Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Mitsubishi L 300 popularny po latach

Samochody dostawcze. Mitsubishi L 300 (1986-2000)
24.08.2007 00:00:00
Mitsubishi L 300 był kiedyś najlepiej sprzedającym się w Europie azjatyckim dostawczakiem. Na początku lat 90. rejestrowano w Europie Zachodniej prawie 10 tys. egz. L 300 rocznie. W Polsce zdobywa popularność dopiero teraz. Największe zalety Mitsubishi to fakt, iż jest to ekonomiczny diesel o dużej ładowności i spora ogólna niezawodności. Minusy to natomiast ospałość diesla, mało precyzyjne skrzynie i drogie części zamienne.
W naszym kraju L 300 przez wiele lat był modelem niszowym. Dopiero od niedawna, w ramach importu prywatnego, trafia do nas więcej popularnych "miśków", które przywożone są głównie z Niemiec i Holandii.
Mitsubishi L 300 to typowy furgon o długości zbliżonej do najpopularniejszego dostawczaka tego rodzaju, VW T4. Pod względem funkcjonalności trudno mu cokolwiek zarzucić, niektórzy skarżą się jedynie na zbyt nisko unoszoną klapę tylną. W istocie jednak stanowić to może problem tylko dla dwumetrowców, człowiek o przeciętnym czy nawet nieco większym niż średni wzroście problemów z załadunkiem czy rozładunkiem nie ma.
L 300 dostępne jest jako furgon i kombi. Na polskim rynku dominuje pierwsza z wymienionych wersji. "Misiek" w blaszanym wariancie jest pojazdem stosunkowo lekkim. To właśnie ma wpływ na ponadprzeciętną ładowność (1.345 kg) samochodu. Część towarowa ma kubaturę 5,7 m sześc. Poza wspomnianą już klapą tylną dostęp do ładowni zapewniają przesuwne drzwi boczne.
Samochody spotykane na naszych drogach mają zarówno pojedyncze, jak i podwójne reflektory przednie. Modyfikacji polegającej na zamianie reflektorów pojedynczych na podwójne dokonano w 1991 r. W tym samym roku nieco zaokrąglono również przednią część samochodu.
Ponad 90 proc. samochodów, które mieliśmy okazję oglądać na giełdach, to diesle. Mankamentem 2,5-litrowej jednostki o mocy 69 KM jest niewielka dynamika, zaletą zaś niewielkie spalanie (średnio 8,2-8,5 l ON na 100 km). Chwalona jest wysoka trwałość motoru, żaden z pytanych przez nas użytkowników nie miał poważniejszych kłopotów eksploatacyjnych. Sporo pochwał zbiera też znacznie rzadziej spotykany benzynowy silnik o poj. 2,4 l i mocy 87 KM, który żwawiej rozpędza wóz. Mankamentem benzyniaka jest spore spalanie - średnio 11 l na 100 km.
Gorzej oceniane są przez użytkowników mało precyzyjne skrzynie biegów, a także mało wydajny układ hamulcowy.
Plusy
Ekonomiczny diesel. Duża ładowność. Spora ogólna niezawodność.
Minusy
Ospałość diesla. Mało precyzyjne skrzynie. Drogie części zamienne.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Solidne auto, choć kupującym zalecam ostrożność. Trafia się bowiem wiele egzemplarzy "po przejściach" z wysłużonym zawieszeniem, kiepskimi hamulcami, problemami z układem kierowniczym. Silniki zwykle osiągają duże przebiegi, ale zdarzają się usterki w układzie chłodzenia, co tę żywotność mocno ogranicza. Radzę więc przed zakupem obejrzeć wóz ze specjalistą, bo korzystając z tzw. okazji można kupić tanio, ale później włożyć drugie tyle w remont samochodu.
Fabryczne dane techniczne
Model Auto prezentowane Konkurent
Mitsubishi L 300 2.5 D furgon Volkswagen T4 2.4 D furgon
Dopuszczalna masa całkowita 2.700 kg 2.800 kg
Ładowność 1.345 kg 1.200 kg
Długość 4.685 mm 4.707 mm
Szerokość 1.690 mm 1.840 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.960 mm 1.940 mm
Pojemność silnika 2.477 ccm 2.370 ccm
Moc maksymalna 69 KM 78 KM
przy obr./min 3.800 3.700
Maksymalny moment obrotowy 146 Nm 160 Nm
przy obr./min 2.000 1.900-2.900
Prędkość maksymalna 129 km/h 136 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego:
długość 2.735 mm 2.485 mm
szerokość 1.525 mm 1.620 mm
wysokość 1.360 mm 1.415 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Model Mitsubishi L 300 VW T4
Chłodnica 1.320 zł 1.250 zł
Sprzęgło 1.820 zł 1.600 zł
Amortyzator przedni 220 zł 180 zł
Reflektor 260 zł 210 zł
Filtr oleju 50 zł 45 zł
Filtr powietrza 90 zł 50 zł
Ceny części używanych
Model Mitsubishi L 300 VW T4
Reflektor 160 zł 120 zł
Zderzak (przód) 220 zł 100 zł
Lampa tylna 140 zł 70 zł
Chłodnica 180 zł 140 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (lipiec-sierpień 2007)
Rocznik Mitsubishi L 300 furgon VW T4 furgon
Silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto Silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto
1990 2.5 D / 300 - 8,5 tys. zł -
1992 2.4 / 243 - 9,0 tys. zł 2.4 D / 286 - 12,5 tys. zł
1993 2.5 D / 307 - 12,0 tys. zł 1.9 D / 212 - 13,8 tys. zł
1994 2.5 D / 260 - 13,9 tys. zł 2.4 D / 290 - 16,0 tys. zł
1996 2.5 D / 229 - 17,2 tys. zł 1.9 TD / 258 - 20,0 tys. zł
1997 2.5 D / 190 - 19,0 tys. zł 2.4 D / 175 - 23,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.