Pracodawcy, związki zawodowe i operatorzy parkingów wzywają Komisję Europejską do wzmożenia wysiłków w sprawie certyfikacji, modernizacji, budowy i finansowania bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek w UE w ciągu najbliższych trzech lat.
We wspólnym piśmie skierowanym do komisarz UE ds. transportu Adiny Vălean , Europejska Federacja Pracowników Transportu (EFT), Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) i Europejska Organizacja Bezpiecznego Parkingu (ESPORG) zaprosiły Komisję Europejską do kontynuowania wysiłków we współpracy finansowania bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek (SSTPA) w Europie na lata 2025–2027.
Utworzenie bezpiecznej sieci parkingów stanowi strategiczną reakcję na rozwiązanie problemu niedoborów kierowców w UE poprzez uczynienie tego zawodu bardziej atrakcyjnym i opłacalnym dla obecnych i potencjalnych kierowców. Bezpieczne i chronione parkowanie ma zasadnicze znaczenie dla poprawy samopoczucia kierowców i zapewnienia im wsparcia i infrastruktury niezbędnej do rozwoju zawodowego.
Trzy organizacje opowiadają się za dalszą modernizacją i rozwojem nowych, bardziej zrównoważonych i połączonych SSTPA, które przyczynią się do powstania prawdziwej europejskiej sieci.
Dyrektor ds. doradztwa UE IRU, Raluca Marian , powiedziała:
– Niedawny przydział funduszy UE na bezpieczne parkingi dla ciężarówek dodaje nam otuchy, istnieje szansa na rozszerzenie tej sieci w całej UE.
Transport drogowy jest podstawą przemysłu UE. Przyciąganie i zatrzymywanie wykwalifikowanych kierowców ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju i wydajności sektora. Zapewnienie minimalnych standardów bezpieczeństwa i higieny na parkingach ma kluczowe znaczenie dla ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia kierowców zawodowych, a tym samym poprawy ich warunków pracy i uatrakcyjnienia zawodu.
Wzywamy państwa członkowskie, władze regionalne i lokalne do nadania priorytetu warunkom pracy naszych kierowców, a także bezpieczeństwu i ochronie ładunku – dodała. (red)