Po wycofaniu z polskiego rynku vana Ulysse jedynym tego typu pojazdem w ofercie Fiata jest osobowa wersja dostawczego Scudo - Panorama sprzedawana od marca ub.r. Jeździłem autem z długim rozstawem osi 3.122 mm (krótki 3.000 m) i największym turbodieslem z common rail, 2.0 136 KM określanym przez Fiata jako 140 Multijet Power. Podstawowe zalety Fiata to w naszej ocenie duży komfort resorowania, cicha praca silnika, również przy autostradowych prędkościach oraz łatwa zmiana biegów. Mankamenty to z kolei: za krótkie zagłówki przy fotelach z tyłu i zbyt długie przełożenie VI biegu.
Seryjnie to wóz pięciomiejscowy (bez dopłaty można zamówić dwa miejsca dla pasażerów z przodu, wtedy sześciomiejscowy). Egzemplarz na zdjęciach posiadał trzy fotele w trzecim rzędzie za 3.810 zł, mógł przewozić osiem osób. Postanowiłem przetestować, bez zaglądania do instrukcji obsługi, wyjmowanie i wkładanie foteli w drugim i trzecim rzędzie. Pierwsza część zadania okazała się intuicyjna. Jedna tylko uwaga. Dwa fotele po lewej, w obu rzędach, mają oddzielne oparcia, ale wspólne siedziska, więc do manipulowania nimi lepiej zaangażować jeszcze kolegę.
Zacznij od przodu
Gorzej poszło z montażem foteli. Po kilku nieudanych próbach sięgnąłem jednak do instrukcji. Jak na złość książka ta, szczegółowa w mniej ważnych kwestiach, na ten temat milczy. Rozwiązanie okazało się jednak proste. Kolejność musi być odwrotna niż przy demontażu, trzeba zacząć od zaczepów z przodu fotela. Gdy prawidłowo ustawimy w nich fotel, wystarczy opuścić go na podłogę.
Fotele nie są niestety przesuwane. Można regulować kąt pochylenia oparcia i wysokość zagłówków. Jednak dla osób powyżej 180 cm wzrostu wysuwają się one za mało. Dodatkowe lusterko dla kierowcy do obserwacji pasażerów z tyłu jest częściowo zasłonięte przez podsufitkę. Szkoda. Seryjne dwie poduszki powietrzne to moim zdaniem skąpstwo, ale Citroen Jumpy Kombi Atlante, Opel Vivaro Tour, Nissan Primastar Avantour też mają tylko dwa airbagi. Wzorem jest tu osobowe Renault Trafic 2.5 dCi Generation, które ma sześć poduszek.
Francuskie serce
Testowany mikrobus jest jednym z trojaczków: Fiat Scudo, Citroen Jumpy, Peugeot Expert. Dwulitrowy ropniak to konstrukcja francuska, koncernu PSA (Peugeot, Citroen). Utrzymuje na autostradzie podróżną prędkość 130-140 km/h, bez niepotrzebnego hałasu. Jednak na ostatnim, VI biegu nie czuje się tych 136 koni - za długie przełożenie. Spalanie przy spokojnej jeździe po naszych drogach zależy m.in. od obciążenia, waha się od 8,2 do 9,9 l/100 km (dane fabryczne, średnie 7,6 l). Jumpy Kombi Atlante z tym samym silnikiem potrzebował w teście 8,7-9,7 l, zaś Trafic Generation o mocy 145 KM nieco mniej, 8,2-9,4 l, zaś dźwignia biegów w Scudo sama wpada w prawą dłoń, chodzi z niewielkimi oporami. Zawieszenie nie zostało przesadnie utwardzone i sprawnie tłumi nierówności.
O Fiacie panuje opinia, że im większy wóz, tym gorszy. Scudo Panorama Executive, skonstruowane wspólnie z Francuzami, przeczy takiemu twierdzeniu.
Plusy
Duży komfort resorowania. Cicha praca silnika, również przy autostradowych prędkościach. Łatwa zmiana biegów.
Minusy
Za krótkie zagłówki przy fotelach z tyłu. Zbyt długie przełożenie VI biegu.
DMC/ładowność |
2.946/999 kg (8 osób) |
Liczba miejsc |
5/6 (opcjonalnie 8/9) |
Pojemność bagażnika |
770 l (przy trzech rzędach siedzeń, do rolety) |
Wymiary pojazdu |
długość/szerokość/wysokość |
5.135/1.895/1.942 mm |
Rozstaw osi |
3.122 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
1.997 ccm |
Moc maksymalna |
136 KM przy 4.000 obr./min |
Mak. moment obrotowy |
320 Nm przy 2.000 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
7,6 l/100 km (wg producenta) |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia |
8,2 l/100 km (testowe) |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem 300 kg |
9,9 l/100 km (testowe) |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, sześciostopniowa |
Układ hamulcowy |
przód tarczowe wentylowane, tył tarczowe |
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego: ABS z EBD, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektr. regulacja przednich szyb, obrotomierz, radio CD ze sterowaniem przy kierownicy, światła przeciwmgłowe |
Cena brutto |
111.400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna |
2 lata/8 lat |
Przeglądy techniczne |
co 30.000 km, nie rzadziej niż co rok |