Samochody ciężarowe. Iveco Trakker 8x4 z silnikiem Cursor 13 (od 2004)
Iveco Trakker zastąpił EuroTrakkera, który zyskał duże uznanie dzięki swojej wytrzymałości i relatywnie atrakcyjnej cenie. Te same zalety ma następca. W naszej ocenie największymi zaletami samochodów ciężarowych rodem z Włoch są: wytrzymała konstrukcja, dobre wytłumienie kabiny i mała ogólna awaryjność.
Minusy to z kolei: szwankujące zawieszenie kabiny, problemy z elektroniką i kiepskie materiały we wnętrzu.
Trakker najczęściej spotykany jest w wersjach 6x4 i 8x4. Ta ostatnia charakteryzuje się dużą ładownością i tylko jednym rozstawem osi. Oprócz nich dostępne są wersje z napędem 8x8, które pojawiają się sporadycznie na naszym rynku wtórnym. DMC wersji trzyosiowych wynosi 26 i 38 t, czteroosiówki - 32 i 40 t.
Kabina pochodzi z drogowego Iveco Stralisa. Jej zalety to dobre wygłuszenie i dobrze rozplanowana deska rozdzielcza. Oczywiście w pojeździe budowlanym najczęściej spotykana jest najmniejsza z dostępnych kabin, o nazwie Active Day. W porównaniu do aut konkurencji w Iveco jest trochę więcej miejsca za siedzeniami. Minusem kabiny są materiały wykończeniowe, do których jakości często zgłaszane są zastrzeżenia. Niezbyt odporne jest zawieszenie kabiny, w Trakkerze psuje się także często pompa hydrauliczna siłownika podnoszenia szoferki.
W opisywanej odmianie czteroosiowej stosowany był większy z dostępnych silników R6 o nazwie Cursor 13, który ma kilka wersji mocy: 380, 410, 440, 450, 480 i 500 KM (Euro 3 i 4). Optymalną jednostką w pojeździe z napędem 8x4 jest silnik o mocy 440 KM, który ma wystarczające osiągi i akceptowalne spalanie. Silniki omijają większe problemy eksploatacyjne, czasem zdarza się jedynie, że szwankuje elektronika sterująca wtryskiem. Serwisanci miewają także problemy z komunikacją między pojazdem a komputerem diagnostycznym. W Iveco zdarzają się też błędy komputera pokładowego, wynikające najczęściej ze złego stanu instalacji elektrycznej.
Cursor 13 łączony był z 16--biegowym ZF-em, który ma dobrą opinię.
Ramy są wytrzymałe, podobnie jak mechaniczne zawieszenia (tylne pneumatyczne praktycznie nie występuje w konstrukcyjnych Trakkerach) i układy hamulcowe.
Na rynku wtórnym brakuje używanych Trakkerów, ale nie ma kłopotu z nabyciem mechanicznych części zamiennych, odrobinę gorzej jest z elementami karoserii.
Plusy
Wytrzymała konstrukcja. Dobre wytłumienie kabiny. Mała ogólna awaryjność.
Minusy
Szwankujące zawieszenie kabiny. Problemy z elektroniką. Kiepskie materiały we wnętrzu.
Ekspert: Mariusz Kasprzak z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Syntetyczny olej silnikowy radzę wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, co 100-150 tys. km, a w skrzyni biegów co 300 tys. km. Co około 300 tys. km trzeba wymieniać synchronizatory w skrzyni biegów. W zawieszeniu Iveco najczęściej wymieniać trzeba sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne zawieszenie zazwyczaj nie sprawia problemów.
DMC tech. / adm. |
40.000 / 32.000 kg |
40.000 / 32.000 kg |
Ładowność tech. / adm. |
28.000 / 20.000 kg |
28.000 / 20.000 kg |
Rozstaw osi |
4.150 mm |
4.200 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12,9 l / R6 |
11,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
440 KM |
412 KM |
przy obr. /min |
1.900 |
1.900 |
Maks. moment obrotowy |
2.100 Nm |
1.870 Nm |
przy obr. /min |
1.000-1.470 |
1.050-1.350 |
Skrzynia biegów |
manualna 16 + 2 |
manualna 16+2 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
Długość |
5.900 mm |
6.000 mm |
Szerokość |
2.320 mm |
2.550 mm |
Wysokość |
1.300 mm |
1.360 mm |
Chłodnica |
5.058 zł |
5.240 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
5.945 zł |
4.270 zł |
Reflektor |
955 zł |
850 zł |
Okładzina hamulcowa |
932 zł |
490 zł |
Filtr oleju |
264 zł |
160 zł |
Filtr powietrza |
540 zł |
220 zł |
Reflektor |
500 zł |
450 zł |
Zderzak przedni |
1.100 zł |
1.000 zł |
Chłodnica |
2.700 zł |
2.900 zł |
Szyba czołowa |
1.500 zł |
1.300 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
2004 |
150 - 300,0 tys. zł |
204 - 288,0 tys. zł |
2005 |
80 - 320,0 tys. zł |
167 - 311,5 tys. zł |
2006 |
40 - 340,9 tys. zł |
80 - 326,0 tys. zł |
2007 |
15 - 377,0 tys. zł |
10 - 350,7 tys. zł |
2008 |
4 - 390,0 tys. zł |
17 - 380,9 tys. zł |