Samochody dostawcze. Peugeot Boxer wysoki furgon, diesel (1996-2003)
Furgony w wersjach podwyższonych należą do grupy nielicznych aut użytkowych, które pomimo kryzysu sprzedają się nieźle. Peugeot Boxer pierwszej generacji należy ciągle do liderów w tej grupie samochodów. Do zalet Peugoeta należy zaliczyć funkcjonalną szoferkę, pojemny, praktyczny przedział towarowy oraz ekonomiczne i trwałe silniki wysokoprężne.
Minusy samochodów dostawczych "made in Peugeot" to: niedokładnie spasowane detale wewnątrz kabiny, marne materiały wykończeniowe oraz mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
Furgon w wersji podwyższonej pojawił się na rynku w kilka miesięcy po debiucie blaszaka o typowej wysokości. Od razu do dyspozycji było kilka wersji tego modelu. W wariancie najkrótszym auto ma długość 4.655 mm, a wysokość 2.475 mm. Jest zatem o 325 mm wyższe niż samochód w tzw. wersji niskiej. To spora różnica, rzutująca w znaczący sposób na objętość ładowni. O ile w takim Peugeocie o podstawowej wysokości ładownia ma kubaturę 7,5 m sześc., o tyle w wersji podwyższonej jest to już 9 m sześc. Takie auta posiadają dopuszczalną masę całkowitą 2.800 kg lub 3.250 kg. Te lżejsze dostępne są z silnikami 1,9-litrowymi (D i TD) o mocy 70 i 92 KM, cięższe jedynie z 1,9-litrowym turbodieslem bądź z silnikami 2,5--litrowymi (D i TD) o mocy 86 i 103 KM.
W wersji dłuższej Boxer mierzy 5.005 mm, a w najdłuższej (dane w tabeli) 5.505 mm. Te samochody oprócz wersji o dmc 3.250 kg mają wariant dmc 3.500 kg. Do wyboru są silniki: 1.9 TD, 2.5 D i 2.5 TD, a kubatura ładowni w krótszym z wymienionych furgonów wynosi 10 m sześc., a w dłuższym 12 m sześc. Sporadycznie na giełdach i w komisach spotykamy też furgon Peugeota w wersji maxi, przeznaczony dla użytkowników potrzebujących auta o wyjątkowo dużej wysokości (wewnętrzna wysokość ładowni przekracza 2 m). Samochód mierzy 2.680 mm, dostępny jest jedynie w wariancie 3,5-tonowym i o 5,5-metrowej długości. W tej wersji stosowane są wyłącznie silniki 2,5-litrowe.
Wszystkie silniki oceniane są wysoko, zbierają plusy m.in. za umiarkowane spalanie. Za najmniej trwałe uchodzą przeguby napędowe, a także amortyzatory. Generalnie rzecz biorąc, najwięcej ingerencji mechaników dotyczy przedniego zawieszenia. W kilku oglądanych przez nas samochodach szwankowały już alternatory (awarie pasków napinających). Dość powszechnie krytykowane są zamki, zarówno w drzwiach tylnych, jak i w bocznych.
Plusy
Funkcjonalna szoferka. Pojemny, praktyczny przedział towarowy. Ekonomiczne i trwałe silniki wysokoprężne.
Minusy
Niedokładnie spasowane detale wewnątrz kabiny. Marne materiały wykończeniowe. Mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Nie ma większych problemów z układem napędowym, choć silniki z dużymi przebiegami bywają głośne. Także skrzynie biegów mają ten feler, kłopot znika zazwyczaj po wymianie łożysk. Na stan dróg nic nie poradzimy, a to on ma wpływ m.in. na układ zawieszenia (amortyzatory, sworznie wahaczy), z pewnością natomiast mamy wpływ na żywotność i niezawodność takich detali, jak zamki, zawiasy itp. W wielu egzemplarzach nie były konserwowane od nowości, nic więc dziwnego, że ich stan bywa opłakany.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.500 kg |
1.535 kg |
Długość |
5.505 mm |
5.585 mm |
Szerokość |
1.998 mm |
1.933 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.470 mm |
2.570 mm |
Pojemność silnika |
2.446 ccm |
2.874 ccm |
Moc maksymalna |
103 KM |
122 KM |
przy obr/min |
4.200 |
3.800 |
Maksymalny mom. obr. |
235 Nm |
280 Nm |
przy obr/min |
2.000 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
140 km/h |
145 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
3.360 mm |
3.265 mm |
Szerokość |
1.808 mm |
1.736 mm |
Wysokość |
1.881 mm |
1.855 mm |
Chłodnica |
1.320 zł |
1.470 zł |
Sprzęgło |
1.100 zł |
1 390 zł |
Amortyzator |
470 zł |
460 zł |
Reflektor |
420 zł |
510 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
60 zł |
Reflektor |
180 zł |
200 zł |
Zderzak (przód) |
210 zł |
230 zł |
Lampa tylna |
140 zł |
160 zł |
Chłodnica |
250 zł |
250 zł |
|
Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto |
1997 |
1.9 D/275 - 15,5 tys. zł |
2.9 D/307 - 20,0 tys. zł |
1998 |
1.9 TD/237 - 16,7 tys. zł |
2.9 D/198 - 22,9 tys. zł |
1999 |
1.9 TD/196 - 22.0 tys. zł |
2.3 D/255 - 26,7 tys. zł |
2000 |
2.5 D/212 - 26,0 tys. zł |
2.2 CDI/162 - 30,5 tys. zł |
2001 |
1.9 TD/228 - 28,7 tys. zł |
2.2 CDI/181 - 35,7 tys. zł |
2002 |
2.5 TD/167 - 32,0 tys. zł |
2.2 CDI/136 - 40,0 tys. zł |