Samochody dostawcze. Mitsubishi L400 2.5 TD furgon (1998-2005)
Ten model Mitsubishi nie był oferowany w oficjalnej sieci dilerskiej w Polsce. Trafiające na rynek wtórny egzemplarze pochodzą wyłącznie z prywatnego importu, głównie z krajów Beneluksu. Używane L400 jest tanie w zakupie, jednak kosztowne w serwisowaniu, gdyż brakuje u nas do niego zamienników i części używanych. Podsumowując jazdę testową dostawczakiem marki Mitsubishi do jego podstawowych zalet zaliczyliśmy trwały i oszczędny silnik turbodiesela, bezawaryjne skrzynie biegów, dobre zabezpieczenie antykorozyjne oraz niskie ceny wywoławcze używanych egzemplarzy. Minusy to z kolei awaryjne zawieszenie i układ kierowniczy, defekty osprzętu silnika oraz drogie oryginalne części zamienne.
Gabarytami Mitsubishi L400 nie różni się znacząco od rynkowych konkurentów, ale przedział ładunkowy ma mniejszy np. od konkurencyjnego Volkswagena T4 (patrz tabelka). Przy tym funkcjonalność "Miśka" nieco ograniczają szerokie nadkola, sprawiające, iż w tym miejscu ładownia zwęża się o ok. 40 cm. Dostęp do przedziału bagażowego jest standardowy. L400 najczęściej ma pojedyncze przesuwane drzwi boczne z prawej strony ładowni i pojedyncze drzwi tylne.
Najczęściej pod maską ma turbodiesla o poj. 2,5 l i mocy 87 KM (są też wersje benzynowe 1.6 o mocy 69 KM, 2.0 o mocy 113/116 KM i 2.4 o mocy 132 KM). Diesel uchodzi za motor nie do zajeżdżenia. Dobrze radzi sobie ze znacznymi obciążeniami, jest relatywnie oszczędny (średnio spala ok. 8-9 l oleju napędowego na setkę) i mało wrażliwy na paliwo słabszej jakości. Do naprawy głównej przejeżdża średnio ponad 500 tys. km. Awaryjny bywa osprzęt silników. Szwankuje układ chłodzenia, alternator i turbosprężarka. Problemów nie sprawia pięciostopniowa, ręczna skrzynia biegów. Wydajne i trwałe są hamulce. L400 jest dobrze zabezpieczone przed korozją i ma trwałe układy wydechowe.
W polskich warunkach w L400 na przyspieszone zużycie narażone są elementy podwozia, zwłaszcza silentblocki zawieszenia oraz sworznie wahaczy. Przy przebiegach ok. 150 tys. km pojawiają się luzy w układzie kierowniczym. Azjatycki dostawczak jest kosztowny w serwisowaniu. Trudno o zamienniki czy części używane, oryginalne są drogie.
Trafiające na giełdy i do komisów "Miśki" pochodzą wyłącznie z prywatnego importu (wóz nie był oferowany w Polsce), głównie z Belgii i Holandii, gdzie dostawczy "japończyk" był popularny. Kilkuletnie egzemplarze L400 należą u nas do tańszych pojazdów na wtórnym rynku samochodów dostawczych. Dysponując kwotą 15-17 tys. zł, można przymierzyć się do zakupu auta pochodzącego z końca ubiegłej dekady.
Plusy
Trwały i oszczędny turbodiesel. Bezawaryjne skrzynie biegów. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Niskie ceny wywoławcze używanych egzemplarzy.
Minusy
Awaryjne zawieszenie i układ kierowniczy. Defekty osprzętu silnika. Drogie oryginalne części zamienne.
Ekspert: Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- W L400 2.5 TD zalecam wymianę oleju co 10 tys. km, filtra paliwa co 50 tys. km, a rozrządu co 80-100 tys. km. Serwisowany regularnie motor powinien wystarczyć na 500 tys. km. Awarie pomp wtryskowych czy modułów elektronicznych sterujących pracą silnika zdarzają się rzadko. Przy zakupie "Miśka" radzę zwrócić uwagę na stan układu kierowniczego.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.700 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.110 kg |
995 kg |
Długość |
4.740 mm |
4.707 mm |
Szerokość |
1.690 mm |
1.840 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.965 mm |
1.940 mm |
Pojemność silnika |
2.477 ccm |
2.478 ccm |
Moc maksymalna |
87 KM |
102 KM |
przy obr./min |
4.000 |
3.500 |
Maksymalny mom. obrotowy |
240 Nm |
230 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
143 km/h |
152 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
długość |
2.100 mm |
2.485 mm |
szerokość |
1.400 mm |
1.620 mm |
wysokość |
1.250 mm |
1.415 mm |
Chłodnica |
1.600 zł |
1.090 zł |
Sprzęgło |
1.550 zł |
1.220 zł |
Amortyzator przedni |
460 zł |
290 zł |
Reflektor |
600 zł |
450 zł |
Filtr oleju |
28 zł |
19 zł |
Filtr powietrza |
42 zł |
41 zł |
Reflektor |
250 zł |
250 zł |
Zderzak (przód) |
500 zł |
350 zł |
Lampa tylna |
180 zł |
100 zł |
|
przebieg tys. km - cena brutto |
przebieg tys. km - cena brutto |
1999 |
247 - 14,9 tys. zł |
233 - 22,1 tys. zł |
2000 |
220 - 15,2 tys. zł |
224 - 23,5 tys. zł |
2001 |
173 - 16,9 tys. zł |
198 - 28,7 tys. zł |
2002 |
136 - 18,9 tys. zł |
156 - 32,9 tys. zł |
2003 |
127 - 23,0 tys. zł |
131 - 36,5 tys. zł |
2004 |
116 - 28,0 tys. zł |
120 - 43,7 tys. zł |
2005 |
84 - 36,5 tys. zł |
85 - 49,9 tys. zł |