Maszyny rolnicze. Kombajny z silnikami Iveco
Nowe kombajny New Holland - seria CR 9000 - są największymi maszynami w gamie firmy. Zaprojektowano je z myślą o zbiorach zbóż oraz kukurydzy w gospodarstwach wysokotowarowych. Kombajny CR są napędzane silnikami Iveco o mocy 354, 435 i 489 KM. Zaopatrzono je w układ Power Boost o mocy 27 KM, włączany automatycznie w razie potrzeby (głównie podczas ustawiania maszyny w położenie robocze). Napęd na wirniki hedera przenoszony jest hydrostatycznie poprzez czterobiegową przekładnię z dwoma prędkościami.
Seria obejmuje trzy wersje: 9060, 9070, 9080. Nie różnią się od siebie długością (9.970 mm) i wysokością (3.960 mm), a tylko nieznacznie szerokością (3.300-3.500 mm), jednak zróżnicowana moc silników rzutuje na parametry użytkowe.
Moc i wydajność
Kombajny CR są napędzane silnikami Iveco o mocy 354, 435 i 489 KM. Zaopatrzono je w układ Power Boost o mocy 27 KM, włączany automatycznie w razie potrzeby (głównie podczas ustawiania maszyny w położenie robocze). Napęd na wirniki hedera przenoszony jest hydrostatycznie poprzez czterobiegową przekładnię z dwoma prędkościami. System rozdrabniania słomy wyposażono w cztery lub sześć rzędów noży, co ma zapewnić odpowiednią jakość cięcia i rozprowadzanie sieczki na całej szerokości. Plewy są rozprowadzane za pomocą niezależnego rozdrabniacza. Oczyszczone ziarno do zbiornika dostarcza przenośnik ślimakowy. Prędkość rozładunku wynosi 105 l/s. Opróżnienie pełnego zbiornika o pojemności 10.500 l trwa zatem niecałe dwie minuty.
Walorem maszyny jest duży pomost zapewniający należyty dostęp do podzespołów silnika i zbiornika paliwa. W najmniejszej wersji kombajnu bak ma poj. 750 l, w pozostałych jest o 250 l większy. Pozwala to nas pracę bez dotankowywania przez cały dzień.
Przydatne nowalijki
Położenie fotela operatora, kierownicy oraz konsoli jest regulowane. Zwiększenie komfortu operatora zapewnia też automatyczny układ prowadzenia SmartSteer. Jednocześnie zwiększa on ogólną wydajność kombajnu, kierując go tak, aby ścinał zboże na maksymalnej szerokości. Specjalny skaner SmartSteer jest zamontowany pod lewym modułem dachu kabiny i można go nastawić na kontrolowanie krawędzi cięcia zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Laserowy czytnik rozróżnia ścięte i nieścięte zboże oraz automatycznie steruje układem kierowania. Po każdej interwencji operatora, polegającej na obróceniu koła kierownicy, układ SmartSteer jest automatycznie wyłączany i operator znowu przejmuje całą kontrolę nad prowadzeniem maszyny. Kombajny wyposażane są też w tzw. czujnik urobku, który nie wymaga kalibracji przy przejściu z jednej uprawy na drugą. Mierzy on m.in. masę, gęstość i wilgotność ziarna.
Trzyma poziom i wybiera kamienie
W wyposażeniu bazowym jest kosz sitowy poziomujący się automatycznie, gdy maszyna pracuje na nierównym terenie, podobnie zresztą jak rozdrabniacz słomy i rozrzutnik plew. Integralnym elementem kombajnu jest system ASD (Advanced Stone Detection), czyli układ wykrywania kamieni. Wychwytuje je specjalny bęben, uniemożliwiając im dostanie się do wnętrza maszyny i uszkodzenie jakichś mechanizmów.
Moc silnika |
354 KM |
435 KM |
489 KM |
przy obrotach obr./min |
2.100 |
2.100 |
2.100 |
Omłot i separacja |
dwa bębny wzdłużne |
Średnica bębna |
432 mm |
432 mm |
559 mm |
Długość bębna |
2.638 mm |
2.638 mm |
2.638 mm |
Hedery do zbóż |
6.100-10.150 mm |
7.310-10.150 mm |
|
Hedery do kukurydzy |
sześcio-, ośmiorzędowe |
Poj. zbiornika ziarna |
9.000 l |
10.500 l |
10.500 l |