Hyundai przewodzi stawce producentów na rynku pojazdów wodorowych Fot. Hyundai
Według najnowszego raportu SNE Research światowa sprzedaż pojazdów wodorowych spadła o prawie 10% w okresie od stycznia do lipca 2023 r. Podczas gdy niektóre rynki odnotowują spadek, inne wykazują znaczny wzrost.
Pojawiają się coraz bardziej wydajne pojazdy elektryczne zasilane akumulatorowo, przy jednoczesnym braku infrastruktury do tankowania wodoru – w tej sytuacji nie dziwi, że rynek pojazdów wodorowych wciąż ma trudności z rowojem. Według najnowszego raportu „ Global FCEV Monthly Tracker ” opublikowanego w czasopiśmie SNE Research, na całym świecie w okresie od stycznia do lipca 2023 r. zarejestrowano 9.619 pojazdów wodorowych. To o 9,6% mniej niż w tym samym okresie w 2022 r.
Korea Południowa zaniża rynek
Korea Południowa, reprezentująca dużą część światowej sprzedaży samochodów na ogniwa paliwowe, odnotowała znaczny spadek w ostatnich miesiącach. Chociaż ten azjatycki kraj utrzymuje swoją pierwszą pozycję na świecie, jego sprzedaż spadła o 38,7% w ciągu jednego roku, z 5.534 sztuk w okresie od stycznia do lipca 2022 r. do 3.390 w tym samym okresie w 2023 r.
– Problem polega na tym, że samochody napędzane ogniwami paliwowymi konkurują z lepszymi pojazdami zasilanymi akumulatorowo – wyjaśnił Nam-hoon Kang, prezes Koreańskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (KAMA) podczas pokazu H2 Meet zorganizowanego niedawno w Seulu. –pojazdy elektryczne są coraz bardziej wydajne i ekonomiczne – dodał, podkreślając praktyczną stronę stacji ładowania, których jest znacznie więcej niż stacji tankowania wodoru.
Podobna sytuacja jest w Japonii, gdzie sprzedaż zmalała prawie trzykotnie, z 642 do 235 sztuk, ale także w Europie, gdzie rejestracje spadły o 10%.
Chiny na fali
Jeśli niektóre rynki spadają, inne rosną. Dzieje się tak szczególnie w Chinach. Z 3.073 pojazdami wodorowymi zarejestrowanymi w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku, czyli o 66,8% więcej niż w tym samym okresie 2022 r., kraj ten odnotowuje obecnie 31,9% światowej sprzedaży.
W Stanach Zjednoczonych również rośnie liczba rejestracji - 2.333 od stycznia do lipca br., czyli o 21% więcej niż w takim okresie 2022 r.
Hyundai na szczycie rankingu producentów
Z 3.662 rejestracjami od początku roku, Hyundai utrzymuje się na szczycie rankingu producentów i sam reprezentuje 38,1% światowego rynku. Producent jednak odczuwa w pełni spadek sprzedaży na rynku krajowym i odnotowuje spadek wolumenu o 40% w porównaniu do roku poprzedniego.
Z drugiej strony, jego konkurent - Toyota odnotowuje wzrost z 2.884 rejestracjami w tym okresie, czyli o 15,8% więcej niż w 2022 r. Dynamika ta napędzana jest głównie przez rynek amerykański, gdzie sprzedaż Toyoty Mirai wyraźnie rośnie. (red)