Samochody dostawcze. Seat Inca 1.9 SDI furgon (1996-2003)
Seat Inca, następca modelu Terra jest jak dotąd najpopularniejszym z dostawczych Seatów. Jego zalety to przede wszystkim oszczędna jednostka napędowa, spora ładownia i mała awaryjność. Jest też nieco minusów. Należą do nich: marne wyciszenie wnętrza, mało dynamiczny silnik i twarde zawieszenie. Mimo tego warto zastanowić się nad kupnem dostawczego Seata, tym bardziej, że posiada on ładowność większą niż podobne samochody tego typu wyprodukowane przez konkurencję.
Zdaniem importerów przywóz Inki byłby jeszcze większy, gdyby wzrosła liczba egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym na Zachodzie.
– Samochodów jest teraz tam jak na lekarstwo, zwłaszcza tych z lat 1996-1998, a zatem relatywnie tanich, a tym samym interesujących polskich klientów – mówi Andrzej Gacek z Poznania, importer aut z krajów Europy Zachodniej. Atrakcyjny egzemplarz z tego okresu wyceniany jest zazwyczaj na 1-1,3 tys. euro (ok. 3,4-4,5 tys. zł), a zatem ceny nie są wygórowane. Tymczasem za Incę z końcowego okresu produkcji sprzedający żądają nawet ponad 6 tys. euro (ok. 20 tys. zł).
Inca furgon należała w latach swej szczytowej popularności do największych dostawczaków zbudowanych na bazie samochodów segmentu B. Jest np. o kilkanaście cm dłuższa od Forda Couriera czy Peugeota Partnera, a o ponad 20 cm od Renault Kangoo oraz Citroena C 15. Ładownia jest duża jak na tę klasę furgonetek, ma kubaturę 2,9 m sześc., przy czym minimalna szerokość przekracza 1.100 mm, a zatem w luku towarowym bez problemu można zmieścić europaletę. Praktycznym rozwiązaniem jest sześć uchwytów zamontowanych w podłodze, a ułatwiających przymocowanie przewożonego towaru. Dostęp do ładowni umożliwiają dwuskrzydłowe drzwi tylne podzielone w proporcji 40/60.
Silnik dieslowski to znana w latach 90. jednostka napędowa Volkswagena, stosowana też m.in. w osobowych Seatach, Volkswagenach i Škodach. Czterocylindrowy, wolnossący motor ma opinię mało dynamicznego, ale też mało awaryjnego i bardzo oszczędnego. Średnie spalanie przy obciążeniu samochodu, wynoszące nieco ponad 7 l oleju napędowego na 100 km, to wynik budzący uznanie. Co podkreślają użytkownicy, motor jest odporny na gorszej jakości paliwo.
Niektórzy użytkownicy skarżą się na komfort podróżowania. To rezultat m.in. mniejszego niż u konkurentów rozstawu osi. Diesel mocno hałasuje, a z izolacją akustyczną kabiny nie jest najlepiej. Inca nie jest autem słynącym ze zbyt dużej ilości miejsca dla kierowcy i pasażera, a wręcz przeciwnie. Chwalone są natomiast układ wentylacji kabiny oraz duża zwrotność samochodu.
Józef Tworzydło – mechanik z Poznania:
– Mała awaryjność to zaleta tego samochodu. Generalnie dotyczy to aut bezwypadkowych, serwisowanych, w których obsługa ogranicza się do wymiany elementów eksploatacyjnych. Tymczasem na rynek trafia całkiem sporo egzemplarzy mocno pokiereszowanych i niestarannie naprawionych. Zwracam uwagę na dość twarde zawieszenie auta.
Plusy
Oszczędna jednostka napędowa. Spora ładownia. Mała awaryjność.
Minusy
Marne wyciszenie wnętrza. Mało dynamiczny silnik. Twarde zawieszenie.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.650 kg |
1.700 kg |
Ładowność |
625 kg |
590 kg |
Długość |
4.207 mm |
4.115 mm |
Szerokość |
1.696 mm |
1.650 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.836 mm |
1.835 mm |
Pojemność silnika |
1.896 ccm |
1.753 ccm |
Moc maks. przy obr./min |
64 KM / 4.600 |
60 KM / 4.800 |
Maksymalny mom. obr.przy obr./min |
124 Nm / 2.000 |
110 Nm / 2.500 |
Prędkość maksymalna |
140 km/h |
135 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
|
|
Długość |
1.728 mm |
1.700 mm |
Szerokość |
1.530 mm |
1.480 mm |
Wysokość |
1.279 mm |
1.263 mm |
Chłodnica |
820 zł |
720 zł |
Sprzęgło |
650 zł |
690 zł |
Amortyzator |
320 zł |
300 zł |
Reflektor |
310 zł |
260 zł |
Filtr oleju |
20 zł |
20 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
40 zł |
Reflektor |
80 zł |
60 zł |
Zderzak (przód) |
100 zł |
120 zł |
Lampa tylna |
50 zł |
50 zł |
Chłodnica |
150 zł |
150 zł |
1996 |
210 – 6,6 tys. zł |
265 – 4,9 tys. zł |
1997 |
160 – 8,0 tys. zł |
218 – 6,3 tys. zł |
1998 |
119 – 8,3 tys. zł |
226 – 7,2 tys. zł |
1999 |
162 – 9,2 tys. zł |
150 – 8,5 tys. zł |
2000 |
143 – 10,6 tys. zł |
162 – 9,3 tys. zł |
2001 |
112 – 11,7 tys. zł |
105 – 10,8 tys. zł |