Samochody dostawcze. Mercedes Sprinter z silnikiem na dwa rodzaje paliwa
Mercedes wprowadził na rynek Sprintera NGT, czyli z silnikiem zasilanym benzyną i gazem ziemnym CNG. Producent twierdzi, że koszty eksploatacji takiego pojazdu są do 30 proc. niższe niż w wypadku aut z silnikiem wysokoprężnym. Na razie gazowy Mercedes Sprinter dostępny jest tylko w Niemczech. Na pozostałe rynki, w tym do Polski, trafi za parę miesięcy. Silnik zawsze uruchamia się na benzynie, aby po kilkudziesięciu sekundach przejść na zasilanie gazem. Kierowca może później wybrać rodzaj paliwa. Służy do tego przycisk umieszczony w kabinie. Lampka kontrolna wskazuje, gdy auto jedzie na gazie ziemnym, a wyświetlacz w zestawie zegarów informuje kierowcę o aktualnym poziomie paliwa.
W Sprinterze NGT nowością jest nie tylko zasilanie gazowe, ale również sam silnik. Zastosowano benzynową, czterocylindrową jednostkę o pojemności 1,8 litra, którą przejęto z samochodów osobowych marki Mercedes. Ta jednostka, zasilana gazem CNG, sprawdziła się już w Mercedesie klasy E. Silnik wyposażony jest w mechaniczny kompresor, dzięki któremu osiąga moc 156 KM. Jak twierdzi producent, wartość ta odnosi się zarówno do jazdy na benzynie, jak i na gazie. Niestety, nie wiemy, jaki jest zasięg auta na gazie, a jaki na benzynie. Podano tylko łączny dystans (z wykorzystaniem obu rodzajów paliwa), jaki przejedzie Sprinter NGT bez tankowania - wynosi on 1.200 km.
Przełączanie na gaz lub benzynę odbywa się automatycznie. Silnik zawsze uruchamia się na benzynie, aby po kilkudziesięciu sekundach przejść na zasilanie gazem. Kierowca może później wybrać rodzaj paliwa. Służy do tego przycisk umieszczony w kabinie. Lampka kontrolna wskazuje, gdy auto jedzie na gazie ziemnym, a wyświetlacz w zestawie zegarów informuje kierowcę o aktualnym poziomie paliwa.
Zbiorniki gazu umieszczone są pod podłogą i, jak zapewnia producent, nie ograniczają przestrzeni ładunkowej. W 3,5-tonowej wersji Sprintera zamontowanych jest sześć zbiorników o łącznej pojemności 294 l. Trzy z nich ułożone wzdłużnie znajdują się tuż za kabiną (dwa po prawej stronie, jeden po lewej), dalsze trzy zamontowane są w poprzek za tylną osią. W wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 5 ton znajdują się trzy duże zbiorniki (za kabiną), które mieszczą 246 l gazu. W obu wersjach Sprintera tankowanie gazu ziemnego odbywa się przez zawór umieszczony nad wlewem benzyny.
Istotnym problemem, który dotyczy samochodów zasilanych gazem CNG, jest spory ciężar zbiorników. Masa Sprintera NGT jest od ok. 170 do 300 kg wyższa niż zwykłego Sprintera napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Wartość ta zmienia się w zależności od wyposażenia auta w większą lub mniejszą liczbę zbiorników gazu.
Podstawową wersją nadwoziową Sprintera NGT o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t jest furgon, oprócz tego oferowany będzie jako kombi, samochód ze skrzynią ładunkową i podwozie do zabudowy. Z kolei wersja 5-tonowa obejmuje tylko pojazdy ze skrzynią ładunkową i podwozia.