Podczas prezentacji wstępnych wyników projektu automatyzacji ATLAS-L4 w firmie MAN w Monachium dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w firmie MAN Truck & Bus (pierwszy od prawej), powitał partnerów projektu. Fot. MAN
Krok po kroku autonomiczny samochód ciężarowy staje się rzeczywistością: od stycznia 2022 r. MAN Truck & us, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Uniwersytet Techniczny w Monachium, Uniwersytet Techniczny w Brunszwiku, TÜV SÜD, Autobahn GmbH i Instytut Nauk o Transportu w Würzburgu (WIVW GmbH) współpracują w ramach projektu badawczo-rozwojowego ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 / Zautomatyzowany transport między centrami logistycznymi na drogach ekspresowych poziomu 4), aby wprowadzić autonomiczne ciężarówki na drogi. Pod względem merytorycznym projekt opiera się na uchwalonej w 2021 roku niemieckiej ustawie o autonomicznej jeździe, która co do zasady dopuszcza autonomiczną jazdę po wyznaczonych trasach pod dozorem technicznym. Po pierwszych 22 miesiącach projekt, finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu, osiągnął już istotny postęp.
– ATLAS-L4 będzie wkrótce pierwszym autonomicznym samochodem ciężarowym poruszającym się po autostradzie w Niemczech – mówi dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w firmie MAN Truck & Bus, opisując wspólny cel dwunastu partnerów projektu ATLAS-L4. – W ten sposób chcemy przyczynić się do automatyzacji hub-to-hub, czyli bezobsługowego przemieszczania się między placami logistycznymi, a tym samym do większego bezpieczeństwa, większej wydajności i mniejszego zatłoczenia na drogach – koncepcje automatyzacji mogą być również wykorzystywane do przeciwdziałania niedoborowi kierowców.
Co udało się osiągnąć od początku projektu?
Partnerzy wspólnie zaprezentowali wyniki swojej dotychczasowej pracy podczas niedawnego wydarzenia projektowego w Monachium.
W ramach projektu odpowiedzialnego za całościowy rozwój systemu firma MAN Truck & Bus zbudowała prototyp pojazdu. Posiada on czujniki na dachu, z przodu i po bokach kabiny kierowcy, a także wbudowane komputery wewnątrz. W pierwszym etapie zostanie on wykorzystany jako pojazd do zbierania danych przed rozpoczęciem rozwoju funkcjonalnego autonomicznej jazdy, w tym wstępnych jazd testowych na autostradzie z kierowcą bezpieczeństwa. Pojazd z powodzeniem przejechał już pierwsze kilometry na poligonie testowym MAN w Monachium. Przetestowano funkcje i interfejsy: po raz pierwszy komponenty komunikowały się ze sobą i po raz pierwszy czujniki przeprowadziły realistyczne wykrywanie środowiska.
Podsystemy istotne dla bezpieczeństwa dla architektury poziomu 4 – układ elektryczny pojazdu, układ kierowniczy i redundantny układ hamulcowy – zostały również zaprojektowane i pomyślnie przetestowane w pierwszych prototypach.
We wrześniu 2023 r. pomyślnie uruchomiono Centrum Sterowania do dozoru technicznego i zainstalowano połączenie z pojazdem. Interfejs sieciowy wyświetla teraz pojazd na mapie ze wszystkimi istotnymi informacjami, takimi jak prędkość i stan automatyzacji.
Ponadto firma MAN i Instytut Fraunhofera ds. Bezpieczeństwa Stosowanego i Zintegrowanego AISEC z powodzeniem przeprowadziły analizę ryzyka dla pojazdu, który towarzyszył projektowi. Na tej podstawie zdefiniowano środki bezpieczeństwa cybernetycznego, takie jak autentyczna i szyfrowana komunikacja, a także funkcjonalne środki bezpieczeństwa, takie jak koncepcje redundancji i degradacji dla systemu autonomicznej jazdy. W trakcie tego procesu opracowywane są obszerne scenariusze awarii oraz opracowywane są odpowiednie koncepcje ochrony.
Premiera na drogach publicznych
Kolejnym kamieniem milowym jest premiera na drogach publicznych: przed końcem roku pojazd testowy ma odbyć pierwsze przejazdy po autostradzie – oczywiście również z kierowcą bezpieczeństwa na pokładzie.
Wszystkie te etapy przyczyniają się do osiągnięcia długoterminowego celu projektu ATLAS-L4: udowodnienia, że wykorzystanie zautomatyzowanych, a tym samym bezzałogowych pojazdów poziomu 4 na autostradzie, jest wykonalne. Jest to kamień węgielny dla przyszłych zastosowań seryjnych dla Logistyki 4.0 - możliwe dzięki sieci dostarczonej przez silne konsorcjum ATLAS-L4. Projekt będzie realizowany do grudnia 2024 r., po czym powinna powstać gotowa do zastosowania w branży koncepcja eksploatacji zautomatyzowanych samochodów ciężarowych na autostradzie. (red)
Krok po kroku autonomiczny samochód ciężarowy staje się rzeczywistością; prototyp zbudowany na potrzeby projektu badawczo-rozwojowego jest wyposażony w czujniki na dachu, z przodu i po bokach kabiny kierowcy, a także wbudowane komputery Fot. MAN