Samochody dostawcze. Ponad 40 rodzajów specjalistycznych zabudów Fiata
Fiat stawia na zróżnicowane zabudowy w swoich samochodach dostawczych. Podczas prezentacji zorganizowanej w ubiegłym miesiącu w Gdańsku włoski producent pokazał rekordową liczbę 40 wersji nadwozi - fabrycznych i montowanych indywidualnie przez firmy karoseryjne na markowych podwoziach. Zastosowana w sprzedawanej od ubiegłego roku trzeciej generacji Fiata Ducato modułowa koncepcja nadwozia pozwala skonfigurować średni pojazd przeznaczony do najróżniejszych zadań - różne odmiany wersji furgon, mikrobusy oraz pojazdy do adaptacji. Nieco mniejszy model dostawczego Fiata - Scudo - zdobył właśnie prestiżowy tytuł dostawczaka 2008 roku (wraz z bratnimi Citroenem Jumpy i Peugeotem Expertem). Branżowi żurnaliści docenili zastosowane w tym modelu systemy załadunku i rozładunku towarów. Mniejszy dostawczak, czyli Fiat Doblo ma natomiast rekordową w klasie przestrzeń ładunkową.
Mnogość i promowanie zabudów jest przyczyną tegorocznej popularności Ducato. Model ten awansował na lidera rynku i zepchnął z tej pozycji Forda Transita. Zdecydowanie przewyższa sprzedażą swoich konstrukcyjnych braci: Citroena Jumpera i Peugeota Boxera.
Modułowy Ducato
Zastosowana w sprzedawanej od ubiegłego roku trzeciej generacji Ducato modułowa koncepcja nadwozia pozwala skonfigurować średni pojazd przeznaczony do najróżniejszych zadań - różne odmiany wersji furgon, mikrobusy oraz pojazdy do adaptacji. Auto ma cztery wielkości rozstawu osi i trzy wysokości przestrzeni ładunkowej. Pojemność ładunkowa może wynosić od ośmiu do 16 metrów sześciennych, a ładowność użytkowa od 1 do 2 ton, stosowane są dwie wielkości kół (15 i 16 cali) i trzy wymiary drzwi. To wszystko, przy uwzględnieniu trzech wersji silnikowych - turbodiesle 2.2 (100 KM), 2.3 (120 KM) i 3.0 (157 KM) - umożliwia stworzenie przeszło dwóch tysięcy wariantów Ducato.
Co istotne we wszystkich wersjach szerokość ładowni pomiędzy nadkolami wynosi 1.420 mm, co stanowi rekord w segmencie aut dostawczych.
Niezależnie od tego klient może zażyczyć sobie dowolnej zabudowy specjalistycznej. Współpracujące z Fiat Auto Poland polskie i zagraniczne firmy karoseryjne tworzą na bazie modelu Ducato m.in. samochody straży pożarnej, pomocy drogowej i medycznej, pogotowia gazowego i energetycznego, pojazdy z opancerzoną ładownią, mobilne warsztaty oraz sklepy różnych branż. Strategia Fiata postawienia na większą użyteczność i mnogość wariantów sprawdza się też w mniejszych autach.
Scudo dostawczak roku 2008
Nieco mniejszy model dostawczego Fiata - Scudo - zdobył właśnie prestiżowy tytuł dostawczaka 2008 roku (wraz z bratnimi Citroenem Jumpy i Peugeotem Expertem). Jury złożone z dziennikarzy zajmujących się motoryzacją w dwudziestu krajach przyznało temu autu aż 108 na 140 możliwych punktów. Branżowi żurnaliści docenili zastosowane w tym modelu systemy załadunku i rozładunku towarów. Scudo oferowany jest na przykład w wersji z pneumatycznym zawieszeniem tylnym, które pozwala w razie potrzeby obniżyć próg załadunku do 49 centymetrów.
Inne praktyczne rozwiązanie zastosowane przez konstruktorów Scudo to specjalny schowek na przedmioty o dużej długości.
Scudo sprzedawany jest z dwoma rozstawami osi, dwiema wysokościami dachu, o pojemności ładowni od 5 do 7 metrów sześciennych. Wersje osobowe mogą pomieścić do 9 osób i mają trzy poziomy wyposażenia, w zależności od przeznaczenia. Pierwszy, Combi Standard ma służyć do przewozu grup pracowników razem z narzędziami; drugi, Panorama Family - jest przeznaczony dla dużych rodzin. Trzeci poziom, Panorama Executive - został przystosowany do przewozu pasażerów typu business (transfery hotel - lotnisko). Do wyboru są trzy silniki - turbodiesle 1.6 (90 KM), 2.0 (120 KM) i 2.0 (136 KM). Ten ostatni jest oferowany z filtrem cząstek stałych PDF.
Podobnie jak jego większy brat, Scudo może być adaptowany pod zapotrzebowanie odbiorców.
Mały przedsiębiorca
Mniejszy dostawczak, czyli Doblo ma rekordową w klasie przestrzeń ładunkową. Produkowany jest w dwóch wersjach rozstawu osi, z nadwoziem cztero- lub pięciodrzwiowym oraz kombi. Pod maską może mieć cztery silniki - benzynowe 1.4 (77 KM) i 1.6 (103 KM, dostosowany do spalania gazu ziemnego) lub turbodiesle 1.3 (75 lub 85 KM) i 1.9 (105 lub 120 KM). I ten dostawczy Fiat ma specjalistyczne zabudowy.
Dobre 3 kwartały
Wyniki sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach tego roku w Polsce są dla Fiata bardzo korzystne. Ogółem producent ten sprzedał w tym okresie 7.303 samochody dostawcze, tj. o 1.505 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Pozostał liderem, choć jego udział w rynku nieznacznie spadł - z 21,06 proc. do 19,77. W tym roku Fiat Ducato zdetronizował na pozycji lidera Forda Transita, rozchodząc się do końca września w 2.394 egzemplarzach (przed rokiem przez trzy kwartały sprzedało się 901).
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
Ładowność |
1.575 kg |
Objętość ładowni |
11,5 m sześc. |
Wymiary ładowni: dł. / szer. / wys. |
3.120 / 1.870 (1.422 między nadkolami)/ 1.932 mm |
Wymiary pojazdu: dł. / szer. / wys. |
5.413 / 2.050 / 2.524 mm |
Rozstaw osi |
3.450 mm |
Silnik |
R4 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.287 ccm |
Moc maksymalna |
120 KM przy 3.600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm przy 2.000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
150 km/h |
Śr. zużycie paliwa (cykl mieszany) |
8,2 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, sześciobiegowa |
Napęd |
4x2, na oś przednią |
Układ hamulcowy |
hydrauliczny, dwuobwodowy, tarcze z przodu i z tyłu |
Wyposażenie standardowe |
ABS z EBD, poduszka powietrzna kierowcy, fotel kierowcy z regulacją wysokości, wspomaganie kierownicy |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata bez limitu km / 8 lat |
Przeglądy techniczne |
co 45 tys. km |