Ciągniki siodłowe. Nowe kabiny w samochodach Scanii
Firma Scania wprowadziła do swoich pojazdów nowe kabiny - serię G. Jednocześnie poszerzono ofertę serii P o typ Highline, czyli wysoką kabinę sypialną. Dla pojazdów serii G przeznaczono pięć typów kabin. Do transportu lokalnego lub zadań budowlanych przeznaczone są kabiny dzienna i krótka. W transporcie dalekobieżnym znajdą zastosowanie trzy kabiny sypialne: nis-ka z jedną leżanką oraz normalna i wysoka (Highline), które mają po dwie leżanki.
W założeniach szwedzkiego producenta seria kabin G ma być "pośrednikiem" pomiędzy serią P, która jest podstawowym typem szoferek Scanii, a topowymi kabinami serii R. Jednak tak naprawdę seria G nie jest absolutną nowością, bo do ich produkcji używane są elementy już stosowane w dwóch wcześniejszych modelach kabin. Inna jest jednak ich specyfikacja i przeznaczenie.
Kabiny serii G
Dla pojazdów serii G przeznaczono pięć typów kabin. Do transportu lokalnego lub zadań budowlanych przeznaczone są kabiny dzienna i krótka. W transporcie dalekobieżnym znajdą zastosowanie trzy kabiny sypialne: nis-ka z jedną leżanką oraz normalna i wysoka (Highline), które mają po dwie leżanki. Nowością w tych kabinach są schowki zewnętrzne, których nie ma w kabinach serii P. Ponieważ pojemność tych schowków jest większa od dotychczasowych skrytek w kabinach R, te ostatnie niejako awansem otrzymały schowki o tej samej pojemności co seria G.
Ponieważ kabiny serii G są produkowane z tych samych komponentów co inne szoferki, ich wnętrza są niemal identyczne. Główne różnice polegają na wymiarach kabin. Seria G pozycjonowana jest pomiędzy kabinami serii P a R. Jest jakby "kompaktową" propozycją Scanii dla tych klientów, dla których pojazdy z kabinami serii P są za małe, natomiast pojazdy serii R są zbyt duże (i zbyt drogie).
Kabiny serii P
Wraz z wprowadzeniem nowych kabin serii G uzupełniono ofertę w pojazdach serii P. Nowością jest sypialna kabina Highline, którą przeznaczono do transportu regionalnego. Wewnętrzna wysokość tej szoferki wynosi 1.670 mm i choć jest to o 100 mm mniej niż w kabinie G Highline i aż o 230 mm mniej od kabiny R Highline, to jednak udało się wygospodarować miejsce na zamykane schowki nad szybą czołową.
Nieco wcześniej od premiery kabiny P Highline Scania wprowadziła na rynek wysuniętą do przodu kabinę z niskim wejściem (Low-Entry) oraz kabinę załogową (CrewCab) - obie oparte na serii P. Kabina Low-Entry bazuje na seryjnych elementach kabin Scania. Jest zamocowana nisko na ramie pojazdu. W czasie tzw. przyklęku dolny stopień wejściowy znajduje się na wysokości 155 mm nad podłożem, co jest jednym z najlepszych parametrów w tej klasie (przykładowo Mercedes Econic ma wejście na wysokości 450 mm). Kabina może pomieścić od dwóch do czterech osób, a jej wewnętrzna architektura umożliwia swobodne poruszanie się wewnątrz. Również kabina załogowa jest oparta na elementach dotychczas stosowanych w innych kabinach Scanii. Jest dostępna w wersji długiej i krótkiej dla, odpowiednio, 4-5 lub 6-8 osób.
Kabina Low-Entry jest przeznaczona głównie do pojazdów komunalnych lub dystrybucyjnych. Z kolei kabina załogowa znajduje zastosowanie w pojazdach pożarniczych lub pogotowia technicznego.
Ogółem Scania ma obecnie trzy serie samochodów ciężarowych, w których stosowanych jest łącznie 14 typów kabin.
Konfiguracje silników
W samochodach marki Scania stosowana jest następująca konfiguracja silników:
Seria P: Euro 4 - 230, 270, 310, 340, 380 KM; Euro 5 - 230, 280, 320, 360, 380, 400, 420 KM; EEV - 230, 280 KM. Seria G: Euro 4 - 230, 270, 310, 340, 380, 420, 480 KM; Euro 5 - 380, 420 KM. Seria R: Euro 4 - 340, 380, 420, 480, 500, 560, 620 KM; Euro 5 - 360, 380, 400, 420, 440, 480, 500, 560, 620 KM.
Długość |
1.710 mm |
1.990 mm |
2.260 mm |
2.260 mm |
2.260 mm |
Szerokość |
2.430 mm |
2.430 mm |
2.430 mm |
2.430 mm |
2.430 mm |
Wysokość |
2.110 mm |
2.110 mm |
2.110 mm |
2.350 mm |
2.550 mm |
Wysokość wewnętrzna* |
1.320 mm |
1.320 mm |
1.320 mm |
1.530 mm |
1.740 mm |
* mierzone od tunelu silnika do dachu |