Samochody ciężarowe. MAN F2000 podwozie pod zabudowę (1994-2001)
Ten model MAN-a jest uważany za pojazd nie do zdarcia. Na rynku jest wiele egzemplarzy, które bez remontu motoru przejechały ponad półtora miliona kilometrów. I nadal są sprawne. MAN F2000 ma wiele zalet. Wśród nich należy wymienić trwałe, odporne na kiepski ON motory, niezawodne skrzynie biegów i solidne zawieszenie. Minusy to z kolei awaryjne zawieszenie szoferki, drogie w serwisowaniu skrzynie Fuller i Eaton i wycieki oleju z turbiny.
MAN F2000 rozpoczął rynkową "karierę" w 1994 r. Niedługo potem otrzymał prestiżowy tytuł Truck of the Year 1995. Opisywane podwozia mają rozstaw osi 3.500- -5.275 mm i DMC 18-48 t. Występują w konfiguracjach napędowych 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6 i 8x8. "Efki" zazwyczaj mają zabudowy kontenerowe, komunalne lub specjalistyczne, np. do przewozu zwierząt. F2000 może mieć kabiny trzech typów: dzienną, sypialną standardową lub sypialną z podwyższonym dachem. Zastrzeżeń nie budzi jakość materiałów użytych do wykończenia szoferki. Stanowisko pracy kierowcy chwalone jest za ergonomię, jednak słabym punktem kabin jest ich zawieszenie, które wymaga co pewien czas inwestycji. W samochodach intensywnie eksploatowanych na kiepskich drogach zawieszenie trzeba naprawiać nawet dwa, trzy razy w roku. Defektom ulegają zawory poziomujące, pęka stabilizator. Problemy stwarzają tuleje wywrotu kabiny, które wymagają wymiany co kilkadziesiąt tysięcy km.
Silniki R6 o poj. 12 l w trzech wersjach mocy 310, 360 lub 410 KM do naprawy głównej pokonują średnio 1,5 mln kilometrów. Motory są mało wrażliwe na paliwo niskiej jakości, dlatego "efkę" bez większych obaw można od czasu do czasu zatankować na nieznanej stacji. Wadą jest głośna praca silników. Słaby punkt: turbosprężarki, w których zdarzają się wycieki oleju.
Silniki współpracują ze skrzyniami biegów ZF, Fuller lub Eaton. Przekładnie są przeciętnie trwałe. Najczęściej awariom ulegają w nich łożyska, synchronizatory i wałki sprzęgłowe. Droższe w serwisowaniu są pojazdy ze skrzyniami Eatona i Fullera. Problemów nie stwarza przeniesienie napędu.
MAN F2000 może mieć mechaniczno-pneumatyczne lub pneumatyczne zawieszenie. Mające za sobą siedmio-, ośmioletni okres eksploatacji zawieszenia "efki" najczęściej mają tylko niewielkie luzy. Również układ elektryczny i tarczowo-bębnowy system hamulcowy należą do trwałych. Ich awarie zdarzają się sporadycznie.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis z Lublina
- Regularnie należy kontrolować stan połączenia pomiędzy filtrem powietrza i turbiną w układzie ssącym silnika. Jest ono zbyt delikatne i ma tendencję do pękania. W efekcie do turbiny zasysane jest brudne powietrze, co szybko prowadzi do jej awarii. W polskich warunkach eksploatacyjnych zalecam wymianę filtra powietrza co 90 tys. km (producent przewiduje co 200 tys. km lub co dwa lata). Regularnie należy też kontrolować poziom płynu w siłowniku sprzęgła.
Plusy
Trwałe, odporne na kiepski ON motory. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie.
Minusy
Awaryjne zawieszenie szoferki. Drogie w serwisowaniu skrzynie Fuller i Eaton. Wycieki oleju z turbiny.
Dopuszczalna masa całkowita |
19.000 kg |
19.000 kg |
Ładowność |
8.960 kg |
8.765 kg |
Rozstaw osi |
5.200 mm |
5.200 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12,0 l / R6 |
12,1 l / R6 |
Moc maksymalna |
410 KM |
420 KM |
przy obr./min |
2.000 |
1.800 |
Maksymalny moment obr. |
1.850 Nm |
2.000 Nm |
przy obr./min |
1.250 |
1.200 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 12+1 |
Długość |
7.500 mm |
8.330 mm |
Szerokość |
2.450 mm |
2.500 mm |
Wysokość |
2.450 mm |
2.640 mm |
Chłodnica |
3.050 zł |
3.780 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.190 zł |
3.890 zł |
Reflektor |
650 zł |
590 zł |
Klocki hamulcowe |
570 zł / oś |
620 zł / oś |
Filtr oleju |
139 zł |
145 zł |
Filtr powietrza |
182 zł |
250 zł |
Reflektor |
380 zł |
350 zł |
Zderzak przedni |
850 zł |
800 zł |
Szyba czołowa |
900 zł |
850 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
1.700 zł |
1995 |
980 - 46,5 tys. zł |
960 - 58,9 tys. zł |
1996 |
920 - 55,9 tys. zł |
890 - 66,5 tys. zł |
1997 |
850 - 64,9 tys. zł |
870 - 74,5 tys. zł |
1998 |
775 - 71,0 tys. zł |
820 - 83,0 tys. zł |
1999 |
720 - 76,0 tys. zł |
735 - 89,9 tys. zł |
2000 |
652 - 88,0 tys. zł |
630 - 97,0 tys. zł |