Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Tata Xenon - przybysz z Indii

Pikap Tata Xenon z pojedynczą i podwójną kabiną
03.10.2008 00:00:00
We wrześniu rozpoczęła się w naszym kraju sprzedaż indyjskich samochodów marki Tata. Propozycją dla naszych Czytelników jest pikap Xenon. Tata z dłuższą kabiną może zabrać 1.000 kg. Dla porównania Nissan Navara double cab dźwiga jedynie 746-786 kg, zaś Toyota Hilux 825-830 kg. Zdecydowanie lepiej wypadają Mitsubishi L200 z ładownością 960-990 kg, Nissan NP300 - 1.060-1080 kg oraz Ford Ranger - 1.104-1.175 kg.
Cena najtańszego auta z pojedynczą, dwumiejscową kabiną single cab i napędem na tył wynosi 40.000 zł netto.
Nie ma wyboru motoru, jest jeden turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem common rail 2.2 DiCOR o mocy 140 koni. Taką samą pojemność (2.179 ccm) oraz średnicę cylindra (85 mm) i skok tłoka (96 mm) mają turbodiesle 2.2 HDi/TDCi Peugeota, Citroena i Forda, jednak dystrybutor indyjskich aut twierdzi, że w Xenonie jest silnik konstrukcji Taty.
Importer, Marubeni Motors Poland, bo o tej firmie mowa, przed kilkoma laty zajmowała się sprzedażą Nissanów. Sieć sprzedaży Taty liczy 30 placówek przy salonach innych marek, często Nissanów. W każdym punkcie jest zapewniony serwis mechaniczny i blacharsko-lakierniczy. Magazyn części znajduje się w Ożarowie Mazowieckim. Jak dowiedzieliśmy się u importera, docelowo ma być ok. 40 salonów.
Tona i więcej
Xenon z dłuższą kabiną może zabrać 1.000 kg. Najważniejsi konkurenci bywają słabsi. I tak Nissan Navara double cab dźwiga jedynie 746-786 kg, zaś Toyota Hilux 825-830 kg. Zdecydowanie lepiej wypadają Mitsubishi L200 z ładownością 960-990 kg, Nissan NP300 - 1.060-1080 kg oraz Ford Ranger - 1.104-1.175 kg.
Na Xenona z pojedynczą kabiną można załadować 1.100 kg. Porównywalny Ranger ma ładowność 1.235 kg, Navara - 944 kg.
4x4 na sztywno
Pod względem konstrukcyjnym Xenon to typowy przedstawiciel swego segmentu. Osadzony na ramie, ze stałym napędem tylnej osi, w razie potrzeby (w niektórych wersjach) z dołączanym na sztywno przodem, czyli bez centralnego mechanizmu różnicowego, oczywiście z reduktorem. Wspomniany mechanizm, przydatny podczas jazdy po śliskim asfalcie, posiada tylko L200.
Do sterowania systemem 4x4 służy małe pokrętło na prawo od kolumny kierownicy. Przedni napęd można włączać i wyłączać na postoju albo podczas jazdy do 60 km/h. Maksymalna szybkość z 4x4 to 100 km/h. W konkurencyjnych wozach prędkość dołączania i odłączania przednich kół jest większa i wynosi 70 km/h (Actyon Sports) do 100 km/h (L200, Ranger, Navara).
Z kolei maksymalna prędkość z 4x4 w L200, Navarze i Hiluksie nie jest limitowana, w Rangerze równa się 100 km/h (czyli tyle co w Xenonie), w NP300 - 80 km/h, w Actyonie Sports 70 km/h.
Tylny mechanizm różnicowy Xenona jest samoblokujący. Spośród rynkowych rywali tylko Actyon Sports posiada tylny most bez blokady.
Bazowy pikap ma pakiet wyposażenia DLS, w którego skład wchodzą m.in. centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka (podgrzewane), światła przeciwmgielne, skórzana kierownica. Z drugą bogatszą i ostatnią zarazem kompletacją DLE Xenon single cab kosztuje 44.098 zł netto. Różnica w porównaniu z DLS to manualna klimatyzacja i aluminiowe, 16-calowe felgi. Za DLE z napędem wszystkich kół trzeba zapłacić 53.197 zł. Ostatnia, czwarta pozycja w cenniku to DLE 4x4 z podwójną kabiną double cab na pięć osób - 65.492 zł. Cenowo Xenon jest najtańszy spośród wszystkich pikapów oferowanych w polskich salonach. Żaden Xenon nie ma jednak ABS-u ani poduszek, które ma konkurencja.
Zdaniem importera, poza ceną, główną zaletą Xenona jest niskie spalanie, o czym niebawem przekonamy się, testując ten model.
Podstawowe dane Taty Xenona 2.2 DiCOR 4x4 DLE, kabina podwójna
DMC / Ładowność 2.950 / 1.000 kg
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość 5.125 / 1.860 / 1.765 mm
Rozstaw osi 3.150 mm
Silnik R4, 16V, turbodiesel z common rail
Pojemność skokowa silnika 2.179 ccm
Moc maksymalna 140 KM przy 4.000 obr./min
Maks. moment obrotowy 320 Nm przy 1.700-2.700 obr./min
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym 8,5 l/100 km
Skrzynia biegów mechaniczna, pięciostopniowa
Napęd 4x4, stały na tylne koła, dołączany przez kierowcę na przednie, reduktor
Cena netto 65.492 zł
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km / 3 lata (nie dotyczy skrzyni ładunkowej)
Przeglądy techniczne co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.