Fot. Volkswagen
Ayvens opublikował najnowszą edycję raportu Mobility Guide, który dostarcza kompleksowych informacji menedżerom flot o tempie elektryfikacji w poszczególnych krajach. Ta coroczna, szczegółowa analiza opiera się na danych z floty Ayvens liczącej 3,4 miliona pojazdów w 42 krajach i 5 dodatkowych państwach dzięki lokalnym partnerstwom. Raport wspiera menadżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących zrównoważonej mobilności oraz dostosowywania strategii przejścia na poziomie globalnym.
Wzorem badania w ubiegłym roku, kraje podzielono na elektrycznie „zaawansowane", „rozwijające się" i „wschodzące". Metodologia została oparta na sześciu kluczowych czynnikach związanych z przejściem na elektromobilność. Każdy kraj otrzymał ogólną ocenę w skali od 0 do 100.
Wskaźniki oceny:
• Wdrożenie pojazdów elektrycznych
• Infrastruktura ładowania
• Podatki i regulacje
• Oferta samochodów niskoemisyjnych
• Wkład w zrównoważony rozwój
• Porównanie całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego z kosztami utrzymania pojazdu spalinowego
Raport zawiera również szczegółowy przegląd i ocenę lokalnych przepisów podatkowych i regulacyjnych dotyczących pojazdów elektrycznych w 37 krajach.
Najważniejsze wnioski z tegorocznej edycji raportu
Elektryfikacja postępuje, a na czołowej pozycji znajdują się Europa Zachodnia i Północna.
• Najbardziej zaawansowane kraje pod względem wdrażania pojazdów elektrycznych to Norwegia (82/100), Holandia (80/100) i Finlandia (74/100).
• 13 europejskich krajów zostało sklasyfikowanych jako „zaawansowane”. Odznaczają się one ugruntowaną obecnością pojazdów elektrycznych i sprzyjającymi warunkami do ich wdrażania w nadchodzących latach (w ubiegłorocznej edycji było ich 11). Wzrost ten jest wynikiem m.in. większego wyboru dostępnych niskoemisyjnych układów napędowych.
• Nowe obszary geograficzne, takie jak Europa Południowa i Wschodnia oraz Tajlandia (43/100), również aktywnie przyczyniają się do wzrostu rynku pojazdów elektrycznych, dzięki rozwijającej się infrastrukturze ładowania i zwiększonemu udziałowi w rynku pojazdów elektrycznych.
Rozbudowana oferta modeli EV oraz rozwój infrastruktury ładowania sprzyjają upowszechnieniu pojazdów elektrycznych
• Spośród wszystkich badanych krajów, już w 20 z nich dostępnych jest ponad 100 różnych modeli pojazdów elektrycznych. W ciągu ostatniego roku rynek EV zanotował wzrost liczby dostępnych modeli, obejmujących szerszą gamę segmentów dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Wprowadzenie modeli, takich jak Citroën eC3, Renault 5, Volvo EX30, Kia EV3, Lancia Y i Alfa Junior, umożliwia zaspokojenie potrzeb szerszej i bardziej zróżnicowanej grupy klientów o różnych wymaganiach i budżetach.
• Infrastruktura ładowania wciąż różni się w zależności od kraju. W skali od 0 do 20, Holandia zajmuje najwyższą pozycję pod względem dojrzałości infrastruktury ładowania z wynikiem 17/20, wyprzedzając Norwegię (15/20), która jest uznawana za pioniera. Austria (16/20), Dania (14/20) i Szwajcaria (12/20) znacznie poprawiły swoje wyniki dotyczące infrastruktury, zapewniając kierowcom łatwiejszy dostęp do stacji ładujących. Kraje, takie jak Australia (4/20), Irlandia (5/20) i Polska (5/20) napotykają trudności, ponieważ rozwój ich infrastruktury nie nadąża za dynamicznym upowszechnianiem się pojazdów elektrycznych.
• Rozbudowa infrastruktury ładowania została dodatkowo wsparta przez wdrożenie unijnego rozporządzenia AFIR dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Dokument ten nakłada na państwa członkowskie obowiązek instalacji punktów ładowania w regularnych odstępach na głównych autostradach.
Bywa, że elektryki stają się mniej opłacalne
Zwrócono uwagę na odwrócenie trendu coraz niższych kosztów BEV na niektórych rynkach UE od 2023 roku.
• W porównaniu do pojazdów spalinowych całkowite koszty posiadania pojazdu elektrycznego (TCO) pozostają bardziej opłacalne w 13 krajach europejskich: Belgii, Danii, Finlandii, Niemczech, Grecji, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii i Szwajcarii (w ubiegłym roku było ich 15).
• We Francji, Szwecji i Hiszpanii koszty TCO pojazdów elektrycznych są obecnie wyższe niż pojazdów z silnikami spalinowymi, głównie z powodu zakończenia rządowych programów wsparcia lub wzrostu cen energii.
• W Wielkiej Brytanii i Austrii całkowite koszty posiadania aut elektrycznych wróciły do poziomu porównywalnego z kosztami pojazdów spalinowych.
Chociaż rynek samochodów elektrycznych dojrzewa, ich wdrażanie nadal spotyka liczne wyzwania, jak zmienność cen, zmieniające się całkowite koszty posiadania, geopolityczne napięcia związane z handlem, zmieniające się regulacje, programy dopłat, nowe zasady opodatkowania i inne warunki rynkowe, które wciąż kształtują ekosystem EV.
– Przejście na elektromobilność jest nieuniknione i nastąpi, ale zajmie to więcej czasu i nie będzie przebiegać w sposób liniowy – mówi Annie Pin, chief commercial officer w Ayvens. – Nasz raport Mobility Guide ma za zadanie zapewnić szczegółowe i całościowe podejście do kwestii, które wpływają na przejście klientów na zrównoważoną mobilność. Samochody elektryczne są jednym z dostępnych rozwiązań, które nasi klienci wybierają w celu dekarbonizacji swojej mobilności i, w połączeniu z dodatkowymi alternatywami, stopniowo realizują zobowiązania klimatyczne oraz ostatecznie zmniejszają emisję CO2. Na dynamicznym rynku elektrycznym Ayvens pomaga klientom, zwłaszcza menedżerom międzynarodowych flot, lepiej zrozumieć elektryfikację. Naszym celem jest wyposażenie ich w niezbędne informacje i rozwiązania, które umożliwią przejście na zrównoważoną mobilność.
Polska przeskakuje na wyższy poziom elektromobilności
– W porównaniu do ubiegłego roku, Polska zdobyła dwa punkty więcej, wychodząc tym samym z kategorii krajów wschodzących i dołączając do grupy krajów rozwijających się – mówi Maciej Arwaj, dyrektor handlowy w Ayvens Poland. – Wykonaliśmy krok naprzód w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności, jednak nadal istnieje wiele wyzwań, które muszą zostać pokonane, aby w pełni wykorzystać potencjał elektromobilności. Polska czeka teraz na ogłoszenie szczegółów nowego wsparcia dofinansowania pojazdów nowych i używanych oraz na dodatkowy budżet w ramach trwającego programu „Mój Elektryk”. Uruchomienie tych inicjatyw będzie kluczowe dla dalszego rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych w naszym kraju.
Choć udział pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych na polskich drogach jest nadal stosunkowo niski, to ich liczba rośnie w szybkim tempie. Z danych ACEA wynika, że Polska w 2023 r. odnotowała imponujący wzrost sprzedaży oraz rejestracji nowych pojazdów niskoemisyjnych. Udział samochodów w pełni elektrycznych wzrósł o ponad 50% w porównaniu z poprzednim rokiem. Dominującą marką w kategorii elektrycznych pojazdów osobowych jest Tesla. W top 3 najchętniej wybieranych modeli znalazły się Tesla Model Y, Tesla Model 3 oraz Audi Q4 e-Tron.
Do korzystniejszej punktacji przyczyniła się również lepsza infrastruktura punktów ładowania. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM, w Polsce między 2022 a 2023 rokiem powstały 2.543 nowe stacje ładowania, w tym 2.479 stacji normalnego ładowania i 282 stacje szybkiego oraz ultraszybkiego ładowania. Na każde 100 km dróg przypada średnio 1,4 stacji ładowania. Każda stacja publiczna obsługuje średnio 7 pojazdów elektrycznych.
Niemal maksymalną liczbę punktów (14/15) Polska zdobyła za szeroką ofertę samochodów niskoemisyjnych, ze 132 modelami dostępnymi na rynku. Najmniej punktów (1/5) otrzymaliśmy w kategorii wkład w zrównoważony rozwój. Powodem niskiej punktacji jest to, że nadal duża część energii w Polsce pochodzi z paliw kopalnych, głównie z węgla, oraz to, że mało jest źródeł odnawialnych w miksie energetycznym. Tylko 31% energii w Polsce pochodzi z niskoemisyjnych źródeł, z czego 29% to energia odnawialna.
Jak wynika z raportu Ayvens, całkowite koszty posiadania pojazdów elektrycznych w Polsce są porównywalne do pojazdów z silnikiem spalinowym. Całkowity koszt posiadania pojazdu elektrycznego wynosi 0,35 PLN na kilometr, podczas gdy TCO pojazdu z silnikiem spalinowym jest o grosz droższe.
***
Ayvens to wiodący globalny gracz w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Oferuje kompleksowe usługi leasingu, elastyczne usługi subskrypcyjne, zarządzanie flotą oraz zaawansowane rozwiązania dla dużych, międzynarodowych korporacji, małych i średnich przedsiębiorstw i klientów indywidualnych. Firma zatrudnia 14.500 pracowników w 42 krajach, dysponuje flotą 3,4 miliona pojazdów oraz największą na świecie wielomarkową flotą pojazdów elektrycznych. (red)
O raporcie
• Raport zyskał nowy zasięg analizy i dostarcza informacji na temat większej liczby regionów. Do tegorocznej edycji została dodana Ukraina. Oprócz krajów, w których obecna jest marka Ayvens, w raporcie uwzględniono partnerów takich jak Kanadę, USA, Japonię, Australię i Nową Zelandię, co zapewnia kompleksową, globalną perspektywę.
• W raporcie uwzględniono łącznie 47 krajów: Austrię, Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Holandię, Norwegię, Szwecję, Wielką Brytanię, Grecję, Węgry, Irlandię, Włochy, Japonię, Portugalię, Hiszpanię, Szwajcarię, Tajlandię, Algierię, Australię, Brazylię, Bułgarię, Kanadę, Chile, Kolumbię, Chorwację, Czechy, Estonię, Indie, Łotwę, Litwę, Malezję, Meksyk, Maroko, Nową Zelandię, Peru, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację, Słowenię, Turcję, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Ukrainę i USA.
• Ze względu na ogromną różnorodność rynków na różnych kontynentach, zdecydowano się na skalę 100 punktów, aby stworzyć jednolity i przystępny system oceny, który umożliwi ich porównanie. Ayvens postawił sobie za cel stworzenie jak najbardziej obiektywnej oceny, w pełni uznając, że w każdym kraju istnieją przeszkody, takie jak: obawy dotyczące zasięgu, różny stopień rozwoju infrastruktury ładowania, odmienna dostępność finansowa oraz lokalne przepisy i regulacje. Raport koncentruje się na sześciu filarach: wdrażanie pojazdów elektrycznych, infrastruktura ładowania, podatki i regulacje, oferta samochodów niskoemisyjnych, wkład w zrównoważony rozwój i porównanie całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego z kosztami utrzymania samochodu spalinowego. Sumaryczna ocena z tych obszarów przekłada się na całkowity wynik danego kraju.