W ramach badań nad mobilnością logistyczną Instytut Fraunhofera zmierzył emisję hałasu pojazdów ciężarowych przy małych prędkościach i podczas manewrów. Ogólne wyniki będą znane dopiero wiosną 2024 r., ale już teraz wiadomo, że wśród wybranych modeli 18-tonowy wyposażony w wodorowy silnik Keyou jest o połowę mniej hałaśliwy niż ciężarówka porównywalnej wielkości z silnikiem Diesla.
Oprócz ogniw paliwowych, jako jedno z głównych narzędzi dekarbonizacji tzw. logistyki ostatniej mili, ostatnio często wymienia się wodorowy silnik spalinowy, który charakteryzuje się bardzo niską emisją tlenków azotu i brakiem emisji CO2.
Daniela Kirsch, kierownik projektu w Fraunhofer IML:
– W Niemczech nie ma obecnie przeglądu rynku ani standardowych danych na temat emisji hałasu pojazdów użytkowych z napędem alternatywnym stosowanych w logistyce.
Właśnie dlatego Instytut Fraunhofera zdecydował się zająć tym tematem, koncentrując się na opracowaniu przyszłych przepisów w tym zakresie, podobnie jak w niektórych innych krajach europejskich. Na przykład Holandia posiadająca certyfikat PIEK nałożyła obowiązek obsługiwania nocą centrów miasta przez ciężarówki, które muszą spełniać normy emisji hałasu.
Pierwsze wyniki przekazane przez producenta silników wodorowych Keyou, który wziął udział jako jeden z pierwszych w testach ciężarówek, wskazują, że silniki wodorowe generują o połowę mniej hałasu niż ciężarówki z dieslem.
Jak podaje Michael Wirtz, kierownik projektu ds. pomiarów w Puisz Consult GmbH (firma konsultingowa biorąca udział w badaniach), pomiary emisji hałasu ciężarówki wyposażonej w silnik wodorowy wykazały niższy poziom około 11 dB dla stałego przejazdu z prędkością 20 km/h w porównaniu do odpowiednika z silnikiem Diesla. Emitując hałas około 49 dB(A)/m przy prędkości 20 km/h, ciężarówka wodorowa jest tylko o 1 dB głośniejsza niż samochód osobowy.
Prototyp wyposażony w silnik Keyou okazał się niewiele głośniejszy od elektrycznej ciężarówki!
Michaël Wirtz: – Nasze pomiary nie wykazały praktycznie żadnej różnicy pomiędzy ciężarówkami wodorowymi a elektrycznymi, zwłaszcza w zakresie prędkości do 30 km/h. (red)