Luca Sra, president Truck Business Unit, Iveco Group, podczas konferencji prasowej zorganizowanej na stoisku przedstawił strategię marki Fot. Iveco
IVECO wdraża swoją strategię wprowadzania zeroemisyjnych rozwiązań we wszystkich segmentach i zastosowaniach. Podczas IAA Transportation 2024 firma zaprezentowała swoje dokonania na drodze do dekarbonizacji, osiągnięte dzięki strategii multienergetycznej, rosnącemu ekosystemowi partnerstw, zintegrowanemu portfolio usług i wzmacnianiu innowacji.
Włoski producent przedstawił rozszerzoną ofertę pojazdów zasilanych HVO, gazem ziemnym, akumulatorami trakcyjnymi i wodorem – efekt neutralnego pod względem technologicznym podejścia do dekarbonizacji. Marka otwiera również nowe możliwości dzięki dwóm zupełnie nowym pojazdom, które na targach IAA miały swoją globalną premierę: bezemisyjnemu podwoziu ciężkiemu S-eWay oraz eMoovy, elektrycznemu lekkiemu pojazdowi użytkowemu, opracowanemu we współpracy z Hyundaiem, debiutującemu w segmencie średnich samochodów dostawczych o do 3,5 tony.
Luca Sra, president Truck Business Unit, Iveco Group, podczas konferencji prasowej zorganizowanej na stoisku przedstawił strategię marki:
– Mamy jasną i spójną strategię opartą na czterech filarach: serwicyzacji, tzw. innowakcji (innovaction), silnym ekosystemie partnerstwa i naszym podejściu multienergetycznym. Dzięki serwicyzacji ukierunkowaliśmy naszą działalność ze sprzedaży samych pojazdów na sprzedaż zintegrowanych rozwiązań mobilnych. „Innovaction" to nasz sposób na zapewnienie, że jesteśmy gotowi na wszelkie przyszłe wyzwania poprzez przeformułowanie naszych zasobów i procesów w celu osiągnięcia doskonałości operacyjnej i wydajności. Wykorzystujemy ekosystem partnerski, który zbudowaliśmy z wiodącymi, podobnie myślącymi i zorientowanymi na innowacje firmami, aby osiągnąć nowe szczyty technologiczne i rozszerzyć naszą ofertę z korzyścią dla naszych klientów, dzieląc się inwestycjami i know-how. Wreszcie, kontynuujemy postęp w kierunku transportu bezemisyjnego, badając potencjał wszystkich technologii i paliw dostępnych dziś i jutro, aby zaspokoić wszystkie zastosowania pojazdów i misje klientów oraz być gotowym na zmieniający się scenariusz.
Strategia IVECO napędza ciągłą ewolucję i rozszerzanie portfolio, oferując pełny wybór technologii napędowych, aby wspierać klientów w przejściu na zerową emisję bez uszczerbku dla wydajności i całkowitego kosztu posiadania TCO.
Nowe IVECO S-eWay polecane jest do transportu miejskiego i regionalnego Fot. Iveco
Mapa innowacji IVECO Group
Wizja marki opiera się również na planie innowacji Grupy IVECO, którego celem jest zapewnienie klientom rentowności biznesowej opartej na TCO, dobrostanu kierowców i rozwiązań dla wszystkich zadań transportowych, poprzez priorytetowe traktowanie trzech obszarów: napędów multienergetycznych, skomunikowanych pojazdów opartych na technologii (software defined vehicles) i jazdy autonomicznej.
Marco Liccardo, chief technology and digital officer, Iveco Group, wyjaśnił:
– Obszar związany z podejściem multienergetycznym do napędów prowadzi do przygotowania skalowalnej oferty zeroemisyjnej nowej generacji, aby być gotowym na każdą technologię, która rozwinie się w nadchodzących latach. W obszarze software-defined vehicles wykorzystujemy bogactwo informacji dostarczanych przez łączność, ponieważ duże zbiory danych gromadzone i analizowane przez sztuczną inteligencję mają zrewolucjonizować branżę. Wreszcie, IVECO ma mocne podstawy w dziedzinie autonomicznej jazdy, ponieważ wspomagana jazda jest już rzeczywistością w naszych pojazdach, torując drogę do nowego wymiaru bezpieczeństwa i wydajności na drodze.
W S-eWay do wyboru są trzy kabiny Fot. Iveco
Droga do bezemisyjnego transportu
IVECO prezentowało swoją wizję na imponującym stoisku wewnętrznym o powierzchni 3.500 metrów kwadratowych, gdzie odwiedzający mogli zapoznać się z najnowszymi innowacjami. Strefa Odnawialnych Źródeł Energii na stoisku pokazała, w jaki sposób IVECO „napędza zmiany", prezentując swoją multienergetyczną ofertę pojazdów lekkich, średnich i ciężkich: pokaz najnowszych zaawansowanych rozwiązań mobilnych marki zintegrowanych z szeroką gamą usług opracowanych w celu wspierania klientów w ich podróży w kierunku zerowej emisji. Nowe podwozia S-eWay i eMoovy, debiutujące na arenie międzynarodowej, są najnowszym uzupełnieniem oferty pojazdów IVECO z napędem elektrycznym. Zaprezentowano również osiągnięcia marki w zakresie technologii wodorowej, z prototypem S-Way wyposażonym w 13-litrowy wodorowy silnik spalinowy oraz koncepcją hybrydowej ciężarówki o dużej ładowności z systemem zwiększania zasięgu, napędzaną silnikiem Cursor 9 H2, opracowanym przez FPT Industrial, siostrzaną spółkę w ramach Iveco Group. Strefa rozrywki na stoisku oferowała odwiedzającym ekscytującą ekspozycję prezentującą wybór partnerstw IVECO z legendarnymi markami ze świata muzyki i sportów motorowych, opartych na wspólnych wartościach: innowacji, pasji i zrównoważonym rozwoju. Obejmowały one IVECO S-eWay z malowaniem Metallica Special Edition, stworzone na potrzeby współpracy z kultowym zespołem, a także Moto Repsol Honda, reprezentującą aktualny związek marki z MotoGP jako dostawcy pojazdów ciężarowych i oficjalnego sponsora zespołów Repsol Honda oraz Mooney VR46 Racing Team.
Ponadto IVECO prezentowało na swojej powierzchni zewnętrznej, obejmującej 1.000 metrów kwadratowych, ponad 20 pojazdów opracowanych we współpracy z zaufaną siecią producentów zabudów. Znajdował się tam zasilany ogniwami paliwowymi IVECO S-eWay w barwach Metalliki, symbolizujący wsparcie IVECO dla mocnego zaangażowania Goodyear FIA ETRC w zrównoważone praktyki i innowacje w sportach motorowych, a także pionierską rolę w promowaniu wodoru w społeczności wyścigów ciężarówek. Artysta aerografu podczas targów IAA spersonalizował również samochód ciężarowy IVECO unikatową grafiką Metalliki, co było hołdem dla szczególnej więzi łączącej IVECO z legendarnym zespołem. Odwiedzający mieli również okazję osobiście zapoznać się z 13 pojazdami z lekkiej, średniej i ciężkiej gamy IVECO w Strefie Jazd Próbnych. Flota pojazdów do jazd testowych obejmowała nowe elektryczne eMoovy i podwozie S-eWay, a także nową generację S-Way z technologią autonomicznej jazdy PlusDrive, która jest obecnie testowana z wybranymi klientami w Niemczech. IVECO CAPITAL i GATE prezentowały kompleksowe rozwiązania finansowe, dostosowane do różnych misji klientów oraz innowacyjną formułę pay-per-use, przeznaczoną do długoterminowego wynajmu ekologicznych pojazdów użytkowych.
Nowe podwozie S-eWay dla transportu miejskiego i regionalnego
Podwozia IVECO S-eWay zostały zaprojektowane z myślą o elastyczności i wszechstronności. Są one dostępne z różnymi kabinami, rodzajami zawieszenia i rozstawami osi, co pozwala na uzyskanie optymalnej konfiguracji do różnych zadań. Akumulatory trakcyjne są dostępne w trzech konfiguracjach – z 4, 5 lub 7 modułami, co pozwala dostosować zasięg do potrzeb użytkownika. Zasięg 400 km oraz szybkie ładowanie aż do 350 kW czyni podwozie S-eWay pożądanym rozwiązaniem dla zastosowań miejskich i regionalnych. Kabina zapewnia komfort kierowcy podczas jazdy bez hałasu i wibracji.
Powstałe na bazie gamy S-Way, technologii S-eWay i akumulatorowych pojazdów elektrycznych IVECO, podwozia S-eWay łączą wyniki wcześniejszych prac rozwojowych oraz innowacji wprowadzonych w kabinie z modelem 2024 – od HMI (Human Machine Interface) do ergonomii kierowcy. Gama podwozi S-eWay została zaprojektowana tak, aby zapewnić wszechstronność i możliwość realizacji zróżnicowanych zadań, od dystrybucji, również chłodniczej po sektor budowlany i komunalny. Udział producentów nadwozi w projektowaniu pojazdu sprawia, że S-eWay jest przyjazny w zabudowie i posiada wiele przydanych do tego elementów wyposażenia. Operatorzy mogą wybierać spośród wersji układów napędowych 4x2 lub 6x2, rodzajów zawieszenia, typów kabin i rozstawów osi, aby skonfigurować pojazd spełniający ich wymagania. S-eWay może również tworzyć zestawy o maksymalnej masie całkowitej do 44 ton (jeśli zezwalają na to lokalne przepisy).
– Poprzez S-eWay Rigid uzupełniamy gamę S-eWay, rozszerzając naszą ofertę rozwiązań zeroemisyjnych, aby dać klientom swobodę wyboru tego, które najbardziej im odpowiada – - powiedział Luca Sra, president Truck Business Unit, Iveco Group. – Ten nowy pojazd jest odpowiedzią na potrzeby naszych lojalnych klientów w segmencie podwozi, którzy wybierają IVECO ze względu na solidność, osiągi i wszechstronność naszych pojazdów oraz potencjał i doświadczenie naszej sieci. Podwozie S-eWay kapitalizuje nasze know-how w zakresie elektromobilności i innowacje z roku modelowego 2024, aby zaoferować im bezemisyjne rozwiązanie, które spełnia wszystkie te wymagania.
Gamę podwozi IVECO S-eWay można już zamawiać w całej Europie, a dostawy rozpoczną się w drugiej połowie przyszłego roku.
Nowy system akumulatorów obejmuje wersje z 4, 5 lub 7 modułami Microvast o pojemności 70 kWh każdy, co daje łączną pojemność 280 kWh, 350 kWh lub 490 kWh. Ta elastyczność oznacza, że klienci mogą wybrać konfigurację optymalną do realizowanych zadań. Pozycja akumulatorów może być dostosowana do wymaganego zasięgu i przewidzianej zabudowy, z możliwością pozostawienia wolnej prawej strony podwozia do zastosowań takich jak smieciarki o bocznym załadunku. Można je również przesunąć do tyłu, pozostawiając miejsce na elementy wyposażenia, takie jak podpory żurawia.
W przypadku pakietu 7 akumulatorów o łącznej pojemności 490 kWh zasięg pojazdu może wynosić do 400 km. Zaspokoi to potrzeby większości zastosowań regionalnych i miejskich. Szybkie ładowanie prądem stałym o imponującej mocy 350 kW odbywa się za pośrednictwem złącza CCS typu 2 po lewej stronie pojazdu, a czas ładowania poniżej 45 minut podczas przerwy na odpoczynek kierowcy, może zwiększyć zasięg o kolejne 200 km. Parametry ładowania można skonfigurować z poziomu deski rozdzielczej pojazdu, aby wybrać docelowy stan naładowania – pożądane rozwiązanie, jeśli do ukończenia dnia pracy wymagana jest tylko niewielka ilość energii, a cena ładowania publicznego jest znacznie wyższa niż we własnym parku maszyn. Można również wybrać ograniczenie prądu ładowania, aby spowolnić tempo ładowania w celu wydłużenia żywotności baterii.
Dynamicznie z osią eAxle
Podwozie S-eWay wykorzystuje oś eAxle z dwoma zintegrowanymi silnikami, opracowaną przez firmę FPT Industrial, siostrzaną markę IVECO specjalizującą się w zaawansowanych technologiach układów napędowych. Oś ta generuje wiodącą na rynku moc ciągłą 480 kW i moment obrotowy 1800 Nm. Jak zapewnia producent, oś eAxle nie tylko zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi dynamiczne, ale jej kompaktowa konstrukcja zapewnia miejsce w podwoziu i mniejszą masę dzięki brakowi wału napędowego.
Trzy rodzaje przystawek odbioru mocy
Zastosowania miejskie i regionalne mają szerokie wymagania dotyczące przystawek odbioru mocy, a IVECO S-eWay oferuje trzy rodzaje przystawek odbioru mocy. Do zastosowań wykorzystujących prąd stały o napięciu 24V, takich jak windy załadowcze, dostępna jest przystawka odbioru mocy niskiego napięcia - ePTO LV. Do zastosowań wymagających wyższej mocy dostępna jest przystawka ePTO HV - wysokiego napięcia, która może zapewnić do 20 kW mocy ciągłej. Jest to rozwiązanie na przykład do dystrybucji w temperaturze kontrolowanej. W przypadku zastosowań wymagających zasilania mechanicznego, np. pompy hydraulicznej, mechaniczna ePTO MECH może zapewnić do 60 kW mocy ciągłej oddawanej przez dodatkowy silnik elektryczny ze złączem do montażu pompy hydraulicznej. Jest to rozwiązanie do zastosowań takich jak wywóz śmieci, zabudowy hakowe i bramowe, żurawiki i wywrotki. Mechaniczna ePTO MECH można również zamontować w trzech różnych miejscach, aby ułatwić dopasowanie zabudowy.
Zarządzanie energią
Zarządzanie energią jest kluczem do udanej elektromobilności, a podwozie S-eWay wnosi doświadczenie technologii akumulatorowo-elektrycznej IVECO i wynosi funkcję zarządzania na nowy poziom. Dostępnych jest siedem trybów jazdy z hamowaniem rekuperacyjnym (z odzyskiem energii), które pomagają zmaksymalizować wydajność przekształcania energii kinetycznej w energię elektryczną, jednocześnie umożliwiając kierowcy pełną kontrolę nad dynamiką hamowania pojazdu. Kierowca lub operator floty może wybrać tryb jazdy w pojeździe lub zdalnie, a wybór trybu Eco zapewni najlepszy możliwy zasięg. System jazdy przewidującej łączy sterowanie układem napędowym ePredictive Cruise Control z planerem tras, który w razie potrzeby włączy do trasy postoje na ładowanie.
Trzy kabiny
Do wyboru jest przestronna kabina AS o szerokości 2,5 m, zapewniająca komfort pracy na dłuższych dystansach lub bardziej kompaktowa kabina AT (o szerokości 2,3 m), gdy nadal wymagana jest przestrzeń sypialna. Do zastosowań, w których leżanki nie są potrzebne, polecana jest kabina dzienna AD. W każdej kierowca ma zapewnioną jazdę bez wibracji i hałasu. Duży, intuicyjny wyświetlacz cyfrowy o przekątnej 10 cali został zaprojektowany tak, aby wyświetlać wszystkie informacje potrzebne kierowcy, wraz z sugestiami dotyczącymi stylu jazdy. Elementy sterujące znajdują się w zasięgu ręki - istotne funkcje są dostępne bez odrywania rąk od kierownicy. System informacyjno-rozrywkowy Infotainment z 10-calowym wyświetlaczem zapewnia interfejs użytkownika, z funkcjami specyficznymi dla samochodów ciężarowych, takimi jak system nawigacji, który obejmuje Smart Routing i zintegrowany IVECO Driver Pal z wbudowaną Amazon Alexa do interakcji głosowej. System informacyjno-rozrywkowy obsługuje również integrację aplikacji innych firm, która umożliwia producentom nadwozi i klientom interakcję z funkcjami nadwozia za pośrednictwem łączności pojazdu. Wyposażenie standardowe obejmuje reflektory LED. Dla wygody i bezpieczeństwa kierowcy dostępne są zaawansowane systemy wspomagania ADAS poziomu 2: Highway Assist i tempomat adaptacyjny ACC z funkcją Stop&Go, umożliwiającą całkowite zatrzymanie pojazdu, a także kompletny system zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, szczególnie niechronionych użytkowników ruchu drogowego GSR stopień B.
Portfolio usług zbudowanych wokół klienta
Usługi eMobility mają na celu ułatwienie przejścia na mobilność elektryczną poprzez zwiększenie produktywności, obniżenie całkowitego kosztu posiadania TCO oraz maksymalizację zasięgu i efektywności energetycznej pojazdu. Tryby jazdy, ustawienia klimatyzacji i ePTO mogą być łatwo zarządzane przez kierowcę i menedżera floty za pośrednictwem aplikacji Easy App i portalu klienta IVECO ON. Usługi eRemote Control umożliwiają użytkownikom zdalne ustawianie konfiguracji w celu uzyskania optymalnej wydajności przed podróżą. Ponadto usługa Smart Routing optymalizuje planowanie podróży z uwzględnieniem rezerwy energii ePTO w celu zapewnienia maksymalnej wydajności energetycznej i zasięgu. Usługi Uptime, takie jak Control Room lub Assistance-Non-Stop pozwalają na unikanie nieplanowanych przestojów dzięki monitorowaniu w czasie rzeczywistym, zdalnej diagnostyce i harmonogramom konserwacji. Ocena stylu jazdy lub profesjonalne usługi eReport, pomagają użytkownikom zmniejszyć zużycie energii, zoptymalizować trasy i poprawić styl jazdy. Usługi Driver Care oraz Safety & Security, takie jak Safe Driving Report lub DriverPal, mają na celu promowanie bezpieczniejszych zachowań podczas jazdy, monitorowanie wydajności kierowcy i zwiększanie jego bezpieczeństwa. Części i akcesoria zapewniają szeroką ofertę w zakresie personalizacji pojazdu. Ponadto IVECO CAPITAL oferuje kompleksową gamę usług finansowych: klienci mogą skonfigurować swoją formułę finansową, dobierając odpowiednio finansowanie, ubezpieczenia i inteligentne usługi zawsze zintegrowane z portfolio usług IVECO. (red)