Scania wprowadziła na polski rynek nowy autobus - Omni Express. Pojazd występuje w wersji przeznaczonej do regularnej komunikacji międzymiastowej oraz w wersji przystosowanej do tzw. przewozów okazjonalnych. Autobusy występują w czterech wersjach napędowych. Podstawowym silnikiem jest 9-litrowa jednostka o mocy 310 KM. 12-litrowy motor oferowany jest w trzech wariantach mocy: 340, 380 lub 420 KM. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normy czystości spalin Euro 4. Wyposażone są w układ Scania EGR - system recyrkulacji spalin, który nie wymaga stosowania dodatków do paliwa ani montażu dodatkowych zbiorników na czynnik AdBlue.
Scania OmniExpress została zaprojektowana we współpracy z fińskim producentem nadwozi, firmą Lahden Autokori. W budowie autobusu wykorzystano konstrukcję miejskiej odmiany OmniCity, a także szereg podzespołów z ciężarowych Scanii. Do wyboru są dwie lub trzy osie oraz dziewięć długości nadwozia: od 11,4 do 14,7 metra. W najkrótszej odmianie pojazd może przewieźć maksymalnie 55 pasażerów, w najdłuższej o 10 osób więcej. Ponadto do wyboru są dwie wysokości nadwozia: 3,4 lub 3,6 m.
Budowa modułowa
Podwozie wykonane jest w oparciu o trzy moduły ze stali węglowej: przedni, środkowy i tylny. Jak informuje producent, elementy te mają właściwości stali nierdzewnej, a ponadto są zabezpieczone antykorozyjnie kataforezą elektrolityczną oraz specjalnym koncentratem penetrującym zagłębienia. Na koniec całość zalewana jest od zewnątrz elastyczną masą antykorozyjną. Koła zawieszono na pneumatycznych i hydraulicznych elementach resorujących.
Nadwozie składa się z profili aluminiowych. Wszystkie połączenia są mocowane śrubami z udziałem specjalnych narożnych płyt węzłowych. Taka konstrukcja ma za zadanie minimalizować naprężenia powstające podczas eksploatacji pojazdu. Po skręceniu śruby pokrywane są środkiem łączącym, który zapobiega poluzowaniu się mocowań na skutek wibracji, ale jednocześnie umożliwia otwarcie wszystkich połączeń w przypadku konieczności naprawy.
Wszystkie wersje autobusu spełniają ponadstandardową normę wytrzymałości podczas dachowania (R66-01).
Na i pod pokładem
We wszystkich wersjach autobusu OmniExpress montuje się dwie pary drzwi. W zależności od długości nadwozia tylne drzwi są lokalizowane albo przed tylną osią (krótsze wersje) albo za nią (dłuższe wersje). Tylne drzwi są nieco szersze od przednich, dzięki temu do środka może dostać się osoba na wózku inwalidzkim. W opcji oferowane są szersze przednie drzwi. Fotele typu lotniczego obszyto plamoodporną tkaniną tapicerską.
Luki bagażowe, wyposażone w centralny zamek, znajdują się po obu stronach pojazdu (każdy z trzema osobnymi klapami). W zależności od długości nadwozia pojemność bagażników wynosi od 5 do 14 metrów sześciennych.
Euro 4 z EGR-u
Autobus występuje w czterech wersjach napędowych. Podstawowym silnikiem jest 9-litrowa jednostka o mocy 310 KM. 12-litrowy motor oferowany jest w trzech wariantach mocy: 340, 380 lub 420 KM. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normy czystości spalin Euro 4. Wyposażone są w układ Scania EGR - system recyrkulacji spalin, który nie wymaga stosowania dodatków do paliwa ani montażu dodatkowych zbiorników na czynnik AdBlue.
Standardowo montowana jest manualna skrzynia z elektroniczną zmianą biegów (Scania Comfort Shift). W opcji dostępna jest skrzynia manualna ze zautomatyzowaną zmianą biegów (Scania Opticruise) lub skrzynia w pełni automatyczna ZF. Wszystkie przekładnie zostały wyposażone w retardery.
Rodzina Omni
Seria autobusów Omni to obecnie cztery modele, które w większości bazują na tych samych podzespołach. Poza najnowszym OmniExpress w jej skład wchodzą: miejski OmniCity, podmiejski OmniLink oraz regionalny OmniLine. Autobusy OmniCity i OmniLink są produkowane w polskiej fabryce Scanii w Słupsku (wytwarza się tu również podwozia autobusów turystycznych). Modele OmniLine i OmniExpress powstają w szwedzkich zakładach koncernu.
Długość/ szerokość/ wysokość |
14.700/ 2.550/ 3.600 mm |
Pojemność skokowa silnika |
12 l |
Moc maksymalna |
420 KM przy 1.900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm przy 1.100-1.300 obr./min |
Skrzynia biegów |
Scania Opticruise, 12 przełożeń |
Napęd |
6x2 |
Zawieszenie przednie/ tylne |
pneumatyczno-hydrauliczne |
Układ hamulcowy |
hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, ABS, retarder |
Cena |
negocjowana |
Gwarancja mechaniczna |
1 rok |
Przeglądy |
co 60 tys. km |