Samochody ciężarowe. Kamaz 5308 4x2 wszedł na nasz rynek
Producent z rosyjskiego Tatarstanu sukcesywnie rozszerza u nas ofertę. Od początku roku w krajowej sprzedaży dostępny jest dwuosiowy Kamaz 5308, przeznaczony głównie do przewozów dystrybucyjnych, z zabudowami typu izoterma, chłodnia, skrzynia z HDS lub lora na pięć osobówek. Kamaza 5308 napędza sześciocylindrowy, rzędowy turbodiesel Cumminsa ISBe 4300, o pojemności blisko 4,3 litra i mocy 296 KM, spełniający wymogi normy Euro 4 (na razie nie wiadomo, czy pojawi się inna jednostka napędowa). Według danych producenta spala on podczas jazdy bez ładunku ok. 16 litrów ON na 100 km, a przy pełnym obciążeniu w granicach 22,5 l (przy prędkości 60 km/h).
Rosjanie liczą na dobrą sprzedaż, choć ich ciężarówkę na polskim rynku czeka rywalizacja z takimi konkurentami, jak: MAN TGM, Renault Midlum, Iveco Eurocargo, DAF LF czy Mercedes Atego.
Z liftingiem kabiny
Kamaz 5308 4x2 ma DMC 15 t, zaś maksymalna nośność podwozia wynosi 9.800 kg. Opisywany egzemplarz został wyposażony w zabudowę izotermiczną o ładowności 8.800 kg. Ściany ładowni wykonane są z aluminium, a załadunek odbywa się poprzez podwójne tylne drzwi. Objętość ładowni wynosi 42 m sześc. Po bokach nadwozia są zamontowane osłony przeciwwjazdowe. Zewnętrznie kabina nowego Kamaza kontynuuje linię stylizacyjną zapoczątkowaną przez jego mniejszego brata - model 4308 4x2, dostępny na polskim rynku od przeszło dwóch lat: tak samo, na jej czołowej ścianie, a nie w zderzaku, umieszczono przednie lampy. Kierunkowskazy przeniesiono jednak do wąskiego zderzaka, obok podwójnych i okrągłych świateł przeciw-mgłowych (w mniejszej dwuosiówce są one prostokątne). Dla poprawy widoczności w czasie deszczu pod przednią szybą znajdują się trzy ramiona wycieraczek (w 4308 są dwa). Standardowo w Kamazie 5308 montowana jest kabina sypialna dla dwóch osób (producent nie przewiduje na razie kabiny dziennej). Deska rozdzielcza jest taka sama jak w mniejszym modelu 4x2, także z niego wzięto pneumatyczny fotel kierowcy, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach (w standardzie) i, niestety, wciąż jeszcze słabą jakość plastików, odstającą od zachodnioeuropejskiej konkurencji.
Jeden silnik, jedna skrzynia
Kamaza 5308 napędza sześciocylindrowy, rzędowy turbodiesel Cumminsa ISBe 4300, o pojemności blisko 4,3 litra i mocy 296 KM, spełniający wymogi normy Euro 4 (na razie nie wiadomo, czy pojawi się inna jednostka napędowa). Według danych producenta spala on podczas jazdy bez ładunku ok. 16 litrów ON na 100 km, a przy pełnym obciążeniu w granicach 22,5 l (przy prędkości 60 km/h).
Tak jak w przypadku silnika, do wyboru jest tylko jedna skrzynia mechaniczna, za to nowoczesna 8-biegowa niemiecka ZF 16 S109, wyposażona w połówki, ze sprzęgłem ZF Sachs. Moc jest przekazywana na tylny most za pomocą wału GWB, z blokadą mechanizmu różnicowego. Zawieszenie jest zależne. W systemie hamulcowym - tarcze na wszystkich kołach.
Standardowo montowany jest hak z oprzyrządowaniem, dzięki czemu auto może holować przyczepę o DMC wynoszącej 14 t (o 6 ton więcej niż model 4308).
Tańszy i z zabudową
Najważniejszą zaletą dystrybucyjnego Kamaza będzie z pewnością dla kupujących jego cena: w standardzie nowa dwuosiówka z zabudową izotermiczną kosztuje ok. 200 t tys. zł (na przykład za samo podwozie konkurencyjnego MAN-a TGM o DMC 15 trzeba zapłacić ok. 215 tys. zł). Ponadto atutem opisywanego Kamaza jest to, iż dostarczany jest już z zabudową, także jako chłodnia, skrzynia z HDS lub lora na pięć osobówek. Walorem jest również dostępność i niskie ceny części zamiennych.
Dwójka wagi lekkiej
Nowy Kamaz 5308 4x2 jest już drugą propozycją rosyjskiego producenta w segmencie lekkich modeli przeznaczonych głównie do przewozów dystrybucyjnych. Od wiosny 2004 roku produkowany jest bowiem mniejszy od niego lekki model 4308 4x2 o DMC 11 t i nośności podwozia wynoszącej 7.050 kg, sprzedawany w Polsce od października 2005 roku. Mniejsza dwuosiówka jest dostępna z jednym, 5,9-litrowym turbodieslem R6 o mocy 178 KM, na licencji Cumminsa. Rocznie w Polsce kupowanych jest ok. 20 egz. modelu 4308.
Dopuszczalna masa całkowita |
15.000 kg |
Ładowność |
8.800 kg |
Objętość ładowni |
42 m sześc. |
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość |
7.265 / 2.480 / 2.350 mm |
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość |
9.540 / 2.550 / 3.520 mm |
Rozstaw osi |
5.600 mm |
Silnik |
R6, 4,3 l |
Moc maksymalna |
296 KM przy 2.500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.100 Nm przy 1.500 obr./min |
Skrzynia biegów |
ZF 16 S109, 8-stopniowa z połówkami |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
zależne, resor paraboliczny, stabilizator skrętu, amortyzator |
Zawieszenie tylne |
zależne, miechy powietrzne (4), stabilizator |
Układ hamulcowy |
pneumatyczny, dwuobwodowy, hamulce tarczowe na wszystkich kołach |
Wyposażenie standardowe: ABS, wspomaganie układu kierowniczego,kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, pneumatyczny fotel kierowcy, webasto, osuszacz powietrza, hak holowniczy z oprzyrządowaniem |
Cena |
negocjowana |
Gwarancja mechaniczna |
1 rok bez limitu kilometrów, z możliwością przedłużenia na następny rok |
Przeglądy techniczne |
pierwszy po 1 tys. km, następne co 15 tys. km |