Ciągniki siodłowe. Nowa generacja flagowej ciężarówki Mercedes-Benz
Sprzedawcy ciężarowych Mercedesów, także w Polsce, rozpoczęli przyjmowanie zamówień na nowego Actrosa. Producent informuje, że w pojeździe wprowadzono 37 udoskonaleń w obrębie ekonomiki, komfortu i bezpieczeństwa. Najważniejszym nowym elementem jest standardowo montowana zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift 2. Przekładnia ma wersję 12- i 16-stopniową. W obu kierowca może wybierać pomiędzy automatycznym a ręcznym, sekwencyjnym trybem zmiany przełożeń. Skrzynia ma siedem specjalnych funkcji pracy. Pod tym względem jest to jedna z najbardziej rozbudowanych przekładni zautomatyzowanych stosowanych w pojazdach użytkowych.
Actros zadebiutował na rynku w 1996 roku, a pięć lat temu do produkcji weszła druga generacja tego pojazdu. Do tej pory w ponad 100 krajach sprzedano ogółem przeszło 550 tys. tych pojazdów. Obecnie do produkcji wdrażana jest trzecia generacja Actrosa, jak twierdzi producent, choć po prawdzie zmiany nie są duże.
Nowy standard
Najważniejszym nowym elementem jest standardowo montowana zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift 2. Przekładnia ma wersję 12- i 16-stopniową. W obu kierowca może wybierać pomiędzy automatycznym a ręcznym, sekwencyjnym trybem zmiany przełożeń. Skrzynia ma siedem specjalnych funkcji pracy. Pod tym względem jest to jedna z najbardziej rozbudowanych przekładni zautomatyzowanych stosowanych w pojazdach użytkowych.
Wprowadzono też szereg innowacji, których celem było zmniejszenie zużycia paliwa. Na przykład przekonstruowano system zawieszenia pneumatycznego. Elektroniczny układ przetwarzania powietrza E-APU (standard) zintegrowano z siecią wymiany danych poprzez magistralę CAN. W ten sposób można było zrezygnować z oddzielnego zbiornika ciśnieniowego w obwodzie hamulcowym nr 3 (obwód hamulca sprężynowego), dzięki czemu masę pojazdu zredukowano o ok. 20 kg. Ponadto rozwiązanie to skróciło czas podnoszenia zawieszenia o około 20 procent oraz pozwoliło na zwiększenie ciśnienia w obwodach hamulcowych.
Przekonstruowano też pompę cieczy chłodzącej silnik. Zastosowano specjalne sprzęgło firmy Linnig, które umożliwia bardziej ekonomiczną pracę pompy. Jak informuje producent, w trybie częściowego obciążenia pompa działa z mniejszą prędkością eksploatacyjną. Pompa wodna ze sprzęgłem Linnig zostanie wprowadzona w 2009 r., początkowo tylko dla silnika o mocy 435 KM.
Natomiast pod koniec tego roku wszystkie wersje Actrosa otrzymają wskaźnik stanu naładowania akumulatora. System stale mierzy aktualne napięcie akumulatora, moc i temperaturę otoczenia. Komputer przetwarza dane i podaje kierowcy (na wyświetlaczu w kabinie) prognozę dotyczącą zdolności kolejnego uruchomienia pojazdu. System wskazuje także spodziewaną żywotność akumulatora.
Wygodniej w kabinie
Po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym zastosowano system poziomowania górnego łóżka w kabinie. Według producenta niezależnie od tego, jak pochylony jest na drodze pojazd, system zawsze utrzymuje górne łóżko w pozycji poziomej. Ponadto nowy mechanizm składania fotela ułatwia dostęp do obu leżanek oraz do schowków umieszczonych poniżej.
Praktycznym elementem jest regulowane i chowane lusterko do golenia montowane w górnym schowku. Natomiast w kabinach pojazdów budowlanych w standardzie będzie przyłącze ze sprężonym powietrzem. Po zamontowaniu pistoletu powietrznego wnętrze szoferki można wtedy łatwo i szybko oczyścić z piachu lub kurzu.
Actros jest też pierwszą ciężarówką, która w wyposażeniu może mieć czujniki deszczu i światła automatycznie włączające się po zmierzchu.
W palecie silnikowej nie ma zmian. Dostępne są silniki V6 w sześciu zakresach mocy - od 320 KM do 476 KM oraz jednostki V8 w wariantach mocy: 510, 550 i 598 KM. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 5 (technologia BlueTec).
Zamówienia na nowego Actrosa są już przyjmowane także u polskich sprzedawców Mercedesa. Produkcja rozpocznie się w lipcu tego roku, a pierwszy publiczny pokaz tego pojazdu odbędzie się we wrześniu podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych w Hanowerze.
Pakiety do wyboru
Nowością w Mercedesie Actrosie będą pakiety - Ekonomiczny Basic i Ekonomiczny Classic. Na przykład Basic dla ciągników siodłowych obejmuje automatyczne bezpieczniki, regulowane spoilery oraz gamę niskoobsługowych, ręcznie smarowanych siodeł lub kompaktowy sprzęg siodłowy z płytą montażową.
Pakiet Classic zawiera wszystkie elementy z Pakietu Basic dla ciągników siodłowych i podwozi ciężarowych oraz dodatkowo retarder firmy Voith (dotyczy zarówno ciągników siodłowych, jak i podwozi).