Samochody dostawcze. Nowe wersje Toyoty Dyna i Toyoty Hiace
Toyota, lider w sprzedaży samochodów osobowych w Polsce, zaczęła przykładać większą wagę do aut dostawczych. Na nasz rynek trafiły właśnie nowe wersje Dyny i Hiace. Dyna z podwójną kabiną jest autem sześcioosobowym (z pojedynczą trzyosobowym). Dostęp do silnika jest możliwy od wewnątrz, z prawej strony, po podniesieniu siedziska dwumiejscowej kanapy. Troje pasażerów z tyłu ma niewiele przestrzeni na nogi, bo ogranicza ją stała, metalowa przegroda za przednimi miejscami. Z kolei Hiace, który doczekał się pięciu generacji, od wiosny zeszłego roku sprzedawany jest po modernizacji. Kolejna nowość to napęd na cztery koła w Hiace. Jest stały, z centralnym mechanizmem różnicowym. Wyjściowa proporcja między osiami, na przyczepnej, suchej nawierzchni wynosi 50/50.
Dyna oferowana jako podwozie pod zabudowę może mieć teraz podwójną kabinę, obok dostępnej cały czas pojedynczej, doszły też fabryczne zabudowy. Furgon Hiace można nabyć z napędem 4x4, poprzednio jedynie z tylnym.
Kabina dla sześciorga
Przypomnijmy, Dyna szóstej generacji oferowana jest w Polsce od lata ub. roku.
Z podwójną kabiną Dyna jest autem sześcioosobowym (z pojedynczą trzyosobowym). Dostęp do silnika jest możliwy od wewnątrz, z prawej strony, po podniesieniu siedziska dwumiejscowej kanapy. Troje pasażerów z tyłu ma niewiele przestrzeni na nogi, bo ogranicza ją stała, metalowa przegroda za przednimi miejscami.
Podwójna kabina jest dostępna z każdym z trzech rozstawów osi: Medium 2.545 mm, Long 3.350 mm i Super Long 3.750 mm. Toyota proponuje także zabudowy skrzyniowe za 5.850 zł netto. Najtańsza Dyna z rozstawem Medium i podstawowym wyposażeniem kosztuje 77.650 zł netto i 83.500 zł netto z zabudową. Skrzynia nie jest łączona z największym rozstawem. Dodajmy, że do Dyny z pojedynczą kabiną można teraz zamówić wywrotkę, z trójstronnym kiprowaniem, za 13.100 zł.
Są nowe pakiety wyposażenia. W standardzie (Base) są: ABS, poduszka kierowcy, regulacja wysokości fotela kierowcy, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, obrotomierz. Terra ma trzy dodatkowe rzeczy: wyciszenie kabiny, centralny zamek i elektrycznie regulowane szyby. Na liście dopłat figuruje tylko lakier metalik za 550 zł.
Prawdziwy czterołap
Z kolei Hiace, który doczekał się pięciu generacji, od wiosny zeszłego roku sprzedawany jest po modernizacji. Kolejna nowość to napęd na cztery koła w Hiace. Jest stały, z centralnym mechanizmem różnicowym. Wyjściowa proporcja między osiami, na przyczepnej, suchej nawierzchni wynosi 50/50. Toyota nie podaje, jak rozdział siły zmienia się w trakcie jazdy. Tylny dyferencjał ma ograniczony wewnętrzny poślizg (LSD), co z pewnością przyda się podczas ruszania na śliskim. Dodatkowych pomocników, np. blokad nie przewidziano.
Hiace 4x4 występuje u nas jako van z mocniejszym silnikiem 2.5 D-4D 117 KM (poza nim jest 2.5 D-4D 95 KM) i średnim wyposażeniem Terra (są jeszcze Base i Top). Z rozpoznaniem egzemplarza 4x4 nie ma kłopotów, a to dlatego, że jako jedyny Hiace odznacza się odsuwanymi bocznymi drzwiami po lewej. Po prawej takie drzwi mają wszystkie Hiace. Cena netto wynosi 77.400 zł za krótkiego vana o rozstawie osi 2.985 mm i 80.350 zł za długiego z rozstawem 3.430 mm.
W porównaniu z tylnonapędowym furgonem, 4x4 jest cięższy o 135 kg (krótki) i 145 kg (długi). Wiąże się z tym zmniejszona ładowność. W przypadku krótkiego vana z 970 kg do 935 kg, zaś długiego z 1.100 kg do 955 kg.
W salonach Toyoty
Robert Mularczyk z działu PR Toyota Motor Poland
- Sprzedażą samochodów dostawczych zajmuje się 20 wybranych dilerów. Do dyspozycji jest 60 autoryzowanych serwisów, z których 20 dysponuje kanałem niezbędnym do obsługi Dyny. Zalety modeli Dyna i Hiace to wysoka wartość odsprzedaży, niska rata leasingowa, niezawodność potwierdzona trzyletnią gwarancją, silna marka. Na razie zajmujemy 11. miejsce na rynku aut dostawczych z udziałem 2,8 proc. Podobną sytuację z osobowymi mieliśmy w 1998 roku, obecnie jesteśmy na pierwszej pozycji.
DMC/Ładowność |
3.500 / 1.650 kg |
Rekomendowana długość zabudowy |
3.500 mm |
Długość kabiny |
2.488 mm |
Wymiary pojazdu - dł./szer./wys. |
5.840 / 1.900 mm / b.d. |
Rozstaw osi |
3.350 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.982 ccm |
Moc maksymalna |
109 KM przy 3.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
286 Nm przy 1.200-1.600 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
b.d. |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, pięciostopniowa |
Napęd |
4x2, na tylne koła |
Cena netto |
78.100 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna |
3 lata lub 100 tys. km / 6 lat |
Przeglądy techniczne |
co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok |
DMC/Ładowność |
2.900 / 935 kg |
Objętość ładowni |
5,5 m sześc. |
Wymiary ładowni - dł./szer./wys. |
2.335 / 1.650 / 1.420 mm |
Wymiary pojazdu - dł./szer./wys. |
4.795 / 1.800 / 1.995 mm |
Rozstaw osi |
2.985 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.494 ccm |
Moc maksymalna |
117 KM przy 3.600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
294 Nm przy 1.600-2.400 obr./min |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) |
9,3 l/100 km |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, pięciostopniowa |
Napęd |
4x4, stały z centralnym dyferencjałem |
Cena netto |
77.400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna |
3 lata lub 100 tys. km / 6 lat (skrzynia ładunkowa 3 lata) |
Przeglądy techniczne |
co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok |