We wrześniu rozpoczęła się w naszym kraju sprzedaż indyjskich samochodów marki Tata. Propozycją dla naszych Czytelników jest pikap Xenon. Tata z dłuższą kabiną może zabrać 1.000 kg. Dla porównania Nissan Navara double cab dźwiga jedynie 746-786 kg, zaś Toyota Hilux 825-830 kg. Zdecydowanie lepiej wypadają Mitsubishi L200 z ładownością 960-990 kg, Nissan NP300 - 1.060-1080 kg oraz Ford Ranger - 1.104-1.175 kg.
Cena najtańszego auta z pojedynczą, dwumiejscową kabiną single cab i napędem na tył wynosi 40.000 zł netto.
Nie ma wyboru motoru, jest jeden turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem common rail 2.2 DiCOR o mocy 140 koni. Taką samą pojemność (2.179 ccm) oraz średnicę cylindra (85 mm) i skok tłoka (96 mm) mają turbodiesle 2.2 HDi/TDCi Peugeota, Citroena i Forda, jednak dystrybutor indyjskich aut twierdzi, że w Xenonie jest silnik konstrukcji Taty.
Importer, Marubeni Motors Poland, bo o tej firmie mowa, przed kilkoma laty zajmowała się sprzedażą Nissanów. Sieć sprzedaży Taty liczy 30 placówek przy salonach innych marek, często Nissanów. W każdym punkcie jest zapewniony serwis mechaniczny i blacharsko-lakierniczy. Magazyn części znajduje się w Ożarowie Mazowieckim. Jak dowiedzieliśmy się u importera, docelowo ma być ok. 40 salonów.
Tona i więcej
Xenon z dłuższą kabiną może zabrać 1.000 kg. Najważniejsi konkurenci bywają słabsi. I tak Nissan Navara double cab dźwiga jedynie 746-786 kg, zaś Toyota Hilux 825-830 kg. Zdecydowanie lepiej wypadają Mitsubishi L200 z ładownością 960-990 kg, Nissan NP300 - 1.060-1080 kg oraz Ford Ranger - 1.104-1.175 kg.
Na Xenona z pojedynczą kabiną można załadować 1.100 kg. Porównywalny Ranger ma ładowność 1.235 kg, Navara - 944 kg.
4x4 na sztywno
Pod względem konstrukcyjnym Xenon to typowy przedstawiciel swego segmentu. Osadzony na ramie, ze stałym napędem tylnej osi, w razie potrzeby (w niektórych wersjach) z dołączanym na sztywno przodem, czyli bez centralnego mechanizmu różnicowego, oczywiście z reduktorem. Wspomniany mechanizm, przydatny podczas jazdy po śliskim asfalcie, posiada tylko L200.
Do sterowania systemem 4x4 służy małe pokrętło na prawo od kolumny kierownicy. Przedni napęd można włączać i wyłączać na postoju albo podczas jazdy do 60 km/h. Maksymalna szybkość z 4x4 to 100 km/h. W konkurencyjnych wozach prędkość dołączania i odłączania przednich kół jest większa i wynosi 70 km/h (Actyon Sports) do 100 km/h (L200, Ranger, Navara).
Z kolei maksymalna prędkość z 4x4 w L200, Navarze i Hiluksie nie jest limitowana, w Rangerze równa się 100 km/h (czyli tyle co w Xenonie), w NP300 - 80 km/h, w Actyonie Sports 70 km/h.
Tylny mechanizm różnicowy Xenona jest samoblokujący. Spośród rynkowych rywali tylko Actyon Sports posiada tylny most bez blokady.
Bazowy pikap ma pakiet wyposażenia DLS, w którego skład wchodzą m.in. centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka (podgrzewane), światła przeciwmgielne, skórzana kierownica. Z drugą bogatszą i ostatnią zarazem kompletacją DLE Xenon single cab kosztuje 44.098 zł netto. Różnica w porównaniu z DLS to manualna klimatyzacja i aluminiowe, 16-calowe felgi. Za DLE z napędem wszystkich kół trzeba zapłacić 53.197 zł. Ostatnia, czwarta pozycja w cenniku to DLE 4x4 z podwójną kabiną double cab na pięć osób - 65.492 zł. Cenowo Xenon jest najtańszy spośród wszystkich pikapów oferowanych w polskich salonach. Żaden Xenon nie ma jednak ABS-u ani poduszek, które ma konkurencja.
Zdaniem importera, poza ceną, główną zaletą Xenona jest niskie spalanie, o czym niebawem przekonamy się, testując ten model.
DMC / Ładowność |
2.950 / 1.000 kg |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość |
5.125 / 1.860 / 1.765 mm |
Rozstaw osi |
3.150 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.179 ccm |
Moc maksymalna |
140 KM przy 4.000 obr./min |
Maks. moment obrotowy |
320 Nm przy 1.700-2.700 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
8,5 l/100 km |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, pięciostopniowa |
Napęd |
4x4, stały na tylne koła, dołączany przez kierowcę na przednie, reduktor |
Cena netto |
65.492 zł |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
3 lata lub 100 tys. km / 3 lata (nie dotyczy skrzyni ładunkowej) |
Przeglądy techniczne |
co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok |