Pikapy. Dodge Ram 1500 w nowym wcieleniu
Latem tego roku do sprzedaży w Ameryce Północnej wejdzie nowy Dodge Ram 1500. Dla wielu miłośników pikapów ten model jest wyznacznikiem trendów w całym segmencie takich samochodów. W nowej wersji Ram ma bardziej dynamiczną sylwetkę i całkowicie nowe wnętrza kabin. Zmieniły się też wymiary auta. Przy atrakcyjnym kursie dolara zapewne takie auta trafią i do nas. Największa rewolucja w zmodernizowanym Dodge zaszła w podwoziu. Tylne zawieszenie zamiast resorów piórowych może za dopłatą mieć sprężyny, które poprawiają zachowanie się samochodu podczas szybkiej jazdy.
To czwarta generacja pikapa produkowanego od 1981 roku. Ram 1500 to najlżejsza wersja o DMC od 2.730 do 3.085 kg. Są jeszcze dwie odmiany - 2500 (DMC od 3.800 do 4.082 kg) i 3500 (DMC od 4.580 do 5.535 kg), które na razie pozostają w poprzednim wcieleniu.
W stosunku do poprzednika auto ma dynamiczną sylwetkę nadwozia. Widać to przede wszystkim w przedniej części, gdzie charakterystyczny krzyżowy grill chłodnicy ustawiono pod lekkim kątem. Większe zmiany zaszły w kabinie. Pojawiła się nowa deska i zmieniono umiejscowienie dźwigni automatycznej skrzyni biegów. Była z prawej strony kolumny kierownicy, a przeniesiono ją na tunel pomiędzy fotelami.
Ale największa rewolucja zaszła w podwoziu. Tylne zawieszenie zamiast resorów piórowych może za dopłatą mieć sprężyny, które poprawiają zachowanie się samochodu podczas szybkiej jazdy.
Tak jak poprzednik Ram produkowany będzie w wersjach z dwoma różnymi rozstawami osi, jednak w obu przypadkach odległość pomiędzy osiami uległa skróceniu. Rozstaw osi krótszej wersji to 3.048 mm (-521 mm), zaś dłuższej 3.556 (-518 mm). W obu wersjach zachowano trzy rodzaje kabin: Regular Cab (pojedyncza), Quad Cab (powiększona) i Crew Cab (podwójna). W tej pierwszej wersji skrzynia ładunkowa ma długość 2.446 mm, z kabiną Quad Cab długość paki wynosi 1.938 mm, a z kabiną Crew Cab - 1.712 mm. W tej ostatniej wersji, w lewej burcie znajduje się zamykany schowek, np. na narzędzia. Auto będzie można też zamówić jako podwozie pod zabudowę.
Do napędu są trzy benzyniaki. Dwa słabsze V6 3.7 o mocy 210 KM i V8 4.7 o mocy 310 KM znane są z poprzedniego modelu. Nowością jest V8 5.7 Hemi o mocy 380 KM.
Auto może mieć napęd tylko na tył albo z dołączanym napędem na przednią oś. Z silnikiem V6 konfigurowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna (w opcji czterobiegowy automat), z motorami V8 współpracuje 5-stopniowy automat.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.730 kg |
Ładowność |
585 kg |
Objętość ładowni |
1,3 m sześc. |
Wymiary ładowni - dł. / szer. / wys. |
2.446 / 1.686 (szer. między nadkolami 1.295) / 510 mm |
Wymiary pojazdu - dł. / szer. / wys. |
5.308 / 2.016 / 1.864 mm |
Rozstaw osi |
3.048 mm |
Silnik |
benzynowy, R5, 20V |
Pojemność silnika |
3,7 l |
Moc maksymalna |
210 KM przy 5.650 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
447 Nm przy 3.950 obr./min |
Skrzynia biegów |
manualna 6-stopniowa |
Napęd |
4x2 na tylną oś |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu i z tyłu |