Pojazdy komunalne. Maszyna Super 2000 na podwoziu Mercedesa Actrosa
Maszyna Super 2000 na trzyosiowym podwoziu Mercedesa Actrosa zastępuje trzy typowe pojazdy do czyszczenia kanalizacji - dwa beczkowozy i jeden z pompą ssącą. Takie cacko asenizacyjne zostało zakupione przez przedsiębiorstwo komunalne w Słupsku. Maszynę Super 2000 wyposażono w 120-metrowy wąż tłoczący i 25-metrowy wąż ssący. Oba są umieszczone na obrotowym ramieniu umożliwiającym "sięgnięcie" do trudno dostępnych studzienek kanalizacyjnych, np. zatarasowanych przez parkujące samochody. Woda z dolnego zbiornika pod ciśnieniem 200 bar jest wtłaczana do kanalizacji. Wypłukany osad jest zasysany do osobnego węża przez pompę próżniową o wydajności 2.000 m sześc. na minutę.
Super 2000 to konstrukcja niemieckiej firmy Wiedemann & Reichhardt, jednego z potentatów w tej branży. Pojazd ten zakupiła Spółka Wodociągi Słupsk.
Charakterystyczny dla tej maszyny jest system dwuzbiornikowy (osobny zbiornik na wodę i osobny na zebrany szlam) oraz tzw. pełny odzysk wody, czyli układ czyszczący kanalizację nie potrzebuje do tego wody pitnej. System dwuzbiornikowy nie jest klasyczną konstrukcją, w której cysterna jest podzielona na dwie sekcje - na szlam i wodę. W przypadku Super 2000 pojemnik na szlam, w kształcie cysterny (zbiornik górny), został posadowiony na specjalnym łożu, które jest zbiornikiem na wodę (zbiornik dolny). Oba pojemniki są ze sobą połączone po to, aby woda ze zbiornika górnego grawitacyjnie spłynęła do dolnego. Po drodze ciecz jest ośmiokrotnie filtrowana. Co ważne, jest to układ niewymagający konserwacji, bo poszczególne filtry nie mają wkładów wymiennych, jak to ma miejsce w innych maszynach tego typu. Wszystkie osady z filtrów są usuwane w momencie ciśnieniowego przepłukiwania zbiorników. Dwuzbiornikowy system z własnym oczyszczaniem wody jest opatentowanym rozwiązaniem firmy Wiedemann & Reichhardt.
Maszynę Super 2000 wyposażono w 120-metrowy wąż tłoczący i 25-metrowy wąż ssący. Oba są umieszczone na obrotowym ramieniu umożliwiającym "sięgnięcie" do trudno dostępnych studzienek kanalizacyjnych, np. zatarasowanych przez parkujące samochody. Woda z dolnego zbiornika pod ciśnieniem 200 bar jest wtłaczana do kanalizacji. Wypłukany osad jest zasysany do osobnego węża przez pompę próżniową o wydajności 2.000 m sześc. na minutę.
Zbiornik na szlam może być opróżniany w dwojaki sposób. Szybszą metodą jest jego podniesienie do tyłu pod kątem 45 stopni. Bardziej dokładne, ale wolniejsze jest opróżnienie pojemnika za pomocą bocznego ślimaka. Sterowanie pracą maszyny odbywa się z pulpitu podwieszonego do składanego wysięgnika zamontowanego z tyłu zabudowy. Można też podłączyć sterowanie radiowe.
Wartość tego pojazdu wraz z zabudową to blisko 2 miliony złotych.
DMC: 26 ton |
Ładowność: 16 ton |
Zbiornik na szlam: 6.000 l |
Zbiornik na wodę: 5.000 l |
Długość węża ssącego: 25 m |
Dł. węża tłoczącego: 120 m |