Autobusy. Temsa Safari HD
Jedną z autobusowych nowości tegorocznej jesieni jest turecka Temsa Safari HD, czyli turystyczny autobus występujący w dwóch wersjach różniących się długością i liczbą miejsc. W obu wersjach stosowany jest ten sam silnik. To sześciocylindrowa jednostka DAF MX 300 o mocy 410 KM przy 1.900 obr./min. Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 1.950 Nm osiąganych w zakresie od 1.000 do 1.500 obr./min. Silnik ma wersje Euro 4 i Euro 5 (obie o takich samych parametrach). Sześciobiegowa przekładnia manualna pochodzi z firmy ZF.
Safari HD to wysokopokładowy autobus turystyczny. Produkowany jest w dwóch długościach: 13-metrowej HD 13 i 12,2-metrowej HD 12. Dłuższa odmiana jest przystosowana do przewozu 55 pasażerów, krótsza może zabrać o cztery osoby mniej. Ponadto odmiana HD 13 ma większą pojemność bagażnika, która wynosi 11 metrów sześc. (HD 12 ma 10 m sześc.).
Zewnętrzne poszycie nadwozia w większości wykonane jest z blachy ocynkowanej. Natomiast ściana przednia i tylna, dach, pas podokienny i klapy bagażników są z aluminium i tworzyw.
W pełni niezależne zawieszenie składa się z miechów powietrznych oraz regulowanych amortyzatorów. Dzięki temu autobus ma możliwość podnoszenia i opuszczania nadwozia. Dwuobwodowy układ hamulcowy wyposażono w systemy ABS i ASR. Hamowanie może być wspomagane przez retarder.
Wnętrze pojazdu w podstawowej wersji jest utrzymane w żółto-niebieskiej tonacji: niebieskie jest poszycie foteli, natomiast żółte są panele dachowe i zagłówki siedzeń. Fotele mają biodrowe pasy bezpieczeństwa. Autobus jest przystosowany do długich tras, ponieważ kiedy jeden kierowca prowadzi, drugi może odpoczywać w pomieszczeniu sypialnym (standard).
W obu wersjach stosowany jest ten sam silnik. To sześciocylindrowa jednostka DAF MX 300 o mocy 410 KM przy 1.900 obr./min. Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 1.950 Nm osiąganych w zakresie od 1.000 do 1.500 obr./min. Silnik ma wersje Euro 4 i Euro 5 (obie o takich samych parametrach). Sześciobiegowa przekładnia manualna pochodzi z firmy ZF.
Temsa autobusy produkuje od 1984 roku. Wykorzystuje podzespoły m.in. DAF-a, MAN-a oraz ZF-a. W Polsce przedstawicielem Temsy jest warszawska firma CMS Bus.
Długość |
13.000 mm |
12.200 mm |
Szerokość |
2.550 mm |
2.550 mm |
Wysokość |
3.610 mm |
3.610 mm |
Rozstaw osi |
6.900 mm |
6.100 mm |
DMC |
18.000 kg |
18.000 kg |