Testy. Jazda próbna ciągnikiem Scania R480 4x2 Euro 5 XPI (EGR)
Scania R480 to jeden z najbardziej komfortowych dalekobieżnych ciągników siodłowych na rynku. Zalety testowanej przez nas Scanii to: cichy, mocny silnik, dobrze działająca zautomatyzowana skrzynia, wysoki komfort jazdy, małe spalanie i najwyższa szoferka w klasie. Minusy to z kolei: wysoka cena zakupu, nietypowa obsługa sprzęgła oraz fakt, że konkurenci mają czytelniejsze zegary i przyjemniejszą w dotyku deskę rozdzielczą.
Jego kierowca ma z głowy wiele czynności, które wykonuje szofer zwykłego "konia". W testowej Scanii R480 Euro 5 XPI nie trzeba zmieniać biegów, żyłować silnika przy przyspieszaniu ani dolewać mocznika (motor spełnia Euro 5 dzięki recyrkulacji spalin EGR, która nie wymaga stosowania mocznika). Poza tym wóz pali mało. Jednak nie ma nic za darmo - testowany ciągnik należy do najdroższych na rynku.
Najważniejszą nowością w Scanii R480 jest 480-konny silnik Euro 5 z systemem wtrysku XPI (Extra High-Pressure Injection) opartym na technologii common rail, a nie tradycyjnie stosowanych w Scanii pompowtryskiwaczach.
Cicho i precyzyjnie
Wsiadam do kabiny testówki w towarzystwie Christiana, 31-letniego Fina, kierowcy testowego Scanii. Odpalam silnik i. pierwsze miłe zaskoczenie; pracuje cicho.
Przekręcając pokrętło w dźwigience przy kierownicy, ustawiam zautomatyzowaną skrzynię w pozycji "D", powoli puszczam sprzęgło, a czterdziestotonowy zestaw rusza z miejsca. W Scanii ze skrzynią Opticruise sprzęgła używa się tylko przy ruszaniu i zatrzymywaniu wozu. Niestety zapomina się o nim przy zatrzymywaniu. Wtedy wóz szarpie.
Scania płynnie rozwija moc, rozpędza się sprawnie, zmiana przełożeń trwa krótko. Zmianę biegów mam z głowy, skrzynia redukuje biegi szybko, skupiam się więc na zachowaniu prawidłowego toru jazdy zestawu. Opticruise przydaje się, ale jeśli chcesz zmieniać biegi samodzielnie i oszczędzić trochę paliwa na podjazdach, możesz wybierać je ręcznie. Po nabraniu wprawy najlepsi kierowcy potrafią tak prowadzić pojazd, że spala on tylko 26 l ON na 100 km i to na polskich drogach.
Odjeżdżam wszystkim
Na trasie staram się utrzymać możliwie wysoką prędkość. Trzymam 85 km/h "na blacie", bez problemu udaje mi się pokonywać z taką prędkością wzniesienia bez forsowania motoru. Kilka razy muszę zwolnić, bo ktoś wyjeżdża z bocznej drogi. Przyciskam mocniej pedał gazu, by odzyskać utraconą prędkość. Koledzy jadący tirami w kolumnie za mną zaczynają zmniejszać się w lusterkach. Scania po prostu im odchodzi, przyspiesza szybciej. 480 KM robi swoje.
Miękko na wybojach
W "skakance" pełen komfort. Przednia oś z zawieszeniem mechanicznym pracuje cichutko, ciszej niż w konkurencyjnym Volvo FH. Jest wąsko, więc mijając się z innymi ciężarówkami, "łapię" prawym kołem pobocze. Mimo że to najwyższa wersja kabiny, szoferka przechyla się minimalnie, mniej niż w MAN-ie TGX, którym jechałem tą samą trasą. No i chłodziarka pod leżanką. W MAN-ie strasznie hałasowała na wybojach, w Scanii nie.
W kabinie
Kabina CR19T, nazywana Topline, to najwyższa z sypialnych szoferek w Scanii i najwyższa kabina w tej klasie pojazdów. Jej wewnętrzna wysokość to 2.230 mm, szoferka Volvo FH Globetrotter XL ma 2.100 mm, a odświeżonego i podwyższonego Renault Magnum - 2.070 mm. Z tym że Magnum ma całkowicie płaską podłogę, a w Scanii jest kilkucentymetrowy tunel silnika. W każdym razie w "skakance" nawet rośli kierowcy mogą wygodnie przebierać się na stojąco. Schowki bagażowe są duże i łatwo dostępne. Wszystkie potrzebne przełączniki i pokrętła są pod ręką. Jakość materiałów wykończeniowych jest niezła, ale deska rozdzielcza nowego MAN-a TGX jest jeszcze przyjemniejsza w dotyku, a zegary większe i bardziej czytelne.
Podsumowując: pojazd wygodny i nowoczesny, ale za wtrysk XPI z EGR i 480-konny silnik trzeba dopłacić 6 tys. euro w porównaniu do 420-konnego motoru z SCR.
Plusy
Cichy, mocny silnik. Dobrze działająca zautomatyzowana skrzynia. Wysoki komfort jazdy. Małe spalanie. Najwyższa szoferka w klasie.
Minusy
Wysoka cena zakupu. Nietypowa obługa sprzęgła. Konkurenci mają czytelniejsze zegary i przyjemniejszą w dotyku deskę rozdzielczą.
Masa własna |
7.390 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw) |
19.000 / 40.000 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
Typ kabiny, wymiary kabiny |
sypialna, Topline |
Pojemność skokowa silnika |
12,4 l |
Moc maksymalna |
480 KM przy 1.900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.500 Nm przy 1.000-1.300 obr./min |
Zbiornik paliwa |
400 l, aluminiowy |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) |
28 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
zautomatyzowana Opticruise, 12-stopniowa |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
na resorach parabolicznych |
Zawieszenie tylne |
na miechach powietrznych (4) |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu i z tyłu, zwalniacz |
Wyposażenie pojazdu testowego: ABS, tempomat adaptacyjny ACC, układ kontroli toru jazdy LDW, układ kontroli ciśnienia w oponach TPM LDW, ksenonowe reflektory, pojedyncza leżanka, chłodziarka pokładowa, aluminiowe tarcze kół. |
Cena netto |
negocjowana indywidualnie |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
1 rok |
Przeglądy |
co 60 tys. km |