Ciągniki siodłowe. Scania R420 4x2 (od 2004 roku)
420-konna jednostka napędowa ciągników siodłowych marki Scania R420 to kompromis między osiągami a spalaniem. To ostatnie, wedle słów użytkowników, jest o 1-2 litra na 100 km mniejsze niż konkurencyjnych pojazdów. Silnik "R-ki" może spełniać normę Euro 3, 4 lub 5; w dwóch pierwszych nie trzeba stosować AdBlue. Wśród serwisantów motor Scanii ma dobrą opinię, nie jest jednak ideałem. Wskazują oni, że w autach źle serwisowanych może zawodzić układ wtryskowy. Zastrzeżenia zgłaszane są także pod adresem skrzyń biegów Scanii. Użytkownicy skarżą się, że nie są one precyzyjne. Poza tym serwis Scanii jest dość prosty, a ceny części zamiennych w ASO zazwyczaj do zaakceptowania.Ogólnie opisywana Scania charakteryzuje się małym spalaniem, wymaga jednak rygoru przeglądowego i jest droga w zakupie.
Piąta generacja ciężkich pojazdów Scanii, zwanych skakankami, pojawiła się w Polsce w czerwcu 2004 roku. W porównaniu do "czwórki" w nowej serii zmieniono 45 procent części. 420-konny motor i skrzynia biegów pozostały z poprzedniczki.
Ciągniki siodłowe oferowane są z napędami 4x2 i rzadziej 4x4. Trzyosiowe konie praktycznie nie występują.
Wśród dostępnych szoferek najwięcej pozytywnych opinii zbiera największa dwuosobowa Topline, która ma 2.230 mm wewnętrznej wysokości. W Scanii R łóżka umieszczono klasycznie z tyłu kabiny, w starszej serii jedno zabudowane było nad deską rozdzielczą. Nieco gorzej oceniana jest średnia z dwuosobowych kabin Highline, której wysokość wnętrza od podłogi wynosi 1.910 mm. W oferowanych u nas Scaniach R najrzadsze są najmniejsze dwuosobowe kabiny N (wew. wysokość 1.700 mm) i szoferka L z jedną leżanką (1.500 mm do sufitu). Wszystkie kabiny mają wystający tunel silnika (145 mm). Użytkownicy Topline narzekają na zbyt małą liczbę schowków. Czasem da się także usłyszeć, że resorowanie kabiny nie jest najlepsze, notabene to element wymagający dość często ingerencji mechanika. Awaryjne bywa podnoszenie kabiny (wycieki z siłownika). Nie słychać za to o korozji.
420-konna jednostka napędowa to kompromis między osiągami a spalaniem. To ostatnie, wedle słów użytkowników, jest o 1-2 litra na 100 km mniejsze niż konkurencyjnych pojazdów. Silnik "R-ki" może spełniać normę Euro 3, 4 lub 5; w dwóch pierwszych nie trzeba stosować AdBlue. Wśród serwisantów motor Scanii ma dobrą opinię, nie jest jednak ideałem. Wskazują oni, że w autach źle serwisowanych może zawodzić układ wtryskowy. Zastrzeżenia zgłaszane są także pod adresem skrzyń biegów Scanii. Użytkownicy skarżą się, że nie są one precyzyjne. Poza tym serwis Scanii jest dość prosty, a ceny części zamiennych w ASO zazwyczaj do zaakceptowania.
Zawieszenie w zależności od wersji może być w pełni pneumatyczne lub kombinowane. Tak jak do wytrzymałych hamulców nie ma do niego większych zastrzeżeń.
Ekspert - Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
-,,Erki" ze względu na stosunkowo krótki okres eksploatacji nie wykazują dużej ilości usterek. Częściej niż w poprzedniku warto kontrolować stan klocków hamulcowych. Fabryczne zużywają się nawet po 150 tys. km. Motor spełnia normę czystości spalin Euro 4 bez wprowadzania dodatków mocznika, co obniża koszty eksploatacji i ułatwia obsługę serwisową układu. (JAR)
Plusy
Duża topowa szoferka. Niskie spalanie. Duża trwałość.
Minusy
Wysoka cena. Mało precyzyjne i relatywnie awaryjne skrzynie biegów. Słaby komfort resorowania kabiny.
DMC zestawu techniczna / administr. |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.700 kg |
7.300 kg |
Rozstaw osi |
3.600 mm |
3.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
10,3 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
430 KM |
przy obr./min |
1.900 |
1.750 - 2.100 |
Maks. moment obrotowy |
2.100 Nm |
1.900 Nm |
przy obr./min |
1.000-1.350 |
1.250-1.700 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Chłodnica (po zdaniu starej) |
11.000 zł (4.200 zł) |
4.500 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.100 zł |
3.900 zł |
Klocki hamulcowe |
709 zł / oś |
700 zł / oś |
Reflektor przedni |
783 zł |
1.100 zł |
Filtr oleju |
69 zł |
170 zł |
Filtr powietrza |
260 zł |
195 zł |
Reflektor |
600 zł |
450 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
900 zł |
Szyba czołowa |
700 zł |
800 zł |
Chłodnica |
3.500 zł |
2.000 zł |
2004 |
620 - 185 tys. zł |
590 - 158 tys. zł |
2005 |
390 - 217 tys. zł |
470 - 175 tys. zł |
2006 |
360 - 225 tys. zł |
240 - 205 tys. zł |
2007 |
58 - 283 tys. zł |
40 - 248 tys. zł |
2008 |
10 - 290 tys. zł |
15 - 253 tys. zł |