Maszyny rolnicze. Ciągnik Case Puma
Case Puma to ciągnik z najwyższej półki, w którym zastosowano szereg elektronicznych nowinek. Mają służyć zwiększeniu żywotności pojazdu oraz ułatwiać jego użytkowanie w trudnych warunkach terenowych. Konstruktorzy Pumy starali się maksymalnie odciążyć operatora ciągnika, tak by zwiększyć efektywność jego pracy. Elektroniczne systemy potrafią m.in. rozpoznać kiedy traktor pracuje w polu, a kiedy porusza się po drodze. Automatyczna jest także skrzynia biegów Pumy. Przekładnia ma 18 biegów do przodu oraz 6 do tyłu.
Puma to tegoroczna nowość Case. Ciągnik sprzedawany jest w czterech, takich samych gabarytowo wersjach, które różnią się mocą i maksymalnym momentem obrotowym. Dostępne są Pumy o mocy: 167, 182, 197 oraz 213 KM, osiąganej zawsze przy 2.200 obr./min, które mają odpowiednio 774, 844, 860 oraz 866 Nm maksymalnego momentu obrotowego, uzyskiwanego niezależnie od wersji, przy 1.400 obr./min.
Moc pod kontrolą
Wszystkie wersje wyposażono w system zarządzania mocą, który potrafi chwilowo zwiększyć moc silnika od 25 do 37 KM oraz moment obrotowy od 94 do 118 Nm. To rozwiązanie przydaje się podczas pracy z WOM (wałek odbioru mocy) oraz gdy ciągnik porusza się z przyczepą po asfaltowej drodze i musi utrzymać jak najwyższą prędkość np. podczas podjeżdżania pod górkę. Pod maską każdej z Pum znajdziemy ten sam sześciocylindrowy wysokoprężny silnik o pojemności 6,7 l z wtryskiem common rail, wyposażony w chłodnicę międzystopniową i cztery zawory na cylinder. Jednostkę zaopatrzono w system recyrkulacji spalin EGR i przystosowano do pracy na biodieslu (B20). Olej oraz filtry w silniku wymienia się co 600 roboczogodzin.
Automatyka przede wszystkim
Konstruktorzy Pumy starali się maksymalnie odciążyć operatora ciągnika, tak by zwiększyć efektywność jego pracy. Elektroniczne systemy potrafią m.in. rozpoznać kiedy traktor pracuje w polu, a kiedy porusza się po drodze. Automatyczna jest także skrzynia biegów Pumy. Przekładnia ma 18 biegów do przodu oraz 6 do tyłu. Opcjonalnie skrzynia może mieć także 10 biegów pełzających, pozwalających na poruszanie się z prędkościami od 225 m/h do 1,6 km/h. Dostępne są również dwie wersje z nadbiegiem: oszczędnościowa umożliwiająca jazdę z maksymalną prędkością 40 km/h (przy 1.650 obr./min) i drogowa z prędkością maksymalną 50 km/h (przy 2.060 obr./min). Blokady mechanizmów różnicowych włączane i wyłączane są bez potrzeby ingerencji ze strony operatora. Oprócz pomocy podczas poruszania się w szczególnie trudnym terenie, to udogodnienie przydaje się podczas zawracania, kiedy system dezaktywuje blokady ułatwiając manewrowanie i zwiększając żywotność mostów napędowych. Elektronikę sprzęgnięto także z WOM - system rozłącza jego napęd, gdy ten nie jest potrzebny. Po to, aby ochronić wałek napędowy narzędzi przed zerwaniem, Pumę wyposażono w rozwiązanie stopniowo zwiększające jego moment obrotowy na początku pracy.
Ciekawe opcje
Lista elementów wyposażenia dodatkowego jest bardzo długa. Znalazła się na niej m.in. amortyzowana pneumatyczna oś przednia z zakresem regulacji wynoszącym 105 mm. Jak zwykle w tego typu rozwiązaniach, oś potrafi się samopoziomować w zależności od aktualnego nacisku. Interesującym udogodnieniem jest również autopilot (IH AFS AccuGuide), który dzięki wykorzystaniu systemu pozycjonowania GPS potrafi sterować ciągnikiem podczas pracy na polu. Odciąża to operatora, który w tym czasie może zająć się obsługą narzędzi. Autopilot działa nie tylko na prostej, ale także podczas skrętu oraz jazdy pod górkę.
Wymiary: dł. / szer. / wys. |
5.017 mm / 2.682 mm / 3.038 mm |
Masa własna |
6.850 kg |
Silnik |
wysokoprężny, turbodoładowany, 6 cylindrów, cztery zawory na cylinder, common rail, intercooler |
Pojemność skokowa |
6,7 l |
Moc maksymalna |
167 KM przy 2.200 obr. / min |
Maksymalny moment obrotowy |
774 Nm przy 1.400 obr. / min |
Liczba biegów przód / tył |
18 / 6 |
Hamulce |
hydrauliczne, wielotarczowe, olejowe z samoregulacją |
Maksymalny udźwig podnośnika przód / tył |
3.900 kg / 8.650 kg |
Maksymalny kąt skrętu przednich kół |
55 stopni |
Poj. zbiornika paliwa |
410 l |