Austriacka firma AVL i brytyjski start-up Spark EV opracowują inteligentny system zarządzania energią dla pojazdów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi.
Rozwiązanie to opiera się na innowacyjnym oprogramowaniu, które potrafi przewidzieć zapotrzebowanie energetyczne ciężarówek wodorowych. Może w ten sposób planować ich trasy, korzystając z cyfrowych map generowanych w drodze symulacji tras z wirtualną ciężarówką. Wskazują one zapotrzebowanie na energię na kilometr w zależności od charakterystyki trasy, rodzaju jazdy, przewożonego ładunku i natężenia ruchu drogowego.
Dzięki uczeniu maszynowemu sztucznej inteligencji oprogramowanie systemu jest w stanie generować coraz dokładniejsze przewidywania. Umożliwia zatem optymalizację pracy ogniwa paliwowego i zmniejszenie zużycia energii przez pojazd.
Gdy zapotrzebowanie na moc jest wysokie lub poziom naładowania akumulatora jest zbyt niski, technologia AVL i Spark EV aktywuje ogniwo paliwowe ciężarówki. I odwrotnie, może włączyć akumulator, aby zmniejszyć obciążenie ogniwa paliwowego.
„To inteligentne zarządzanie umożliwia zmniejszenie zużycia wodoru i rozmiaru akumulatora ciężarówki. Płynna praca dodatkowo wydłuża żywotność drogich podzespołów i zmniejsza koszty utrzymania pojazdu.” – wyjaśniają partnerzy.
– Dzięki temu projektowi chcemy zachęcić producentów i operatorów do szybszego wdrażania technologii wodorowej – podsumowuje Justin Ott, dyrektor generalny Spark EV. (red)