, z elektronicznym korektorem siły hamowania EBD.
Niedrogo
Nowy model, tak jak pozostałe z gamy Logana, produkowany jest w zakładzie Dacii w Pitesti (Rumunia) i jest objęty gwarancją na 3 lata lub do 100 tys. km. Oferowany jest w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia. Jak poinformowano nas w jednym z salonów, tańsza, wyposażona w ABS, poduszkę powietrzną kierowcy i immobilizer, kosztuje 25.246 zł netto, a droższa, dodatkowo ze wspomaganiem kierownicy, centralnym zamkiem i bocznymi listwami ochronnymi - 27.705 zł netto.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.890 kg |
1.940 kg |
1.940 kg |
Ładowność |
800 kg |
800 kg |
800 kg |
Wymiary skrzyni ładunkowej (długość/szerokość) |
1,80/1,38 m |
1,80/1,38 m |
1,80/1,38 m |
Pojemność skokowa silnika |
1.598 ccm |
1.461 ccm |
1.461 ccm |
Moc maksymalna |
87 KM przy 5.500 obr/min |
68 KM przy 4.000 obr/min |
85 KM przy 3.750 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
128 Nm przy 3.000 obr/min |
160 Nm przy 1.700 obr/min |
200 Nm przy 1.900 obr/min |
Napęd |
4x2 na oś przednią |
4x2 na oś przednią |
4x2 na oś przednią |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
8,1 l/100 km |
5,3 l/100 km |
5,2 l/100 km |