Samochody dostawcze. Opel Movano furgon 2.8 DTI, 2.5 DTI (1999-2003)
W Polsce ten dostawczy Opel dopiero od niedawna zyskuje na popularności, co jest głównie rezultatem wzmożonego importu prywatnego. Plusy ocenianego przez nas Opla to: funkcjonalność, stabilność w prowadzeniu wynikająca z dobrze zestrojonego zawieszenia i trwałe silniki. Bolączki z którymi muszą zmagać się ci, którzy kupili samochody dostawcze tej marki to z kolei: spore zużycie paliwa w mieście, duża hałaśliwość silników oraz szybkie zużycie niektórych elementów zawieszenia.
Movano zbiera bardzo różne opinie u użytkowników. Generalnie jednak ocen pozytywnych jest coraz więcej. Samochód zyskuje przy bliższym poznaniu, pod względem walorów użytkowych nie ustępuje wielu konkurentom, np. Volkswagenom, Iveco czy Fordom, a jest od nich tańszy. Nie oznacza to, że auto jest pozbawione wad.
Na giełdach i w komisach 90 procent Movano stanowią furgony z silnikiem o mocy 115 KM. Motor 2,8-litrowy jest w egzemplarzach wyprodukowanych w latach 1999-2000, następnie zastąpiła go posiadająca taką samą moc jednostka 2,5-litrowa.
Walorem auta jest dobra dostępność do przestrzeni ładunkowej. Kąt otwarcia dwuskrzydłowych drzwi tylnych sięga 180 st. W pakiecie fabrycznym były również prawe drzwi przesuwne. Zastrzeżenia u użytkowników budzi natomiast ilość miejsca w kabinie zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Pomimo 115-konnej mocy nominalnej motorów większość użytkowników skarży się na ich ospałość. Niektórzy utyskują na zbyt duże spalanie. O ile podczas jazdy w trasie niewiele odbiega ono od norm producenta (średnie wskazania użytkowników mieszczą się w przedziale 7,8-8,5 l/100 km), o tyle w przypadku jazdy miejskiej mówi się o zużyciu nierzadko przekraczającym 13 l/100 km. Krańcowo różne opinie dotyczą wyciszenia kabiny. Rozbieżności wynikają z oceny jazdy na różnych prędkościach. Silniki nie lubią być "żyłowane", na wysokich obrotach hałas staje się wręcz nieznośny. Chwalone jest przeniesienie napędu. W żadnym z lustrowanych przez nas aut nie doszło jak dotąd do usterki silnika lub skrzyni, która uniemożliwiałaby kontynuowanie jazdy.
Plusem jest stabilność blaszaka, nawet jeśli obciążonym autem poruszamy się po łukach. Nie przechyla się nadmiernie, prowadzi się pewnie. Podzielone są opinie na temat trwałości elementów zawieszenia. Zdaniem niektórych użytkowników hydrauliczne amortyzatory przednie "sypią się" bardzo szybko, podobnie jest z resorami piórowymi z tyłu. Inni mówią, że pod tym względem Movano nie odbiega od konkurentów. Nieco rzadziej skarżono się na wytrzymałość stabilizatorów. Gremialnie użytkownicy utyskują na zawodzące zamki (w drzwiach bocznych).
Plusy
Funkcjonalność. Stabilność w prowadzeniu wynikająca z dobrze zestrojonego zawieszenia. Trwałe silniki.
Minusy
Spore zużycie paliwa w mieście. Duża hałaśliwość silników. Szybkie zużycie niektórych elementów zawieszenia.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Podejmując decyzję o zakupie, radziłbym skoncentrować uwagę m.in. na elementach zawieszenia. Szwankujące zamki to zazwyczaj wynik zaniedbań ze strony użytkowników. Silnik zarówno w wersji 2,8-litrowej, jak i 2,5-litrowej raczej nie zawodzi, podobnie jak skrzynia biegów. Sporadycznie zdarzają się wycieki z przekładni lub chłodnicy.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.700 kg |
1.720 kg |
Długość |
5.888 mm |
5.800 mm |
Szerokość |
2.050 mm |
2.100 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.483 mm |
2.600 mm |
Pojemność silnika |
2.799 ccm |
2.800 ccm |
Moc maksymalna |
115 KM |
105 KM |
przy obr./min |
3.600 |
3.800 |
Maksymalny mom. obr. |
260 Nm |
250 Nm |
przy obr./min |
1.800 |
1.800 |
Prędkość maksymalna |
143 km/h |
135 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
3.714 mm |
3.500 mm |
Szerokość |
1.864 mm |
1.990 mm |
Wysokość |
2.147 mm |
2.200 mm |
Chłodnica |
1.720 zł |
1.650 zł |
Sprzęgło |
1.600 zł |
1.520 zł |
Amortyzator |
440 zł |
390 zł |
Reflektor |
390 zł |
410 zł |
Filtr oleju |
40 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
60 zł |
70 zł |
Reflektor |
210 zł |
180 zł |
Zderzak (przód) |
250 zł |
220 zł |
Lampa tylna |
150 zł |
110 zł |
Chłodnica |
230 zł |
230 zł |
|
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
1999 |
2.8 DTI/ 247 - 22,8 tys. zł |
2.5 TD/ 175 - 24,5 tys. zł |
2000 |
2.8 DTI/ 186 - 25,0 tys. zł |
2.8 TD/ 202 - 27,9 tys. zł |
2001 |
2.5 DTI/ 213 - 29,5 tys. zł |
2.8 TD/ 138 - 33,0 tys. zł |
2002 |
2.5 DTI/ 146 - 38,0 tys. zł |
2.8 TD/ 126 - 41,8 tys. zł |
2003 |
2.5 DTI/ 115 - 47,0 tys. zł |
2.8 TD/ 90 - 52,8 tys. zł |