Ciągniki amerykańskiej marki John Deere zaliczane są przez naszych rolników do ekstraklasy. Największą popularnością wśród nich w tym roku cieszy się wprowadzony na polski rynek traktor 6020SE, który otwiera serię. Wszystkie wersje posiadają napęd na cztery koła przenoszony poprzez jedną z trzech przekładni. Skrzynia SyncroPlus w wersji bazowej ma 12 biegów w przód i 4 biegi do tyłu. Zakresy i biegi są w pełni zsynchronizowane. Dla uproszczenia obsługi w momencie zmiany kierunku jazdy pierwszy bieg i bieg jazdy w tył w każdej grupie umieszczono w jednej linii.
Rodzinę tworzy siedem wersji. Jednym z walorów ciągników John Deere tej serii jest ich uniwersalność. Najczęściej wykorzystywane są jako maszyny podstawowe w małych i średnich gospodarstwach rolniczych, czasem również jako jednostki pomocnicze w gospodarstwach wielkoobszarowych.
Z czterema lub sześcioma cylindrami
Gamę otwiera 6020SE (dane techniczne w tabeli). Kolejne cztery traktory z tej serii (6120SE, 6220SE, 6320SE, 6420SE) są napędzane tym samym co wersja bazowa czterocylindrowym silnikiem o pojemności 4,5 litra. W poszczególnych wariantach różnią się mocą maksymalną (od 75 do 110 KM) i siłą podnoszenia (od 39 do 51 kN). Dwa największe spośród ciągników serii sześć tysięcy: 6520SE oraz 6620SE mają silniki sześciocylindrowe o pojemności 6,8 l, a maksymalna siła podnoszenia tych maszyn wynosi 59 i 66 kN. W każdym przypadku silniki zawieszono na czterech bolcach gumowo-sprężynowych. Ciągniki z jednostkami sześciocylindrowymi są dłuższe i szersze od pozostałych.
Wszystkie wersje posiadają napęd na cztery koła przenoszony poprzez jedną z trzech przekładni. Skrzynia SyncroPlus w wersji bazowej ma 12 biegów w przód i 4 biegi do tyłu. Zakresy i biegi są w pełni zsynchronizowane. Dla uproszczenia obsługi w momencie zmiany kierunku jazdy pierwszy bieg i bieg jazdy w tył w każdej grupie umieszczono w jednej linii. Za dopłatą jest przekładnia SyncroPlus 16/16, zapewniająca zmianę kierunku jazdy bez używania sprzęgła. Jest to szczególnie przydatne wówczas, gdy traktor zaopatrzono w ładowacz czołowy. Dla dwóch największych wersji przewidziano również przekładnię PowerQuad 24/24. Zbiornik paliwa w maszynach z motorami czterocylindrowymi ma poj. 165 l, w sześciocylindrówkach jest o 42 l większy.
Komfort użyteczny
Kabiny traktorów serii sześć tysięcy charakteryzuje m.in. relatywnie duża szyba przednia. Jej powierzchnia wynosi ok. 1,5 mkw., co daje odpowiednio szerokie pole obserwacji kierowcy. Silnik i kabina otrzymały izolację akustyczną, podczas maksymalnego natężenia mocy hałas we wnętrzu kabiny nie powinien przekraczać 75 dB(A). Rewerser umieszczono po lewej stronie od kierownicy. Za dopłatą można zamontować elektroniczny dżojstik ułatwiający obsługę ładowacza. Kolumna kierowcy jest regulowana na wysokość.
Poszczególne parametry dotyczące pracy, m.in. prędkość ciągnika i aktualny poziom obrotów WOM, są na bieżąco prezentowane na analogowym wyświetlaczu. Można zamówić mechaniczny lub pneumatyczny fotel operatora.
Walorem opisywanych ciągników jest mocny układy hydrauliczny kompensowany ciśnieniowo; pompa w zależności od zastosowanej wersji może mieć różną wydajność.
Ciągniki tej serii, co typowe dla marki John Deere, mają pełnoramową konstrukcję, która jest w stanie odpowiednio rozprowadzić masę oraz naprężenia na całej ramie, gdy ciągnik pracuje z dużą przyczepą. Cechą tego rodzaju konstrukcji jest również to, że silnik nie stanowi elementu nośnego ciągnika i nie podlega naprężeniom podczas pracy. Nad odpowiednią płynnością i kontrolą ruchów osprzętu polowego umieszczonego na tylnym układzie zawieszenia czuwają elektroniczne sensory. Przełączniki do zawieszania narzędzi znajdują się na błotnikach, z tyłu traktora.
Wymiary ciągnika: |
|
|
|
długość |
4.263 mm |
4.263 mm |
4.660 mm |
szerokość |
2.275 mm |
2.275 mm |
2.316 mm |
rozstaw osi |
2.400 mm |
2.400 mm |
2.650 mm |
Masa własna |
4.140 kg |
4.340 kg |
5.020 kg |
Udźwig podnośnika |
2.860 kg |
3.860 kg |
4.480 kg |
Moc silnika |
75 KM |
100 KM |
125 KM |
przy obr./min |
2.300 |
2.300 |
2.300 |
Wydatek pompy hydraulicznej |
53-64 l |
Ciśnienie w układzie hydraulicznym |
200 barów |
Mechanizm różnicowy |
blokowany samoczynnie, pod obciążeniem |