Samochody ciężarowe. Mercedes Actros z zabudową wywrotki (1997-2003)
Konstrukcyjny Mercedes Actros to częsty widok na rodzimych budowach. Użytkownicy chwalą go za mocne ramy i dobry dostęp do tanich zamienników części. Negatywne opinie zbiera elektronika, która zawodzi przede wszystkim w autach z pierwszych lat produkcji. Z naszego testu wynika, że Mercedes Actros ma kilka atutów. Obok tych wymienionych powyżej warto wspomnieć o dużym wyborze wersji DMC i konfiguracji napędowych. Minusy ciężarówki to natomiast ciasna podstawowa kabina, często szwankujące skrzynie biegów oraz nieudany system Telligent.
Budowlany Actros debiutował kilka miesięcy po wersji szosowej. W porównaniu do niej wzmocniono jego konstrukcję i zwiększono prześwit. Actros na budowy ma DMC 18, 20, 25, 26, 32, 33 lub 41 t. Ładowność wywrotek wynosi od 7 do 26 t. Mercedes dostępny jest w wielu konfiguracjach napędowych, od 4x2 do 8x8. W Polsce najczęściej spotykane są trzy- lub czteroosiówki. Rozstawy osi wywrotek dwuosiowych wynoszą 3.600 i 3.900 mm, trzyosiowych: 3.300, 3.900, 4.200, 4.500, 4.800 i 5.100 mm, zaś czteroosiowych: 4.200, 4.500, 4.800, 5.100 i 5.400 mm.
Pojazdy budowlane najczęściej mają najmniejszą kabinę o oznaczeniu S. Jej mankamenty to brak miejsca za fotelami i mocno wnikający do wnętrza tunel silnika. Bardziej ceniona jest większa szoferka M. Duże kabiny L i Megaspace rzadko występują w pojazdach budowlanych. We wszystkich szoferkach jest cicho. Deska rozdzielcza Mercedesa dobrze znosi trudy budowlanej eksploatacji. Zawodzi w niej jedynie elektroniczny wyświetlacz.
Pod kabiną Actrosa najczęściej pracuje silnik V6 o poj. 12 l (moc 313, 354, 394 lub 428 KM). Rzadziej spotykane są silniki V8 o poj. 16 l (476, 530 lub 571 KM).
Stosowane w Actrosach mechaniczne skrzynie biegów ZF mają 16 przełożeń. Często psują się w nich synchronizatory. Użytkownicy nie polecają też skrzyń sterowanych hydraulicznie (pojawiają się w nich nieszczelności).
W Actrosach zdarzają się też przypadki zerwania wałów napędowych. Budowlany MB ma mechaniczne zawieszenie, jednak do wnętrza kabiny dociera niewiele drgań. W podwoziu najczęściej padają stabilizatory, zdarzają się także pęknięcia piór resorów. Solidna jest rama auta.
Gros problemów sprawia system Telligent (sterujący m.in. wtryskiem paliwa), w którym często pojawiają się błędy (dotyczy to głównie egzemplarzy z lat 1997-2000), które mogą prowadzić do unieruchomienia wozu (może dojść np. do stopienia tłoków w cylindrach). Do Actrosa oferowanych jest dużo tanich zamienników części.
Ekspert
Andrzej Buławka, kierownik serwisu Trans-Car z Chorzowa:
- Olej silnikowy w pojazdach budowlanych trzeba zmieniać co 15 tys. km. Co 10 tys. km trzeba także wymieniać filtr powietrza oraz sprawdzać szczelność całego układu dolotowego, tak by do silnika nie dostawały się ziarenka piasku i innych zanieczyszczeń. Co 30, 40 tys. km trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów i mostach napędowych.
Plusy
Duży wybór wersji DMC i konfiguracji napędowych. Wytrzymałe ramy. Tanie zamienniki części.
Minusy
Ciasna podstawowa kabina. Często szwankujące skrzynie biegów. Nieudany system Telligent.
Dopuszczalna masa całkowita tech. / adm. |
41.000 / 33.000 kg |
43.000 / 32.000 kg |
Ładowność tech. / adm. |
26.000 / 18.000 kg |
28.000 / 18.000 kg |
Rozstaw osi |
4.500 mm |
4.600 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12 l / V6 |
11,7 l / R6 |
Moc maksymalna |
394 KM |
400 KM |
przy obr. /min |
1.800 |
1.800-1.900 |
Maks. moment obrotowy |
2.000 Nm |
1.810 Nm |
przy obr. /min |
1.080 |
1.100-1.500 |
Skrzynia biegów |
manualna, 16+1 |
manualna, 12+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
Długość |
5.890 mm |
5.900 mm |
Szerokość |
2.350 mm |
2.300 mm |
Wysokość |
1.300 mm |
1.250 mm |
Chłodnica |
7.100 zł |
3.005 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
6.800 zł |
2.800 zł |
Reflektor |
1.300 zł |
730 zł |
Okładzina hamulcowa |
350 zł |
270 zł |
Filtr oleju |
110 zł |
150 zł |
Filtr powietrza |
390 zł |
190 zł |
Reflektor |
350 zł |
400 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
1.000 zł |
Chłodnica |
2.500 zł |
1.600 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
900 zł |
1998 |
390 - 200 tys. zł |
300 - 162 tys. zł |
1999 |
300 - 225 tys. zł |
400 - 185 tys. zł |
2000 |
269 - 265 tys. zł |
299 - 220 tys. zł |
2001 |
290 - 275 tys. zł |
300 - 250 tys. zł |
2002 |
250 - 290 tys. zł |
180 - 270 tys. zł |