Samochody ciężarowe. Budowlane DAF-y CF po modernizacji
Firma DAF Trucks Polska wprowadziła do oferty zmodernizowane pojazd serii CF przeznaczone dla sektora budowlanego. Nowe rozwiązania są w ciągnikach i podwoziach 6x4 i 8x4 przeznaczonych pod zabudowę budowlaną. Najwięcej zmian jest w zawieszeniach i układach jezdnych, ale nowe elementy są też w szoferkach. Budowlane CF-y mają zmodernizowaną kabinę. Na przykład nowe jest trzystopniowe wejście, ze stałym stopniem środkowym i elastycznie zawieszonym stopniem dolnym. Pojawił się też stopień pod przednim zderzakiem, który ułatwia kierowcy wyczyszczenie szyby czołowej. W opcji dostępna jest specjalna platforma po prawej stronie kabiny, z której kierowca może zajrzeć do ładowni. W standardzie są elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne.
Dla zwiększenia kąta natarcia i powiększenia prześwitu, a jednocześnie zmniejszenia podatności na uszkodzenia podwozie 6x4 umieszczone jest 50 mm wyżej nad osią przednią niż poprzednio. Nie zmieniono wysokości podwozia 8x4. W obu pod chłodnicą montowana teraz jest stalowa płyta ochronna o grubości 5 mm. Ponadto zawieszenie tylnej osi tandemowej jest obecnie prowadzone na ośmiu drążkach reakcyjnych, co podczas pokonywania zakrętów zmniejsza przechyły zabudowy. Nowością jest też to, że oś została wyposażona w łączniki gumowe (silentblocki), które wpływają na poprawę komfortu jazdy.
W obu wersjach napędowych układ hamulcowy wyposażony jest w system EBS, który zwiększa skuteczność hamowania. W standardzie jest także system kontroli poślizgu SMR, asystent hamowania oraz układ kontroli stabilności pojazdu VSC (odpowiednik ESP).
Z polskim menu
Budowlane CF-y mają zmodernizowaną kabinę. Na przykład nowe jest trzystopniowe wejście, ze stałym stopniem środkowym i elastycznie zawieszonym stopniem dolnym. Pojawił się też stopień pod przednim zderzakiem, który ułatwia kierowcy wyczyszczenie szyby czołowej. W opcji dostępna jest specjalna platforma po prawej stronie kabiny, z której kierowca może zajrzeć do ładowni. W standardzie są elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne.
Reflektory główne przeniesiono ze zderzaka nieco powyżej, dzięki czemu są one mniej narażone na uszkodzenia. Poza tym zamiast ze szkła klosze wykonano z trwalszego tworzywa sztucznego.
W środku są lepsze materiały wykończeniowe (tapicerka, tworzywo na desce). Jak twierdzi producent, ich zaletą jest mniejsza podatność na zabrudzenia niż poprzednio. Istotną innowacją dla polskiego kierowcy jest polskie menu komputera pokładowego.
Przekładnia i silniki
W podstawowym wyposażeniu budowlanych DAF-ów CF są manualne skrzynie biegów: dziewięcio- lub szesnastostopniowe. W opcji jest zautomatyzowana skrzynia AS Tronic, która od paru lat jest stosowana w DAF-ach przeznaczonych do transportu drogowego. Jednak, jak informuje producent, w budowlanych owa przekładnia jest udoskonalona. Opracowano specjalną, "terenową" odmianę AS Tronica. Jej podstawową cechą są dwa tryby pracy: "off road" przeznaczony do jazdy w terenie i "on road", który jest normalnym zakresem drogowym. W przypadku włączenia trybu "off road" skrzynia szybciej zmienia biegi i wcześniej uruchamia sprzęgło. Dzięki temu pojazd ma lepszą trakcję w ciężkim terenie.
Pojazdy budowlane serii CF są wyposażone w znane już silniki: 9,2-litrowy PACCAR PR i 12,9-litrowy silnik PACCAR MX. Ten pierwszy motor dostępny jest w trzech wariantach mocy: 250, 310 lub 360 KM. Druga jednostka jest oferowana w czterech wersjach: 360, 410, 460 lub 510 KM. Obie jednostki napędowe są dostępne zarówno w odmianie Euro 4, jak i Euro 5 (technologia SCR).
Osie do wyboru
Budowlane podwozia DAF CF występują z osią wleczoną 7,5- lub 10-tonową (wartość ta zależy od założenia pojedynczego lub podwójnego ogumienia). Podwozie CF dostępne jest również z kierowaną i podnoszoną osią wleczoną. Pozwala to na uzyskanie skróconego technicznego rozstawu osi, co wpływa na lepszą zwrotność i własności trakcyjne pojazdu. Ciągniki są także dostępne z kierowaną osią pchaną. W zestawie z naczepami ciągniki te mogą być użyte np. do przewozu materiałów budowlanych lub w sektorze transportu specjalnego.
Dopuszczalna masa całkowita |
37.000 kg |
Ładowność |
26.000 kg |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość |
8.080/2.490/2.584 mm |
Rozstaw osi |
5.050 mm |
Pojemność skokowa silnika |
12,9 l |
Moc maksymalna |
410 KM przy 1.500-1.900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm przy 1.000-1.410 obr./min |
Skrzynia biegów |
manualna, 16-stopniowa |
Napęd |
8x4 |
Zawieszenie przednie/tylne |
resory paraboliczne, stabilizatory |
Układ hamulcowy |
hamulce tarczowe, ABS/EBD, hamulec silnikowy |
Cena |
do negocjacji |
Gwarancja mechaniczna |
2 lata |
Przeglądy techniczne |
co 90 tys. km |