Samochody dostawcze. Toyota Hiace podwyższony furgon (od 1996 r.)
Samochody dostawcze Toyoty rzadko się psują i mają wysokie ceny na rynku wtórnym. Jego możliwości przewozowe ogranicza jednak niewielka szerokość, zaś nadwozia starszych pojazdów są już skorodowane. W naszej ocenie największymi plusami Toyoty Hiace są duża wytrzymałość i wysokie wnętrze. Minusy to z kolei: korozja nadwozia, wąskie wnętrze oraz drogie części zamienne.
Hiace jako jeden z niewielu japońskich pojazdów tej wielkości był oficjalnie oferowany w Polsce. Pojazd dostępny jest do dzisiaj, w czasie produkcji przeprowadzono w nim kilka modyfikacji.
Podwyższona fabrycznie Toyota, u nas najbardziej poszukiwana, ma dwa rozstawy osi. Z krótszym, wynoszącym 2.985 mm, długość jej przedziału bagażowego z jednym rzędem siedzeń to 2.555 mm. Z większym rozstawem osi (3.430 mm) długość paki wynosi 3.000 mm. To przyzwoity wynik, podobnie jak wysokość wnętrza 1.860 mm. Gorzej jest niestety z szerokością, ładownię ograniczają duże nadkola.
Standardowo Hiace ma tylne drzwi unoszone do góry, co nie jest zbyt praktycznym rozwiązaniem w tak wysokim aucie. W wersji podwyższonej podnoszą się one aż na wysokość 2.527 mm. Z boku są jedne drzwi przesuwne.
Komfort jazdy jest przeciętny. W wielu autach za przednimi fotelami jest tylko kratka, a nie tłumiąca dźwięki przegroda. W kabinie jest więc głośno. Fotele są wygodne i dobrze znoszą próbę czasu. Deska rozdzielcza jest już przestarzała. W starszych autach w kabinie słychać trzaski plastikowych elementów.
Głównym problemem, który dotyka leciwe Hiace, jest korozja. W pierwszej kolejności rdza pojawia się na poszyciu nadwozia i podłodze.
Opisywana odmiana napędzana jest wysokoprężnym silnikiem 2.4 90 KM wyposażonym w turbosprężarkę. Moc tej jednostki jest wystarczająca, jako przyzwoite określić można także spalanie, średnio około 11 litrów ON na 100 km. Zdarzają się awarie turbiny, zazwyczaj jednak przy przebiegu powyżej 300 tys. km. Poza tym silnik jest nie do zajechania.
Od 2002 roku w Hiace montowany jest tylko turbodiesel 2.5 z wtryskiem common rail (88 lub 102 KM), który w przypadku awarii bywa bardzo kosztowny w naprawie. Zdarzają się w nim też wycieki oleju ze skrzyni biegów.
Części są dostępne, czasem oryginały w ASO są tańsze niż zamienniki. Z uwagi na dobrą opinię Hiace trzyma wysokie ceny na rynku wtórnym.
Plusy
Duża wytrzymałość. Wysokie wnętrze.
Minusy
Korozja nadwozia. Wąskie wnętrze. Drogie części zamienne.
ekspert: Marek Pałaszewski, szef Toy Car Serwis w Stasinie k. Lublina:
- To bardzo żywotny wóz. Przy normalnej eksploatacji silniki i skrzynie wytrzymują przebiegi ok. 500 tys. km. Świece żarowe zmienia się dopiero po 300-400 tys. km. Po 100-150 tys. km. wyrabiają się górne sworznie przednich wahaczy, których nie da się regenerować. Wymiana jest droga.
|
Pojazd prezentowany |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
2.800 kg |
2.700 kg |
Ładowność |
1.095 kg |
1.110 kg |
Długość |
5.160 mm |
4.740 mm |
Szerokość |
1.800 mm |
1.690 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.400 mm |
1.965 mm |
Pojemność silnika |
2.446 ccm |
2.477 ccm |
Moc maksymalna |
90 KM |
87 KM |
przy obr./min |
3.500 |
4.000 |
Maksymalny mom. obr. |
226 Nm |
240 Nm |
przy obr./min |
2.200-2.500 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
150 km/h |
143 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
2.555 mm |
2.485 mm |
szerokość |
1.640 mm |
1.620 mm |
wysokość |
1.860 mm |
1.415 mm |
Chłodnica |
1.800 zł |
1.600 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.126 zł |
1.550 zł |
Amortyzator (przód) |
390 zł |
460 zł |
Tarcze hamulcowe |
778 zł |
650 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
28 zł |
Filtr powietrza |
110 zł |
42 zł |
Reflektor |
280 zł |
250 zł |
Zderzak przedni |
390 zł |
350 zł |
Lampa tylna |
250 zł |
180 zł |
Chłodnica |
550 zł |
brak |
|
przebieg tys. km - cena brutto |
przebieg tys. km - cena brutto |
1996 |
225 - 11,5 tys. zł |
brak |
1997 |
420 - 12,9 tys. zł |
brak |
1998 |
220 - 14,5 tys. zł |
170 - 14,0 tys. zł |
1999 |
195 - 15,9 tys. zł |
230 - 15,5 tys. zł |
2000 |
193 - 20,0 tys. zł |
350 - 17,9 tys. zł |
2001 |
101 - 22,9 tys. zł |
210 - 19,9 tys. zł |
2002 |
157 - 25,3 tys. zł |
180 - 23,0 tys. zł |