Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Iveco EuroTrakker - najczęściej cztery osie

Konstrukcyjne Iveco EuroTrakker 8x4 340E34H (1995-1999)
05.10.2007 00:00:00
Wśród podwozi konstrukcyjnych w Polsce najpopularniejsze są czteroosiówki. Podobnie rzecz ma się z używanym EuroTrakkerem pierwszej generacji, którego najczęściej spotkać można właśnie w takiej odmianie. Do największych zalet Iveco należą: wytrzymała mechanika, niska cena zakupu oraz duża dostępność części zamiennych. Minusy ciężarówki to natomiast: korozja kabiny i czasem również ramy, kiepskiej jakości materiały wnętrza, słabe tylne resory i parametry silnika.
Produkowany od 1993 roku EuroTrakker miał 1.508 wersji, jednak najpopularniejsza nad Wisłą jest odmiana czteroosiowa, którą wprowadzono do produkcji w 1995 roku. Czteroosiowy EuroTrakker ma tylko jedną odmianę napędu - 8x4 i dwie wersje rozstawu osi - 4.200 i 5.020 mm. Opisywany pojazd produkowany był do 1999 roku, kiedy to zmieniono w nim jednostki napędowe na nowocześniejsze Cursory z wtryskiem bezpośrednim.
Kabina Trakkera jest identyczna z tą, którą montowano w EuroTechu. Przestarzała stylistyka to jej najmniejszy problem. Największym jest korozja. Wszystkie pojazdy 8x4 mają najkrótszą kabinę. Szoferka należy do ciasnych. Zastrzeżenia budzą słabej jakości materiały wykończeniowe. Niezbyt odporne jest także jej zawieszenie, w którym psuje się łożyskowanie, pękają mocowania i defektują drążki reakcyjne. Na plus można zapisać jedynie dobrą widoczność z wnętrza i dość wydajne ogrzewanie. Opisywana najpopularniejsza wersja pojazdu miała pod kabiną turbodoładowany motor R6 z intercoolerem o pojemności 9,5 litra. Silnik ten w wersji czteroosiowej miał tylko jedną, zbyt niską jak na wagę pojazdu moc 345 KM. Podobnie niezadowalający jest maksymalny moment obrotowy. Dość wysokie jest spalanie - dla wywrotki około 40 litrów na 100 km, dla betoniarki 60-70 l. Silnik jest żywotny i niezbyt często się psuje. Tego samego nie można powiedzieć o skrzyniach biegów. Standardowy 16-biegowy ZF nie jest rekordowo trwały, ale wystrzegać trzeba się pojazdów ze skrzyniami Eatona i Fullera, do których części zamienne mają bardzo wysokie ceny. Problemów nie stwarza przeniesienie napędu.
Przednie i tylne zawieszenie zbudowane jest z resorów parabolicznych. Tylnym zdarzają się pęknięcia piór. Z przodu wymieniać trzeba drążki, gałki i zwrotnice. Ramy są trwałe, jednak warto sprawdzić, czy nie rdzewieją.
Części zamienne, w sporej części identyczne z tymi pasującymi do EuroTecha, są łatwo dostępne i w miarę tanie.
Plusy
Wytrzymała mechanika. Niska cena zakupu. Duża dostępność części zamiennych.
Minusy
Korozja kabiny i czasem również ramy. Kiepskiej jakości materiały wnętrza. Słabe tylne resory. Parametry silnika.
Fabryczne dane techniczne podwozi konstrukcyjnych
Pojazd prezentowany Konkurent
Iveco EuroTrakker 340E34H 8x4 betonomieszarka MB Actros 4135 8x4 betonomieszarka
DMC adm. 32.000 kg 33.000 kg
Ładowność adm. 17.680 kg 18.000 kg
Rozstaw osi 4.200 mm 4.500 mm
Poj. silnika / cylindry 9,5 l / R6 12 l / V6
Moc maksymalna 345 KM 354 KM
przy obr./min 2.200 1.800
Maks. moment obrotowy 1.450 Nm 1.730 Nm
przy obr./min 1.200-1.600 1.080
Skrzynia biegów ręczna 16 + 1 ręczna 16 + 1
Pojemność gruszki 9 m sześc. 9 m sześc.
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco EuroTrakker 340E34H 8x4 z 1998 roku MB Actros 4140 8x4 z 1998 roku
Chłodnica 2.900 zł 7.100 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 4.570 zł 6.800 zł
Reflektor 1.026 zł 1.300 zł
Okładzina hamulcowa 253 zł 350 zł
Filtr oleju 68 zł 110 zł
Filtr powietrza 554 zł 390 zł
Ceny części używanych
Iveco EuroTrakker 340E34H 8x4 MB Actros 4140 8x4
Reflektor 300 zł 350 zł
Zderzak przedni 500 zł 800 zł
Chłodnica 1.500 zł 2.500 zł
Czołowa szyba 800 zł 1.000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (wrzesień 2007 r.)
Rocznik Iveco EuroTrakker (konstrukcyjne) MB Actros (konstrukcyjne)
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1995 440 - 110 tys. zł -
1996 289 - 130 tys. zł -
1997 330 - 142 tys. zł 480 - 180 tys. zł
1998 250 - 150 tys. zł 390 - 200 tys. zł
1999 330 - 180 tys. zł 300 - 225 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.