FIAT Professional przedstawił nową gamę swoich trzech modeli samochodów dostawczych Fot. Fiat
FIAT Professional przedstawił nową gamę swoich trzech modeli samochodów dostawczych. Nowy design, nowe systemy łączności, ADAS nowej generacji i nowe silniki, w tym nowe elektryczne układy napędowe – tego możemy się spodziewać w najnowszych modelach Ducato, Doblo i Scudo. Włoski producent proponuje także wersje elektryczne - E-Ducato, E-Doblo i E-Scudo. E-Ducato zapewnia o 30% większy zasięg i cenę niższą o 25% przy tych samych parametrach.
Olivier Francois, dyrektor generalny marki FIAT & FIAT Professional i globalny dyrektor marketingu Stellantis:
– W 2024 roku wprowadzamy odnowioną gamę obejmującą modele FIAT Professional Ducato, Doblo i Scudo. Są to samochody nowej generacji, oferujące innowacyjne, zrównoważone i elektryczne rozwiązania wspierające przedsiębiorców i biznes przyszłości. FIAT Professional jest pionierem w dziedzinie coraz bardziej ekologicznych i wydajnych technologii, w szczególności dzięki naszemu flagowemu modelowi Ducato. Teraz prezentujemy pierwszy własny model Ducato BEV, który jest potwierdzeniem naszego nieustannego zaangażowania w lepszą przyszłość.
Nową gamę FIAT Professional zaprezentowano we Włoszech w Balocco, w ramach wydarzenia „Stellantis Commercial Vehicle Ambition Day”, będącego kamieniem milowym w planie strategicznym firmy Stellantis. To ważne wydarzenie było okazją, aby przedstawić strategię i ambicje globalnej jednostki biznesowej pojazdów użytkowych, wraz z odnowioną gamą produktów C-Van, D-Van i E-Van wszystkich marek.
Jedną z najważniejszych innowacji wprowadzonych w E-Ducato 2024 jest nowy akumulator o pojemności 110 kWh, zapewniający zasięg do 420 km
Ducato z multienergetycznym układem napędowym
Jedną z najważniejszych innowacji wprowadzonych w E-Ducato 2024 jest nowy akumulator o pojemności 110 kWh, zapewniający zasięg do 420 km (w wersji L3H2 Panel Van N2) w cyklu WLTP, co czyni E-Ducato najlepszym w swojej kategorii. Jego zasięg jest o 30% większy w porównaniu z poprzednią wersją. Nowy układ napędowy wraz z akumulatorem uzupełnia nowa jednostka napędowa o mocy do 200 kW (270 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 410 Nm.
Całkowicie nowe są również funkcje ładowania. Obejmują dwie standardowe ładowarki - pierwsza o mocy 11 kW do szybkiego ładowania prądem zmiennym i druga o mocy do 150 kW do ładowania prądem stałym, umożliwiająca szybkie naładowanie akumulatora w 55 minut.
Nowy E-Ducato jest wyposażony w wyjątkowo wydajną jednostkę napędową i oferuje trzy tryby jazdy - Eco, Normal, Power. Tryb E-coasting można ustawić za pomocą specjalnych łopatek na kierownicy, wybierając między efektywnym hamowaniem rekuperacyjnym lub spowolnieniem pojazdu bez użycia pedału hamulca.
Gam diesli to najnowsza generacja silników MultiJet, zgodnych z normą Euro 6E. 6-stopniowa manualna skrzynia biegów konfigurowana jest w połączeniu z trzema poziomami mocy (120, 140, 180 KM ), a nowa 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów w połączeniu z mocą 140 i 180 KM. Układ napędowy rozwija do 450 Nm momentu obrotowego, co stanowi najlepszą wartość w segmencie. W połączeniu z licznymi ulepszeniami w zakresie aerodynamiki, zapewniono redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 9% w porównaniu z poprzednią generacją Ducato. Jak wskazują producent, niezależnie od wybranego silnika, nowy Ducato oferuje najlepszą w swojej klasie pojemność ładunkową - do 17 m3 i ładowność - do 1.500 kg.
W odświeżonym wnętrzu Ducato wyróżniają się nowa deska rozdzielcza i kierownica Fot. Fiat
Pełna gama nowych systemów ADAS
Dzięki całkowicie nowej architekturze układów elektronicznych, nowego E-Ducato wyposażono w pełną gamę nowych systemów ADAS. System Full Brake Control System, system Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych), system Lane Departure Warning (ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu), system Attention Assist (asystent skupienia uwagi) i inteligentny asystent prędkości są dostępne w standardzie we wszystkich wersjach, aż po adaptacyjny tempomat z funkcją Stop-and-go, system Lane Centering, wykrywający linie oddzielające pasy ruchu i funkcję Traffic Jam Assist (asystent jazdy w korku), która utrzymuje pojazd na swoim pasie ruchu i w odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego, biorąc pod uwagę warunki na drodze. Dzięki połączeniu tych trzech ostatnich systemów ADAS, nowy E-Ducato oferuje autonomiczną jazdę poziomu 2, w trakcie której pojazd autonomicznie wspomaga kierowcę podczas przyspieszania, hamowania i jazdy.
Komfort na pokładzie
Zastosowane w najnowszej wersji Ducato nowe funkcje mają zapewnić kierowcy komfort podczas pracy i wygodną obsługę: bezkluczykowy system Keyless Entry and Go jest standardowym wyposażeniem wersji elektrycznej, umożliwiając zablokowanie i odblokowanie drzwi w kabinie i przestrzeni ładunkowej oraz uruchamianie silnika bez korzystania z kluczyka; elektryczny hamulec postojowy również daje większy komfort na co dzień; 10-calowy wyświetlacz systemu radionawigacji, w 100% połączony dzięki nowym specjalnym funkcjom EV, które wspierają interakcję EV i system „Full Digital Cockpit” obsługiwany za pomocą 7-calowego ekranu uzupełniają standardowe wyposażenie nowego E-Ducato. Kamera cofania z dynamicznymi liniami siatki staje się standardowym wsparciem podczas manewrów parkowania we wszystkich wersjach elektrycznej i z silnikiem diesla. Ponadto, kompletny ekosystem ładowania oferowany przez Free2move Charge, zapewnia klientom dostosowane do potrzeb i bezproblemowe ładowanie pojazdów elektrycznych oraz zarządzanie energią w dowolnym miejscu i w dowolny sposób, uwzględniając sprzęt, oprogramowanie, instalację i usługi.
W odświeżonym wnętrzu wyróżniają się nowa deska rozdzielcza i kierownica, nowe, bardziej funkcjonalne i przestronne panele drzwi, w których można przechowywać różne potrzebne akcesoria, oraz nowa klimatyzacja automatyczna. Fotele oferowane w standardzie w wersji w pełni elektrycznej są pokryte tapicerką wysokiej jakości i zaprojektowane z myślą o ergonomii i komforcie, natomiast nowe elektryczne wspomaganie kierownicy zwiększa precyzję i zwinność w różnych warunkach jazdy i obciążenia.
Oprócz funkcji i systemów dostępnych w standardzie, nowy E-Ducato oferuje następujące wyposażenie mające na celu poprawę pracy kierowców i wzbogacenie ich wrażeń z jazdy: bezprzewodowa ładowarka; podwójne gniazda USB A+C do ładowania smartfonów; gniazdo elektryczne 230 V umieszczone centralnie na desce rozdzielczej i dostępne dla wszystkich pasażerów przednich siedzeń; ogrzewana szyba przednia z systemem szybkiego odmrażania i odparowywania. Cyfrowe lusterko wsteczne i czujniki parkowania 360° stanowią dodatkową pomoc podczas jazdy i parkowania, zapewniając niezasłonięty widok drogi za w pełni załadowanym pojazdem.
Zmieniony model Doblo może pochwalić się nową stylistyką przodu i nowymi reflektorami ecoLED Fot. Fiat
Design – zmiany głównie z przodu
W odświeżaniu wyglądu nadwozia, zarówno w wersji z silnikiem elektrycznym, jak i spalinowym skupiono się głównie na przodzie pojazdu. Główne zmiany obejmują cały przedni grill Ducato, wyposażony teraz w nowe zderzaki, nowe osłony podwozia i innowacyjną osłonę chłodnicy o nowoczesnym designie w kolorze nadwozia, mającą na celu poprawę wydajności aerodynamicznej. E-Ducato jest teraz wyposażony w reflektory Full LED, poprawiające widoczność w nocy, a jednocześnie nadające pojazdowi nowoczesny wygląd. Odświeżony wygląd nadwozia uzupełniają nowe tylne reflektory z czarnymi akcentami i nowym logo.
E-Doblo i Doblo w nowej odsłonie
Dzięki pomysłowym i innowacyjnym rozwiązaniom, jazda Doblo w mieście jest mniej stresująca i znacznie bezpieczniejsza. Zarówno w Doblo, jak i E-Doblo, z odświeżonym designem, dodano nowe funkcje, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i spełniają nowe potrzeby w zakresie mobilności. Ulepszona wersja BEV dysponuje zasięgiem do 330 km w cyklu mieszanym WLTP i zerową emisję CO2 podczas jazdy. E-Doblo zostało zaprojektowane w oparciu o te same typy nadwozia i przestrzeń ładunkową, jakie dostępne są w wersjach spalinowych.
Mniejszy ślad węglowy, większa wydajność
Nowe Doblo ma mocno zaistnieć w świecie e-mobilności dzięki nowej generacji pojazdów BEV, wyposażonych w silnik elektryczny. Nowy model osiąga prędkość 135 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11,2 sekundy. Nowa wersja BEV jest również wyposażona w łopatki wyboru hamowania rekuperacyjnego, dostępnego w trzech poziomach, dzięki czemu użytkownik może wybrać preferowany poziom hamowania rekuperacyjnego. Dostępne są trzy tryby jazdy nowego E-Doblo: Normal, Eco i Power. W nowym E-Doblo debiutuje także innowacyjna pompa ciepła, która poprawia komfort pasażerów, jednocześnie zwiększając wydajność pojazdu, a tym samym jego zasięg. Ładowarka pokładowa o mocy 7,4 kW i dostępna na zamówienie trójfazowa ładowarka samochodowa o mocy 11 kW, umożliwiają wydajne ładowanie nowego E-Doblo niezależnie od dostępnej infrastruktury. Pojazd dysponuje wydajnym systemem szybkiego ładowania o mocy 100 kW, który naładuje 80% akumulatora w zaledwie 30 minut.
Nowe Doblo posiada również Magic Plug, przydatne, dodatkowe gniazdo elektryczne, które pozwala użytkownikom uzyskać odpowiednie napięcie w konkretnych sytuacjach, gdy na przykład zajdzie konieczność podłączenia jakiegoś narzędzia, w mobilnym warsztacie, czy przy dowolnym innym systemie zasilania o napięciu do 400 V.
Z rewolucyjnym Magic Mirror
Pod względem bezpieczeństwa, na największą uwagę zasługuje udoskonalony, rewolucyjny Magic Mirror, który teraz jest wyposażony w nowe cyfrowe lusterko wsteczne. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch kamer - jednej umieszczonej pod prawym lusterkiem bocznym, a drugiej nad tylnymi drzwiami. Kierowca może przełączać się między trzema różnymi widokami otoczenia pojazdu, dzięki czemu znacznie łatwiej mu bezpiecznie manewrować w zatłoczonych miejscach. Pełna oferta systemów ADAS staje się teraz standardem zarówno w modelu Doblo, jak i E-Doblo, co zapewnia bardziej komfortowe i bezpieczne podróżowanie. Samochód wyposażony jest między innymi w: inteligentny ogranicznik prędkości, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, system monitorowania zmęczenia kierowcy i zaawansowany system hamowania awaryjnego. Ponadto, jako opcja, dostępny jest teraz adaptacyjny tempomat z funkcją Stop, zapewniający jeszcze bardziej bezpieczną i komfortową jazdę.
Zmiany na zewnątrz i w środku
Zmieniony model może pochwalić się nową stylistyką przodu i nowymi reflektorami ecoLED, a także dodatkowymi kolorami lakieru nadwozia - Volare Blu i Toscana Green (tylko dla wersji kombi) - oraz nowym logo z tyłu. Wnętrze zostało odnowione za sprawą nowej stylistyki kierownicy, nowego logo FIAT i nowych, lepszych materiałów, z których wykonane są siedzenia. Cała wewnętrzna przestrzeń została tak skonfigurowana, aby spełniać najbardziej specyficzne potrzeby użytkowników i teraz oferuje różne ustawienia siedzeń i schowków, co zapewnia maksymalną elastyczność podczas jazdy i transportu. Dużo uwagi poświęcono również komfortowi akustycznemu, zmniejszając poziom hałasu.
Łączność i system informacyjno-rozrywkowy
Wprowadzono również nowe technologie łączności i informacyjno-rozrywkowe. Jedną z głównych innowacji jest stacja dokująca na smartfon, która umożliwia kierowcy podłączenie urządzenia i sterowanie nim za pomocą przycisków na kierownicy lub poleceń głosowych. Dostępne jest również 10-calowe Radio Touch, które ułatwia prowadzenie dzięki połączeniu z kamerą cofania.
Ponadto, nowe radio Uconnect z 10-calowym kolorowym ekranem dotykowym poprawia jakość systemu informacyjno-rozrywkowego i posiada zintegrowany system nawigacji, który wskazuje przydatne obiekty użyteczności publicznej. Radio Uconnect jest również kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto™ oraz wyposażone w kolorowy, cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 10 cali z możliwością personalizacji wyświetlanych informacji.
Scudo: inaczej na zewnątrz i w kabinie
W Scudo odświeżono design, zwiększono wydajność, zastosowano najnowocześniejszą łączność i bardziej wyrafinowane systemy wspomagania jazdy. Samochód dostępny jest z elektrycznym układem napędowym oraz z najnowszej generacji silnikiem Diesla.
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, to zmieniła się stylistyka przodu i przeprojektowane zostały reflektory full-LED, a także dostępny jest nowy kolor lakieru nadwozia Titanium Grey. Odświeżona została również centralna część wnętrza, w której pojawił w pełni odnowiony zestaw wskaźników, schowek na drobne przedmioty i uchwyt na kubek oraz przeprojektowano gałkę zmiany biegów i kierownicę. Znacząco zmieniła się pozycja kierowcy za kierownicą – według producenta jest bardziej komfortowa i praktyczna. Deska rozdzielcza i kierownica zyskały nowy wygląd. Cyfrowy zestaw wskaźników oraz duży 10-calowy centralny ekran dotykowy sprawiają, że interakcja między człowiekiem a pojazdem jest zarówno wygodna, jak i efektywna. Jak zapewnia producent, pojazd o ładowności 1,4 tony zapewnia komfort porównywalny z autem osobowym. Nowe Scudo może pochwalić się najnowocześniejszym systemem załadunku przedmiotów wielkogabarytowych. Dzięki funkcji Magic Cargo można zwiększyć przestrzeń ładunkową do 3,67 m w wersji standardowej i maksymalnie do 4,02 m w wersji Maxi. Ponadto możliwe jest przekształcenie przedniego siedzenia w miejsce pracy i wykorzystanie go jako stolik na komputer bądź tablet lub miejsce na zjedzenie posiłku. Oprócz tego pojazd posiada kilka funkcjonalnych schowków, takich jak na przykład powiększony górny schowek centralny, a oprócz tego wyposażony został w większe uchwyty na kubki po lewej i prawej stronie oraz większy schowek w panelu centralnym z miejscem na 2 smartfony, z których jeden posiada ładowarkę indukcyjną (dostępną jako opcja). Nabywcy mogą wybierać pomiędzy kanapą z dużym schowkiem ukrytym pod siedziskiem a pojedynczymi fotelami, i zarządzać każdą przestrzenią niezależnie.
Elektryczny i spalinowy
Silnik elektryczny o mocy 100 kW i natychmiast dostępny moment obrotowy wynoszący 260 Nm zapewniają pożądane osiągi podczas jazdy nawet z pełnym obciążeniem, umożliwiając kierowcy osiągnięcie prędkości 130 km/h. Nowe E-Scudo oferuje płynniejszą i bardziej responsywną jazdę, która umożliwia swobodne przemieszczanie się po zatłoczonych ulicach w centrum miasta. Skróceniu uległ również czas ładowania. Aby zoptymalizować zasięg, nowe Scudo jest wyposażone w system hamowania regeneracyjnego, który można aktywować w czterech różnych trybach regeneracji za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą.
Nabywcy mogą również wybierać pomiędzy dwoma wielkościami akumulatorów, 50 lub 75 kWh. Akumulator o pojemności 50 kWh zapewnia maksymalny zasięg do 224 km (w cyklu mieszanym WLTP), natomiast akumulator o pojemności 75 kWh - 350 km. Producent proponuje również gamę silników Diesla z trzema poziomami mocy i dwoma skrzyniami biegów do wyboru: manualną lub 8-biegową automatyczną. Wersja elektryczna oferuje do 1,25 tony ładowności, natomiast wersja z dieslem do blisko 1,4 tony.
Nowe funkcje łączności i zaawansowane systemy wspomagania
Nowe funkcje łączności i informacyjno-rozrywkowe stanowią niezbędną pomoc dla profesjonalistów podczas ich codziennych wyzwań w pracy. Standardowo montowane radio DAB posiada w 5-calowy ekran dotykowy ze zintegrowanym portem USB. Ponadto kierowca może wykonywać i odbierać połączenia telefoniczne bez odrywania uwagi od drogi. System informacyjno-rozrywkowy klasy premium, dostępny z lub bez zintegrowanej nawigacji, posiada 10-calowy kolorowy ekran dotykowy, radio samochodowe DAB, odtwarzacz MP3, 4 wejścia USB oraz połączenie WIFI. Ponadto, dostępność systemów Apple CarPlay i Android Auto™ pozwala użytkownikom mieć bezpieczne połączenie ze swoim smartfonem bez rozpraszania uwagi podczas jazdy. Apple CarPlay oferuje również sterowanie głosowe Siri, a także współpracuje z wbudowanymi elementami sterującymi samochodu: pokrętłami, przyciskami, touchpadem lub ekranem dotykowym. Wszystkie aplikacje obsługiwane przez CarPlay zostały zaprojektowane tak, aby można było z nich w łatwy i przystępny sposób korzystać, a kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi. W przypadku Android Auto™ wszystkie aplikacje są wyświetlane na interfejsie ekranu radia, dzięki czemu kierowcy mają dostęp do wszystkich treści oraz mogą w sposób bezpieczny i łatwy korzystać z map Google i słuchać muzyki z Google Play. Jeśli chodzi o systemy wspomagania jazdy, to dostępny jest też opisany wyżej Magic Mirror.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, których celem jest zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy obejmują takie funkcje, jak ISA (Inteligentny asystent prędkości) z funkcją rozpoznawania ograniczeń prędkości, system ostrzegania o utracie koncentracji kierowcy, asystent pasa ruchu, który może wykrywać krawędzie drogi nawet przy wyższych prędkościach i wysyłać zarówno dźwiękowe, jak i wizualne ostrzeżenia, jeśli samochód zjeżdża z pasa ruchu. Ponadto samochód jest wyposażony w system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, a także inteligentnego asystenta prędkości, który pomaga kierowcy przestrzegać ograniczeń prędkości.
Zoptymalizowany czas pracy i dojazdu
Nowe Ducato, Doblo i Scudo będą skomunikowane ze światem, a usługi UconnectTM Services mają sprawić, że samochód będzie jeszcze bardziej wydajny.
Dzięki funkcji Send&Go klienci mogą wcześniej, bezpośrednio ze swojego smartfona, wysłać cel podróży do systemu informacyjno-rozrywkowego i z łatwością do niego dotrzeć dzięki systemowi nawigacji, a jednocześnie na bieżąco być informowanym o pozostałym poziomie naładowania akumulatora.
Za pośrednictwem aplikacji Fiat można zdalnie zarządzać kilkoma funkcjami, takimi jak lokalizacja pojazdu czy blokowanie i odblokowywanie drzwi samochodu. Aby zapewnić lepszy komfort, kabina samochodu z napędem elektrycznym może zostać wstępnie nagrzana, gdy na zewnątrz jest zimno lub schłodzona, w gorące dni. Usługi online umożliwiają również udostępnianie pozycji GPS pojazdu i kontakt z operatorem w celu uzyskania pomocy, gdy zajdzie taka potrzeba, lub otrzymania powiadomienia w czasie rzeczywistym w przypadku próby kradzieży pojazdu. Oprócz E-Call, wszystkie samochody oferują w standardzie ekskluzywny pakiet profilaktycznej obsługi. Po połączeniu się z aplikacją Fiat lub portalem internetowym FIAT Professional, można uzyskać informacje o samochodzie: to dobry sposób, by pamiętać o okresowych przeglądach.
Ofertę uzupełniają pakiety łączności „fit for mission” (gotowe do każdej zawodowej misji), które mają zaspokoić różnorodne potrzeby klientów, od jednoosobowych firm po duże floty. Aby zoptymalizować czas pracy i dojazdu, menedżerowie flot mają do dyspozycji trzy poziomy usług Connected Services. Pierwszy poziom, przeznaczony do zarządzanie zadaniami, umożliwia menedżerom flot tworzenie listy zadań do wykonania przez kierowcę w ciągu dnia, wskazując mu czas, miejsce docelowe i inne potrzebne szczegóły. Po przydzieleniu zadań kierowca otrzymuje w samochodzie powiadomienie i może uzyskać dostęp do pełnej listy zadań. Ponadto kierowca będzie mógł wysłać swoje docelowe miejsce podróży bezpośrednio do nawigacji lub wysyłać aktualizacje dotyczące postępu w realizacji zadań do menedżera floty. Drugi poziom to zarządzanie zadaniami z optymalizacją trasy. Oprócz podstawowej usługi, zadania są porządkowane za pomocą algorytmu mającego na celu skrócenie pokonywanych odległości. W przypadku flot samochodów elektrycznych dostępny jest trzeci poziom - zarządzanie zadaniami z optymalizacją trasy dla pojazdów elektrycznych, który obejmuje wszystkie funkcje dostępne w poprzednich poziomach, ale jeszcze coś więcej. Algorytm ocenia, czy poziom naładowania akumulatora pojazdu jest wystarczający do wykonania przydzielonych zadań, a jeśli nie, planuje postój pomiędzy poszczególnymi zadaniami w celu naładowania akumulatora. Funkcjami pakietu „fit for mission” można zarządzać za pośrednictwem portalu Free2move. (red)