Ciągniki siodłowe. DAF 95 ATI z lat 1987-1996
Przez lata, głównie za sprawą wytrzymałego podwozia, niezawodnych skrzyń biegów oraz odpornego na niskiej jakości ropę układu paliwowego DAF 95 ATI zapracował na bardzo dobrą opinię wśród transportowców. Popularny "holender" ma też jednak swoje wady. Należą do nich: korozja ramy, kłopoty z zawieszeniem szoferki i kiepskie materiały wykończeniowe w szoferce. Zalety ciągników siodłowych DAF-a to natomiast: trwałe, odporne na kiepski ON motory, niezawodne skrzynie biegów, solidne zawieszenie auta i przestronne kabiny.
Opisywany ciągnik występuje w trzech wariantach rozstawu osi: standardowym (3.500 mm), średnim (3.700) oraz długim (3.820). Dostępne konfiguracje to 4x2, 6x2 i 6x4. DAF 95 ATI zasilany jest rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 11,6 litra, o mocy: 330, 365 lub 402 KM. Silniki nie sprawiają problemów. Do naprawy głównej pokonują średnio 1,5 mln km. Układy paliwowe są niewrażliwe na kiepskiej jakości olej napędowy. Żywotne są turbosprężarki. Szesnastobiegowe, mechaniczne przekładnie ZF oceniane są pozytywnie. Słabym zaś punktem auta jest sprzęgło, które ze względu na ryzyko rozerwania łożyska kontrolować trzeba co 300 tys. km.
Holenderski ciągnik najczęściej ma zawieszenie mechaniczne (resory półeliptyczne z przodu i paraboliczne z tyłu), nieco rzadziej - mechaniczno-pneumatyczne. Z żadnym z nich nie ma większych kłopotów. Z przodu czasami wybijają się przekładki resorów. Krytykowane jest natomiast jego miękkie zestrojenie. Nadmierna miękkość zawieszenia jest szczególnie odczuwalna podczas jazdy w koleinach.
Kłopoty bywają z mechanicznym zawieszeniem szoferek. Najszybciej zużywają się łożyska i drążki reakcyjne oraz tuleje osi wywrotu kabiny. Pękają też łapy mocujące. Kabiny (dostępne są krótkie, przedłużane i przedłużane z podwyższonym dachem) należą do przestronniejszych w swoich klasach, jednak użytkownicy często narzekają na wysoki tunel silnika. Kiepskie są materiały wykończeniowe. Łatwo rysują się plastiki na desce rozdzielczej, szybko przecierają się tkaniny obiciowe.
Słabym punktem DAF-a jest zabezpieczenie przed korozją, która najszybciej pojawia się na ramie pojazdu. Rdzy poddaje się też układ wydechowy i tylne mosty.
Pochwały zbiera układ hamulcowy, ale z zastrzeżeniem, że szybko zużywają się okładziny przedniej osi.
Opisywany DAF jest poszukiwany na naszym rynku wtórnym, ale z racji zalet ma wysokie ceny.
Plusy
Trwałe, odporne na kiepski ON motory. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie auta. Przestronne kabiny.
Minusy
Korozja ramy. Kłopoty z zawieszeniem szoferki. Kiepskie materiały wykończeniowe w szoferce.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Koszty obsługi serwisowej nie są wygórowane, a prostota konstrukcji sprawia, że wszystkie naprawy można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest bardzo dobra, a ich ceny rozsądne. Gruntownej konserwacji, najlepiej raz na dwa lata, poddawać należy ramę DAF-a. Warto też częściej zaglądać do filtra paliwa.
DMC zestawu techniczna / administracyjna |
40.000 / 40.000 kg |
40.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.790 kg |
6.270 kg |
Rozstaw osi |
3.500 mm |
3.800 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
11,6 l / R6 |
11 l / R6 |
Moc maksymalna |
365 KM |
362 KM |
przy obr./min |
2.000 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.500 Nm |
1.500 Nm |
przy obr./min |
1.300 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 10+1 |
Chłodnica |
4.080 zł |
5.940 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
3.520 zł |
3.350 zł |
Reflektor |
476 zł |
429 zł |
Okładziny hamulcowe |
462 zł/oś |
429 zł |
Filtr oleju |
149 zł |
103 zł |
Filtr powietrza |
216 zł |
234 zł |
Reflektor |
300 zł |
250 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
650 zł |
500 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
1.400 zł |
1989 |
1.200 - 27,0 tys. zł |
1.350 - 21,0 tys. zł |
1990 |
1.250 - 31,0 tys. zł |
1.200 - 22,7 tys. zł |
1991 |
1.190 - 32,0 tys. zł |
1.000 - 26,9 tys. zł |
1992 |
1.000 - 34,6 tys. zł |
1.000 - 28,0 tys. zł |
1993 |
950 - 38,0 tys. zł |
970 - 29,0 tys. zł |
1994 |
900 - 39,0 tys. zł |
890 - 31,0 tys. zł |
1995 |
850 - 42,9 tys. zł |
820 - 36,9 tys. zł |