W Europie jest obecnie około 5,5 mln pojazdów ciężkich, które odpowiadają za generowanie około 9 proc. emisji gazów cieplarnianych Fot. INELO
Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Wyśrubowane normy emisji spalin czy wyższe opłaty drogowe dla pojazdów, przyczyniających się do większego zanieczyszczenia środowiska coraz częściej są dla przewoźników impulsem do przemyślenia swoich biznesowych kroków. W szczególności, gdy ekologia może iść w parze z wydajnością floty. To właśnie między innymi o dążeniu do zrównoważonego transportu rozmawiano w czasie paneli dyskusyjnych i prelekcji, które odbyły się w ramach „TSL Green day” na 10 Międzynarodowych Targach TransLogistica Poland. Drogę do bezpieczniejszego dla środowiska transportu przedstawił uczestnikom również Grzegorz Wójcik, country manager Eurowag PL i CCO Inelo. Jakie plany na przyszłość mają najwięksi gracze w Europie?
Konferencja „TSL Green day” na Targach TransLogistica Poland była dedykowana ekologii w branży TSL. Prelegenci przedstawili pomysły i konkretne rozwiązania na to, jak ograniczać emisję szkodliwych spalin w transporcie, a z drugiej strony opowiedzieli o wyzwaniach związanych z ekologiczną flotą i wpływie unijnych norm środowiskowych na prowadzenie biznesu transportowego.
– Przedstawiciele transportu i przewoźnicy często się zastanawiają nad tym, czy stać ich na działania proekologicznie, a moim zdaniem pytanie powinno brzmieć inaczej – powiedział Grzegorz Wójcik (Eurowag PL i CCO Grupy Inelo). – Czy firmy mogą sobie dzisiaj pozwolić na niewprowadzanie innowacji w swoim biznesie w obliczu postępujących zmian klimatycznych? Moim zdaniem nie. Zielona transformacja jest nieunikniona i żadna z firm przed nią nie ucieknie, ale też nie ma takiej potrzeby, by uciekać. Można przyczyniać się do poprawy środowiska, a jednocześnie zwiększać przychody.
Podczas tego dnia wystąpili między innymi Agata Horzela z GS1 Polska i Katarzyna Ostojska, Raben Logistic Polska, które przybliżyły tematykę transformacji cyfrowej w logistyce, czyli w jaki sposób rozwiązania paperless wpływają na realizację celów ESG. Z kolei Łukasz Chwalczuk z Kancelarii Prawnej IURIDICA przedstawił wyzwania związane z elektryfikacją floty, czyli jaka jest odpowiedzialność firmy transportowej, gdy pojazd elektryczny uległ awarii. Natomiast Zbigniew Chęciński i Adrian Kisiołek z Auchan, Serafin Łukasz z Omega Pilzno i Mateusz Boruta – ECR podzielili się case study Auchan o tym, jak realnie ograniczać emisję w transporcie, a jednocześnie robić lepszy biznes. Odbyły się także ciekawe panele dyskusyjne, m.in. w tematyce wpływu dekarbonizacji na strategię przedsiębiorstwa transportowego.
Transport bardziej czysty i wydajny?
W czasie „TSL Green day” pokazano, że branża TSL może szukać alternatywnych rozwiązań w dążeniu do zrównoważonego transportu. W jaki sposób może to uczynić? O tym w szerszej perspektywie opowiedział Grzegorz Wójcik (Eurowag PL i CCO Grupy Inelo), który zaprezentował strategię Grupy Eurowag wspierającą zieloną transformację transportu.
– Transport drogowy może być bardziej czysty, sprawiedliwy i wydajny dzięki wyposażeniu się w odpowiednie narzędzia technologiczne i integracji danych z wielu źródeł – podsumował Grzegorz Wójcik. – Eurowag, dzięki obecności na każdym etapie realizacji zlecenia transportowego, jest w stanie ocenić rentowność danego przewozu, a także mieć wpływ na ograniczenie szkodliwych spalin. Naszym celem jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych klientów o 20 proc. do 2030 roku. Wierzymy, że możemy przyspieszyć transformację energetyczną i dać wymierne korzyści nie tylko środowisku, ale również przedsiębiorstwu transportowemu, podnosząc jego rentowność. W praktyce zwiększenie efektywności zarządzania flotą może przełożyć się na 10 proc. oszczędności w firmie, czyli pozyskać dodatkowe 12 tys. euro na pojazd na rok.
– Jeśli dołożymy do tego możliwości finansowania i zarządzania płynnością, które oferujemy, mówimy o pozyskaniu dodatkowych 15 tys. euro na ciężarówkę. Z kolei redukcja pustych przebiegów i lepszego zarządzenia flotą może wygenerować kolejne 20 tys. euro per pojazd. Oczywiście na te wyliczenia wpływ ma wiele czynników, jak wielkość floty, rodzaj wykonywanych przewozów czy technologie, z których korzysta dana firma.
Na drodze do ekologii
Transport drogowy jest jednym z sektorów gospodarki, który znacznie wpływa na zanieczyszczenie środowiska. W Europie jest obecnie około 5,5 mln pojazdów ciężkich, które odpowiadają za generowanie około 9 proc. emisji gazów cieplarnianych. Udział w tym mają również polskie ciężarówki, których liczba szacowana jest na ok 800 tys. Dlatego też europejski transport może i z pewnością odczuwa już presję, by stawać się coraz bardziej ekologicznym.
– Branża TSL musi brać pod uwagę unijne normy środowiskowe, które zwiększają wymagania dotyczące ograniczeń emisji spalin, co powoduje, że droga do bycia „zieloną” firmą nie jest taka prosta – skomentował Grzegorz Wójcik. – W niektórych sytuacjach nie pomaga również samo ustawodawstwo. Przykładowo wprowadzenie pakietu mobilności z koniecznością częstszych powrotów kierowców do bazy czy przestrzeganie zasad wykonywania kabotażu (odbycia tzw. cooling off) może zwiększać zanieczyszczenie środowiska. To wszystko sprawia, że zielona transformacja jest i będzie wyzwaniem dla firm, ale warto przygotowywać się do niej już dzisiaj. (red)
Konferencja „TSL Green day” na Targach TransLogistica Poland była dedykowana ekologii w branży TSL Fot. INELO