Maszyny budowlane. Wywrotka Stas TPX 7,6
Wywrotki belgijskiej firmy Stas to pojazdy popularne na zachodzie Europy i wciąż mało znane w Polsce. Jedną z nowości tego producenta na naszym rynku jest lekka i opływowa trzyosiowa naczepa wywrotka TPX 7,6 przeznaczona do transportu materiałów budowlanych i sypkich. Stas TPX 7,6 waży bez ładunku zaledwie 4.600 kg (ładowność 30.400 kg). Typowe naczepy wywrotki ze stalową muldą o podobnej objętości ważą najczęściej około 6.000 kg. W konsekwencji użytkownik może przy każdym kursie przewieźć TPX-em 1.400 kg ładunku więcej, przy zachowaniu całkowitej masy zestawu 40.000 kg.
W konstrukcji belgijskich naczep wykorzystywane jest przede wszystkim aluminium. Efekt: bardzo niska masa własna. Stas TPX 7,6 waży bez ładunku zaledwie 4.600 kg (ładowność 30.400 kg). Typowe naczepy wywrotki ze stalową muldą o podobnej objętości ważą najczęściej około 6.000 kg. W konsekwencji użytkownik może przy każdym kursie przewieźć TPX-em 1.400 kg ładunku więcej, przy zachowaniu całkowitej masy zestawu 40.000 kg. Ramę tworzą dwie automatycznie spawane podłużnice nośne z płaskownika o szerokości 200 mm, z przyspawanymi poprzecznicami nośnymi. Podłużnice mają duży rozstaw - podwozie ma 1.600 mm szerokości (najczęściej podwozia naczep tego typu mają 1.200-1.400 mm szerokości), co zapewnia pojazdowi dużą stabilność.
Wał przechyłu (zwrotnica) jest wbudowany w konstrukcję ramy i łożyskowany we wprasowanych i zgrzewanych tulejach z tworzywa sztucznego. Sworzeń zaczepowy ma standardową średnicę dwóch cali, osadzony jest w płycie o grubości 8 mm. Sworzeń jest demontowalny. Do ramy montowane są dwie podpory Jost Modul (nośność 2x12.000 kg) z dwoma prędkościami podnoszenia i opuszczania.
Podłoga wykonywana jest z grubej na 8 mm blachy z najtwardszego z dostępnych na rynku stopu 5383 H34, z gęsto ustawionymi poprzeczkami nośnymi, natomiast ściany boczne - z blachy o grubości 4 mm (stop 5086-H24). Aluminiowa ściana czołowa ma grubość 4 mm i jest pochylona pod kątem 20 stopni. Pomiędzy nią a ścianami bocznymi znajdują się wzmocnienia narożne. Ściana tylna to aluminiowa klapa. Jest ryglowana pneumatycznie i odchylana pod kątem 22,5 stopnia. Rynna jest węższa z przodu i rozszerza się ku tyłowi. Taki kształt wpływa na spowolnienie ścierania się jej od wewnątrz. Dodatkowo jej opływowy kształt, będący efektem pracy jednego z designerów Ferrari, zmniejsza opory powietrza, a w konsekwencji spalanie ciągnika.
TPX 7,6 osadzana jest na wózku jezdnym z trzema osiami DC na poduszkach Airlight. Hamulce są tarczowe. Jest to podwójny, elektronicznie sterowany układ Wabco z systemem stabilizacji toru jazdy EBS 2S/2M, dostosowany do przewozu ładunków ADR. Generalnym importerem naczep Stas do Polski jest firma Gizo ze Złotorii k. Białegostoku.