Samochody dostawcze. Mercedesy Vito i Viano z bogatszym ESP
Od września br. Mercedesy Vito i Viano z fabrycznie montowanym hakiem holowniczym lub z napędem 4x4 są seryjnie wyposażane w system ESP z funkcją stabilizacji toru jazdy przyczepy. Stabilizacja zestawu następuje poprzez automatyczną ingerencję układu hamulcowego i redukcję momentu obrotowego silnika. Elektronika sama wykrywa, które koło trzeba wyhamować bardziej, a które mniej. Równocześnie następuje redukcja momentu obrotowego silnika. Funkcja stabilizacji przyczepy aktywowana jest automatycznie w chwili, gdy złącze elektryczne przyczepy połączone jest z samochodem ciągnącym.
System ESP wyposażono w dodatkowe czujniki, których zadaniem jest wykrywanie ruchów wokół osi pionowej pojazdu, spowodowanych bezwładnością przyczepy podczas jazdy. Jeśli wykryją coś niepokojącego, czyli np. jeśli przyczepa zaczyna "tańczyć" na drodze, uruchamiają środki zaradcze.
Polegają one na indywidualnym przyhamowywaniu przednich kół samochodu. Elektronika sama wykrywa, które koło trzeba wyhamować bardziej, a które mniej. Równocześnie następuje redukcja momentu obrotowego silnika. Funkcja stabilizacji przyczepy aktywowana jest automatycznie w chwili, gdy złącze elektryczne przyczepy połączone jest z samochodem ciągnącym. Jak zapewnia producent, sposób działania tego systemu jest niezależny od rodzaju przyczepy.
Jednak żeby system działał prawidłowo, kierowca w przypadku wystąpienia ruchu wahadłowego nie powinien kontrować toru jazdy. W takiej sytuacji musi tylko mocno i prosto trzymać kierownicę. O ingerencji systemu kierowca jest "informowany" samodzielnym działaniem hamulców oraz włączeniem się lampki ostrzegawczej ESP na desce rozdzielczej auta.
Producent podkreśla, że jeśli pojazd porusza się z nadmierną prędkością, wówczas ESP może nie podołać wyrównaniu "tanecznych podskoków" małych przyczep. System może również nie zapobiec wywróceniu się przyczepy, jeżeli ta zostanie niewłaściwie załadowana lub ładunek zostanie źle rozłożony.