Samochody dostawcze. Renault Mascott 2.8 dCi kontener (1999-2004)
Rzadko którego dostawczaka tak często jak Renault Mascotta spotykamy w wersji kontenerowej. Nic zresztą dziwnego, niewiele aut tego rodzaju ma równie szeroką - jak popularny "francuz" - gamę wersji tonażowych. Duża liczba wersji tonażowych to jedna z zalet Renault Mascotta. Ten samochód dostawczy jest ceniony również za umiarkowane spalanie i wygodne wnętrze. Renault ma jednak również nieco minusów. My zaliczyliśmy do nich: hałaśliwy motor, usterkową elektrykę i tandetne materiały wykończeniowe w szoferce.
Mascott wypełnia lukę pomiędzy pojazdami dostawczymi a ciężarówkami. W największej z wersji kontenerowych dopuszczalna masa całkowita wynosi 6,5 t, a ładowność 4,3 t.
Najwięcej odmian
Liczba spotykanych na rynku wariantów jest większa niż np. w przypadku furgonów. Kontenerowce mają pojedyncze kabiny (trzy miejsca) i kabiny podwójne (czteromiejscowa ławka tylna). DMC: 3,5; 5,0; 5,5; 6,0 oraz 6,5 t.
Wygodna szoferka
Kierowcy chwalą walory użytkowe szoferki. Plusy zbiera m.in. ergonomia, w tym wygodne fotele. Krytykują zaś detale, wymieniając m.in. awarie centralnego zamka ze zdalnym sterowaniem, a także mechanizmu elektrycznego otwierania szyb oraz utyskują na jakość materiałów wykończeniowych. Niektórzy narzekają na trwałość zawieszenia auta.
Trwałe motory
Renault Mascott pierwszej generacji (w połowie dekady auto zmodernizowano) występuje w trzech wersjach silnikowych. Bazę stanowi ten sam, czterocylindrowy motor 2.8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wersję tę oznaczoną 110 dCi (moc 106 KM), spotykamy w samochodach o DMC 3,5-6,0 t. Dwie pozostałe, 130 dCi (125 KM) oraz 150 dCi (146 KM) stosowano również w kontenerowcach o DMC 6,5 t. Bez względu na wersję silniki uchodzą za oszczędne i mało awaryjne, choć dosyć głośne. - Gdyby jeszcze przekładnia działała precyzyjniej - usłyszeliśmy od jednego z użytkowników.
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Nie przesadzałbym z krytyką elementów zawieszenia. Wielu użytkowników po prostu z nonszalancją traktuje informacje o dopuszczalnej ładowności. Jeśli przekracza się ją systematycznie o kilka, a nawet o kilkanaście proc., to biorąc pod uwagę jazdę po dziurawych drogach, rezultaty w postaci usterek zawieszenia są czymś oczywistym. Dotyczy to głównie resorów. Mocnym punktem jest silnik, jednak jednostki kiepsko znoszą marnej jakości paliwo. Tankowanie byle czego może w przyszłości skutkować np. ograniczeniem żywotności motoru. Radzę dbać o stan układu wentylacyjno-grzewczego. Jest bardzo wydajny, ale bez systematycznej konserwacji użytkownik nie cieszy się długo jego walorami.
Plusy
Duża liczba wersji tonażowych. Umiarkowane spalanie. Wygodne wnętrze.
Minusy
Hałaśliwy motor. Usterkowa elektryka. Tandetne materiały wykończeniowe w szoferce.
Dopuszczalna masa całkowita |
5.000 kg |
5.200 kg |
Ładowność |
3.150 kg |
3.250 kg |
Długość |
6.420 mm |
6.550 mm |
Szerokość |
2.050 mm |
1.996 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.560 mm |
2.600 mm |
Pojemność silnika |
2.800 ccm |
2.287 ccm |
Moc maksymalna |
146 KM |
136 KM |
przy obr./min |
3.600 |
3.500 |
Maksymalny mom. obr. |
320 Nm |
320 Nm |
przy obr./min |
1.500 |
1.700-3.000 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
125 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
4.380 mm |
4.190 mm |
Szerokość |
2.050 mm |
2.005 mm |
Wysokość |
2.100 mm |
1.970 mm |
Chłodnica |
1.380 zł |
1.450 zł |
Sprzęgło |
1.400 zł |
1.520 zł |
Amortyzator przedni |
380 zł |
390 zł |
Reflektor |
390 zł |
340 zł |
Filtr oleju |
60 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
80 zł |
70 zł |
Reflektor |
140 zł |
180 zł |
Zderzak (przód) |
210 zł |
220 zł |
Lampa tylna |
120 zł |
110 zł |
Chłodnica |
200 zł |
180 zł |
1999 |
196 - 42,5 tys. zł |
252 - 43,0 tys. zł |
2000 |
227 - 45,5 tys. zł |
159 - 45,0 tys. zł |
2001 |
148 - 50,0 tys. zł |
126 - 47,2 tys. zł |
2002 |
97 - 56,5 tys. zł |
174 - 53,0 tys. zł |
2003 |
106 - 58,0 tys. zł |
119 - 60,0 tys. zł |
2004 |
85 - 65,5 tys. zł |
125 - 64,8 tys. zł |