Maszyny budowlane. Fabryka maszyn XCMGEuropa w Polsce
W podłowickiej fabryce maszyn budowlanych trwają ostatnie prace wykończeniowe. Największą popularnością wśród maszyn budowlanych XCMG cieszą się ładowarki kołowe, stąd decyzja, że pod Łowiczem powstawać będą właśnie tego typu maszyny. W nowej polskiej fabryce maszyn budowlanych od stycznia przyszłego roku powstawać będą również ładowarki ZL50G, równiarki GR135 i GR215A, a także walce drogowe XS120PD/D.
To największa tego typu fabryka powstająca w tej chwili w Polsce. Jej pełna nazwa będzie brzmiała Fabryka Maszyn Budowlanych i Drogowych XCMGEuropa. Niemal skończoną już wytwórnię buduje firma Hortpak, która od wielu lat zajmuje się sprzedażą maszyn XCMG w Polsce. Największą popularnością wśród nich cieszą się ładowarki kołowe, stąd decyzja, że pod Łowiczem powstawać będą właśnie tego typu maszyny. Ciekawostką jest to, że maszyny z polskiej fabryki będą sprzedawane na terenie całej Unii Europejskiej. Fabryka położona jest we wsi Kompina w gminie Nieborów przy drodze krajowej nr 2 Warszawa – Poznań, niedaleko od obecnej siedziby firmy Hortpak. W nowej polskiej fabryce maszyn budowlanych od stycznia przyszłego roku powstawać będą ładowarki ZL50G, równiarki GR135 i GR215A, a także walce drogowe XS120PD/D, wszystkie pod marką XCMGEuropa. XCMGEuropa to nowa marka chińskiego koncernu. Jej maszyny będą miały podwyższone standardy i będą spełniały wszystkie normy obowiązujące w krajach Wspólnoty. Zresztą to żadna nowość, bowiem od początku działalności firma Hortpak oferuje tylko i wyłącznie produkty posiadające certyfikat CE wydany przez TÜV Reinhald.
Dodatkowy certyfikat
Maszyny XCMGEuropa będą dodatkowo certyfikowane przez polski Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego z Warszawy, który jako jedyny w Polsce może wydawać świadectwa homologacji CE maszynom budowlanym. Instytut będzie miał także swoje biuro w fabryce oraz ośrodek szkolenia operatorów maszyn budowlanych. XCMGEuropa udostępni IMBiGS nie tylko powierzchnię biurową, ale także dwuhektarowy plac w sąsiedztwie fabryki, który właśnie zakupiono, oraz oczywiście maszyny budowlane marki XCMGEuropa, na których będzie można szkolić operatorów. Pierwsze szkolenia powinny ruszyć w przyszłym roku. Dodatkowym ich atutem będzie to, że operatorzy szkoleni będą na nowoczesnych maszynach wyposażonych we wszystkie możliwe elementy zwiększające komfort pracy operatora, tak by niezależnie od warunków pogodowych mogli skupić się na nauce. To jedyna polska fabryka, przy której oferowane będą tego typu dodatkowe usługi.
Lakiernia gigant
Prace pod Łowiczem są już praktycznie na ukończeniu. Pierwszy etap inwestycji, a więc budowę trzynawowej hali montażowej wraz z budynkiem biurowym, praktycznie już zakończono. Całość wymaga tylko prac wykończeniowych oraz montażu maszyn służących do produkcji. W fabryce postawiono już gigantyczną komorę lakierniczą, w której brakuje tylko wyposażenia. Jest to największe tego typu urządzenie w kraju o wymiarach 6x22 m. Komora lakiernicza wyposażona zostanie w najnowocześniejsze urządzenia znanej firmy BINKS, pozwalające na lakierowanie maszyn w najnowszej technice elektrostatycznej. Do malowania używane będą wyłącznie farby firmy AKZO NOBEL. Wydajność komory to osiem ładowarek na jedną zmianę; równocześnie będzie można w niej lakierować dwie ładowarki. W nawie z lakiernią znajdzie się także miejsce dla profesjonalnego stanowiska przygotowawczego i tzw. stanowiska wykończeniowego, na którym wykonywane będzie oklejanie maszyn firmowymi emblematami.
Wyposażenie zakładu i montaż potrzebnych do budowy maszyn urządzeń technologicznych powinny zakończyć się jeszcze w tym roku, tak aby w styczniu 2009 roku można było rozpocząć produkcję maszyn XCMG.
Magazyn i serwis dźwigów
Podczas budowy montowni podjęta została także decyzja o dwóch kolejnych etapach inwestycji. Za halą montażową powstanie w pierwszej kolejności hala magazynowa, która ma mieć wymiary 36x60 m. Znajdować się w niej będzie centralny europejski magazyn części XCMGEuropa. Budowa rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a planowana data otwarcia magazynu to lato 2009 roku.
Za halą magazynową ma powstać jeszcze jeden budynek. To trzeci etap inwestycji, który zakłada budowę centrum serwisowego dźwigów XCMG wraz z ośrodkiem szkolenia operatorów tego typu sprzętu. To odpowiedź na duże zapotrzebowanie rynku na dźwigi XCMG i świetną sprzedaż tych urządzeń w Polsce. Ten etap budowy ma rozpocząć się w połowie 2009 roku, zaś jego zakończenie planowane jest do końca przyszłego roku.
Dystrybutor generalny XCMG