Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Renault Maxity 130.35/5 - stworzony do miasta

Samochody ciężarowe. Renault Maxity 130.35/5 z podwójną kabiną
10.08.2007 00:00:00
Najnowszą propozycję Renault Trucks na polskim rynku stanowi dostawcze Maxity. Jeździliśmy małym Renault o mocy 130 KM, z rozstawem osi L3, z większą kabiną i opcjonalną zabudową skrzyniową. Największe zalety Renault to: widoczność z kabiny do przodu i na boki bez zastrzeżeń, duża zwrotność, liczne schowki w kabinie i dobre wyciszenie silnika. Minusy to z kolei: mała przestronność kabiny z przodu, brak podstawki na faktury oraz słaba jakość plastików we wnętrzu.
Maxity jest sprzedawane jako podwozie, w trzech rozstawach osi 2.500 (L1), 2.900 (L2) lub 3.400 mm (L3), z dwoma turbodieslami common rail: 2.5 DXi (110 lub 130 KM) lub 3.0 DXi (150 KM). Kabina może być pojedyncza (dwudrzwiowa, trzymiejscowa) albo podwójna (czterodrzwiowa, sześciomiejscowa).
Poruszaliśmy się po Warszawie, w dzień powszedni, w godzinach szczytu. Taką formę prezentacji dla dziennikarzy wybrano nieprzypadkowo. Wszak Maxity ma służyć właśnie do dostaw na krótkich, miejskich trasach. Mieliśmy więc okazję sprawdzić malucha Renault w jego naturalnym środowisku. Trzeba przyznać, że dobrze dostosowano go do takich zadań, w czym większa zasługa Japończyków niż Francuzów, bo Maxity to przecież kopia Nissana Cabstara.
Maxity wyróżnia się dobrą widocznością do przodu i na boki, dzięki dużej powierzchni szyb. Przez szyby w drzwiach z charakterystycznym obniżeniem z przodu łatwo dostrzec krawężnik czy inne przeszkody. Druga sprawa to zwrotność - pojazd o maksymalnej dopuszczalnej długości 6.633 mm ma niewiele większy promień zawracania - 6.770 mm. Trzeba tylko przywyknąć do "ciężarówkowej" szoferki nad przednią osią (cabover).
Po schodku
Wejście do kabiny ułatwia stopień i solidne, plastikowe uchwyty na przednich słupkach. Pod względem przestrzeni we wnętrzu Renault Maxity - takie są nasze odczucia - ustępuje nieco Mitsubishi Fuso Canterowi, które także ma drzwi przed przednią osią, a nawet podobny kształt bocznych okien.
Schowków w kabinie nie brakuje, są one spore, ale kierowcom będzie brakowało rozkładanej podstawki na faktury z klamerką przytrzymującą papierzyska, którą ma np. Fiat Ducato. Jest wprawdzie wnęka nad wskaźnikami, ale to nie to samo. Inna rzecz, którą można poprawić, to jakość plastików w kabinie. Chwalimy natomiast ergonomicznie umieszczone wgłębienia na puszki z napojami, z boku deski rozdzielczej.
Kierownica o dobrze dobranej średnicy (400 mm) ma regulowaną wysokość i pochylenie. Zakres tych regulacji jest wystarczający.
Trzeba czasem wachlować
Pięciobiegową, mechaniczną skrzynię zestopniowano prawidłowo, to znaczy pod kątem jazdy z obciążeniem. Ponieważ testowaliśmy auto praktycznie na pusto, trzeba było często zmieniać biegi. Dźwignia chodziła płynniej niż w Canterze.
Mimo że motor znajduje się dosłownie w kabinie, odgłosy jego pracy nie przeszkadzają w rozmowie, również z pasażerami z tyłu i to nawet przy prędkości 100 km/h. Importer nie podaje zużycia paliwa, motywując to tym, że sprzedaje Maxity tylko jako "ramy", a zabudowa, którą klient wstawi, może mieć wielki wpływ na spalanie. Nieoficjalne informacje mówią o ok. 10 l ON na 100 km.
Auto przypadło nam do gustu. Dobrze nadaje się na krótkie trasy. Na dłuższych może przeszkadzać skromna przestrzeń w kabinie.
Plusy
Widoczność z kabiny do przodu i na boki bez zastrzeżeń. Duża zwrotność. Liczne schowki w kabinie. Dobre wyciszenie silnika.
Minusy
Mała przestronność kabiny z przodu. Brak podstawki na faktury. Słaba jakość plastików we wnętrzu.
Podstawowe dane techniczne, Renault Maxity 130.35/5 (podwozie)
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg
Ładowność 1.622 kg
Masa własna 1.878 kg
Wymiary pojazdu - dł. / szer. / wys. kabiny 6.633 (maks.) / 1.870 / 2.116 mm
Rozstaw osi 3.400 mm
Pojemność silnika 2,5 l
Moc maksymalna 130 KM przy 3.400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1.800-3.000 obr./min
Skrzynia biegów manualna, 5+1
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie mechaniczne, niezależne, amortyzatory i stabilizator
Zawieszenie tylne mechaniczne, zależne, resory paraboliczne, amortyzatory i stabilizator
Układ hamulcowy ABS, tarcze przy wszystkich kołach, korektor siły hamowania zależnie od obciążenia (LSV)
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego: kabina czterodrzwiowa sześciomiejscowa, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, fotel kierowcy z regulacją pochylenia oparcia i wzdłużną, regulacja kierownicy (wysokość i pochylenie), centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby z przodu, obrotomierz
Cena netto pojazdu testowego bez zabudowy 21.302 euro (80.735 zł)*
Gwarancja mechaniczna 2 lata lub 300 tys. km
Przeglądy techniczne co 30 tys. km
* wg średniego kursu NBP z 31.07.2007, 1 euro to 3,79 zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.