Ciągniki siodłowe. DAF XF95 430 KM Euro 3 (2002-2007)
DAF XF95 z 430-konnym, 12,6-litrowym turbodieslem Euro 3 z rzędową pompą wtryskową ceniony jest za prostą konstrukcję i trwałość. Na rynku wtórnym to jeden z droższych ciągników siodłowych. Za ceną idzie jednak jakość DAF-a. W naszej ocenie ciągniki siodłowe tej marki mają przynajmniej kilka zalet. Należą do nich: niskie spalanie, skuteczne hamulce, bezawaryjne sprzęgła, układ paliwowy odporny na gorszy ON i prosta konstrukcja. Do tego trzeba dodać dobrą dostępność części zamiennych. Minusy DAF-a XF95 to natomiast - defekty zawieszenia kabiny oraz delikatna elektryka i elektronika.
Ciągniki z napędem 4x2 (są też 6x2 i 6x4) cieszą się popularnością. XF-y w tej konfiguracji (rozstaw osi 3.800 mm) najczęściej sprzęgane są z uniwersalnymi naczepami kurtynowymi. Wozy mają jedną z dwóch typów kabin: standardową Space Cab lub wysoką Super Space Cab. Obie szoferki chwalone są za solidne wykończenie. Przeciętnie awaryjne jest ich pneumatyczne resorowanie (wozy z Euro 3 nie mają systemu centralnego smarowania). Najczęściej wymieniać trzeba w nim niesmarowane tuleje wywrotu i wykonywać tulejowanie belki kabiny.
Zasilany rzędową pompą wtryskową (układ paliwowy jest niewrażliwy na gorszy ON) 430-konny (są też wersje 381, 483 i 530 KM) turbodiesel z intercoolerem jest niezawodny. Średni przebieg do naprawy głównej to 1,5-2 mln km. Plusem jest niskie spalanie - w zestawie z obciążoną naczepą DAF bierze ok. 28 l ropy na setkę.
Do wyboru są dwa typy skrzyń biegów: 16-stopniowe, ręczne przekładnie ZF i rzadziej spotykane, 12-stopniowe, zautomatyzowane AS Tronic. Skrzynie są przeciętnie awaryjne. Solidne są sprzęgła.
Mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie osi jest trwałe, w egzemplarzach z przebiegami powyżej 700 tys. km wymaga jednak regularnych przeglądów. Przy ok. 700-800 tys. km zdarzają się defekty drążków kierowniczych, co ok. 800 tys. km wykonuje się łożyskowanie przednich resorów, przy ok. 1 mln km przebiegu pojawiają się nadmierne luzy na łożysku przy moście. Sporadycznie psują się zawory powietrzne. Oryginalne części zamienne są niedrogie.
Delikatna jest elektryka i elektronika DAF-a. Uruchamianie silnika z zewnętrznego urządzenia rozruchowego napięciem powyżej 30V może skończyć się uszkodzeniem kaset CTU, ECAZ i sterowników silnika EBS.
Problemów nie sprawiają hamulce. Nieźle zabezpieczono XF-a przed korozją.
Podaż holenderskich ciągników jest spora. Używane egzemplarze trzymają jednak wysokie ceny. Za dwu-, trzylatka sprzedający żądają 170-180 tys. zł netto.
Krzysztof Wróbel z Max TIR Serwis w Lublinie:
- Jeśli jest serwisowany, XF95 nie sprawia problemów. Zawieszenie szoferki w pojazdach bez centralnego smarowania warto smarować co 2 tys. km, inaczej zacierać się będą tuleje. Oleje i filtry w wozach eksploatowanych w ruchu międzynarodowym najlepiej wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, np. olej silnikowy co 75 tys. km. Ceny materiałów eksploatacyjnych nie są wysokie.
Plusy
Niskie spalanie. Skuteczne hamulce. Bezawaryjne sprzęgła. Układ paliwowy odporny na gorszy ON. Prosta konstrukcja. Dostępność części zamiennych.
Minusy
Defekty zawieszenia kabiny. Delikatna elektryka i elektronika.
DMC zestawu tech./administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.740 kg |
7.400 kg |
Rozstaw osi |
3.800 mm |
3.700 mm |
Pojemność silnika/cylindry |
12,6 l / R6 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
430 KM |
420 KM |
przy obr./min |
1.900 |
1.800 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm |
2.000 Nm |
przy obr./min |
1.100-1.350 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 12+1 |
Chłodnica |
2.900 zł |
3.670 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.500 zł |
3.900 zł |
Reflektor |
630 zł |
750 zł |
Klocki hamulcowe |
650 zł / oś |
685 zł / oś |
Filtr oleju |
140 zł |
112 zł |
Filtr powietrza |
250 zł |
279 zł |
Reflektor |
350 zł |
500 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
1.000 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
1.200 zł |
Chłodnica |
1.300 zł |
1.300 zł |
2002 |
800 - 122,0 tys. zł |
850 - 120,0 tys. zł |
2003 |
700 - 136,0 tys. zł |
760 - 129,0 tys. zł |
2004 |
640 - 144,0 tys. zł |
680 - 149,0 tys. zł |
2005 |
500 - 160,0 tys. zł |
550 - 160,0 tys. zł |
2005 |
450 - 165,0 tys. zł |
500 - 170,0 tys. zł |
2006 |
360 - 170,0 tys. zł |
320 - 180,0 tys. zł |
2007 |
200 - 183,0 tys. zł |
180 - 190,0 tys. zł |