Części. Nowości przeciwpoślizgowe do ciężarówek
Od połowy listopada w niektórych krajach Unii Europejskiej, m.in. w Austrii, Francji i Norwegii, pojazdy o DMC powyżej 3,5 t muszą mieć w wyposażeniu łańcuchy na koła. Natomiast polskie przepisy wymagają ich stosowania tylko wtedy, gdy na zaśnieżonej nawierzchni nakazuje tego znak drogowy. Oferta łańcuchów przeciwpoślizgowych do samochodów ciężarowych jest coraz bogatsza, producenci rzucili ostatnio na rynek tzw. łańcuchy podrzucane. Wybierając łańcuch, warto sprawdzić, czy spełnia on międzynarodowe normy - dobre wyroby są sprzedawane z certyfikatami. Najczęściej są to niemiecki TÜV i austriacki Ö-norm. Oba określają parametry techniczne, którym muszą odpowiadać łańcuchy do ciężarówek.
Sprawdziliśmy, że blisko połowę krajowego rynku dzieli czwórka wytwórców: austriacka firma Pewag, niemiecka Rud, włoska Simaka oraz jedyna polska, Panek z Wrocławia.
Rombowe najlepsze
Łańcuchy przeciwpoślizgowe dostępne na polskim rynku, mają kilka wzorów ogniw. Najprostsze z nich, tzw. drabinkowe, wyszły już praktycznie z użytku - wytwarzają je jeszcze niektóre mniejsze firmy europejskie i producenci chińscy. Markowi wytwórcy, m.in. wymienieni już Pewag, Rud, Simaka i Panek, oferują łańcuchy rombowe, gwarantujące większe bezpieczeństwo jazdy.
- Dzięki stałemu kontaktowi ich ogniw z podłożem zapewniają one lepsze właściwości trakcyjne i większą skuteczność hamowania - wyjaśnia Piotr Kwaczyński z Pewag Polska, przedstawiciela austriackiej firmy Pewag.
- Znacznie lepiej niż drabinkowe zabezpieczają też koła przed bocznymi poślizgami, które są zmorą ciężarówek podjeżdżających pod wzniesienia na ośnieżonej drodze.
W zależności od tego, w jakich warunkach użytkuje się samochód ciężarowy (transport, odśnieżanie, praca w terenie), ogniwa mają różną grubość - od 5,6 do 8,2 mm. Optymalną skuteczność napędu i hamowania dają małe, które gwarantują wytrzymałość łańcucha i jego odporność na skręcanie. W samochodach ciężarowych powszechnie stosowane są łańcuchy najazdowe.
Podrzucane i specjalistyczne
Niemiecka firma Rud wprowadziła w tym roku dwie nowości. Pierwszą z nich jest tzw. łańcuch podrzucany o nazwie Rotogrip Compact Solution, różniący się od tradycyjnych rozwiązań. Urządzenie składa się z siłownika pneumatycznego i ruchomego krążka ze sprężynami, na których zawieszone są krótkie łańcuchy czterokantowe (od 6 do 18). Ryszard Rogóż z krakowskiego przedstawicielstwa firmy Rud:
- Kierujący przyciskiem na desce rozdzielczej włącza siłowniki pneumatyczne dociskające krążki do kół pojazdu, dzięki czemu zaczynają one wirować i podrzucać łańcuchy pod opony. Rozwiązanie takie sprawdza się podczas stromych podjazdów przy małych prędkościach rzędu 5-6 km/h. Łańcuch Rotogrip Compact Solution może być stosowany w ciężarówkach o rozmiarach opon od 17,5 do 22,5 cala.
Drugą tegoroczną nowością Rud jest łańcuch najazdowy Erlau-profi Alligator Plus na koła osi napędowych autobusów oraz ciężarówek wykorzystywanych w sektorze komunalnym jako zamiatarki i pojazdy odśnieżające, m.in. Mercedes Unimog w rozmiarach 14,5 do 20 cali.
Z kolei austriacki Pewag wprowadził w tym roku nowe rozmiary - od 24 do 38 cali, sprzedawanego od 2006 roku łańcucha najazdowego Uni-Move (do tej pory tylko na koła 22,5-calowe). Większy łańcuch z oznaczeniem Traktor jest przeznaczony do stosowania na kołach osi napędowych ciężkich maszyn budowlanych, m.in. równiarek i pojazdów pracujących w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych, np. w służbach leśnych.
TÜV i Ö-norm
Wybierając łańcuch, warto sprawdzić, czy spełnia on międzynarodowe normy - dobre wyroby są sprzedawane z certyfikatami. Najczęściej są to niemiecki TÜV i austriacki Ö-norm. Oba określają parametry techniczne, którym muszą odpowiadać łańcuchy do ciężarówek. Wymagają, aby w czasie jazdy zawsze jeden z elementów siatki bieżnej miał kontakt z podłożem (warunku tego nie spełniają łańcuchy drabinkowe). Poza tym określają np. wytrzymałość na rozciąganie siatki bieżnej i bocznej, twardość rdzenia ogniw siatki bieżnej (od 300 do 500 HV), twardość powierzchniową ogniw siatki bieżnej (min. 750 HV). Łańcuchy muszą też wytrzymać godzinę jazdy po betonie, z prędkością 50 km/h.
Kiedy zakładać łańcuchy?
O nakazie stosowania łańcuchów przeciwpoślizgowych stanowi znak C-18 - "nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych". Na drodze, na której jest on umieszczony (jeśli jest zaśnieżona), kierujący pojazdem silnikowym ma obowiązek zamontowania łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych. W niektórych wypadkach, pod znakiem może być umieszczona tabliczka z symbolem konkretnej kategorii pojazdów, których nakaz ten dotyczy. Niezastosowanie się do obowiązku wynikającego ze znaku C-18 zagrożone jest mandatem w wysokości 200 zł. Używanie łańcuchów dozwolone jest tylko na drogach pokrytych śniegiem, w innym wypadku stosowanie ich jest karane mandatem w wysokości 100 zł. Obowiązku używania łańcuchów nie nakłada znak A-32 - "oszronienie jezdni".
Trzy pytania do...
Marka Ormańca z firmy Pewag Polska z Bielska-Białej
- Jaka jest kondycja krajowego rynku łańcuchów przeciwpoślizgowych do samochodów ciężarowych?
- Od kilku lat wzrasta sprzedaż. Wpływa na to stale zwiększająca się liczba nowych ciężarówek na polskich drogach, a także przepisy wprowadzane lokalnie przez niektóre kraje, wymagające posiadania łańcuchów przeciwpoślizgowych. Np. w Austrii, Francji i Norwegii od 15 listopada do 15 marca należy mieć je na wyposażeniu pojazdu o DMC powyżej 3,5 tony, bez względu na warunki pogodowe.
- Krajowe przepisy określają, kiedy należy używać łańcuchów, nie precyzują jednak, które z nich powinny być dopuszczone do użytku. Czy należałoby to zmienić?
- Najlepszym wyjściem byłoby wprowadzenie jednolitej normy, jak np. w Austrii, gdzie dopuszcza się jedynie łańcuchy o ogniwach czterokątnych, zabronione jest zaś używanie drabinkowych. Polski prawodawca, wprowadzając znaki nakazu jazdy w łańcuchach, zapomniał też o wydzieleniu miejsc, w których można je w sposób bezpieczny zakładać. We wspomnianej Austrii, przed znakami nakazu jazdy w łańcuchach, zostały w tym celu zbudowane specjalne zatoczki.
- Poza tradycyjnymi rozwiązaniami pojawiają się łańcuchy nietypowe, jak np. tzw. podrzucane. Czy Pana zdaniem mogą one się przyjąć na rynku?
- Myślę, że nie. Poza niewątpliwą zaletą, jaką jest możliwość automatycznego załączania tych łańcuchów z kabiny, wątpliwości budzi ich skuteczność działania. Swoją rolę spełniają podczas krótkich podjazdów na ośnieżonej nawierzchni, natomiast nie wydaje mi się, aby mogły one skutecznie pomóc przy zjazdach ze wzniesień.
Panek |
825 |
285/70 R 19,51100 |
358 zł457 zł |
Pewag |
Uni-Move UM 97 |
315/80 R 22,5Uni-Move Traktor UT 175 8 |
2.177 zł7.220 zł |
Rud |
Erlau-profi Alligator Plus |
420/65 R 20Rotogrip Compact Solution |
6.042 zł9.158 zł |
Simaka |
Nevada 310 |
315/70 R 22,5 |
823 zł |
Settori |
ST1 |
275/80 R 22,5 |
156 zł |
Maggi |
Select Super 145 |
245/75 R 22,5 |
680 zł |
Źródło: producenci, dystrybutorzy krajowi |